بجنورد- مسمومیت و جان باختن بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن بنا بر گفته مسوولان خراسان شمالی نسبت به سال گذشته با افزایش آمار روبرو است و متاسفانه این قاتل خاموش همچنان در خراسان شمالی جولان می دهد.

قاتل خاموش در خراسان شمالی جولان می دهد/افزایش سه برابری مرگ با منوکسید کربن

قدس آنلاین-مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی با بیان اینکه امسال سه شهروند شیروانی بر اثر مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن جان خود را از دست دادند در این رابطه گفت: این رقم در مدت مشابه پارسال یک نفر بود.

بابک سلحشور با بیان اینکه تمایل ترکیب مونواکسیدکربن با هموگلوبین خون ۲۵۰ بار بیشتر از تمایل ترکیب اکسیژن با خون است، می‌گوید: مونواکسیدکربن گازی بی‌بو، بی‌رنگ و بی‌مزه است و در وهله نخست فرد نمی تواند متوجه انتشار این گاز در فضا شود.

وی در باره علایم مسمومیت با گاز منواکسید کربن می‌گوید: بسیاری از این علایم شبیه سرماخوردگی است و فرد در وهله نخست دچار خواب آلودگی، کسلی و بی‌حوصلگی می‌شود و بتدریج سردرد، ضعف جسمی و سرگیجه شدت می‌گیرد.

عدم رعایت نکات ایمنی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بجنورد در این باره می‌گوید: بیشترین علت حوادث مسمومیت با گاز مونواکسید کربن، نقص در سامانه مکش و مسیر خروجی گاز حاصل از سوختن از گاز طبیعی است.

گودرزی اظهارمی دارد: استفاده از وسایل غیراستاندارد و استفاده از وسایل استاندارد در مکان‌های غیرمجاز، علت دیگر بروز این حوادث است.

وی می‌افزاید: بر اساس فرهنگ حاکم بر مردم، بعضاً بخاری‌های گاز سوز در فضای محدود حمام نصب می‌شود و سبب بروز حادثه می‌شود.

وی اظهار می‌دارد: نصب آبگرمکن در حمام سبب می‌شود بخش زیادی از اکسیژن صرف سوختن گاز شده و علاوه بر آن انتشار گاز مونواکسیدکربن سبب مسمومیت فرد شود.

آمار نگران کننده مرگ و میرها

رئیس امور بهداشت، ایمنی ومحیط زیست شرکت گاز خراسان شمالی نیز می‌گوید: در استان و سطح کشور هر ساله شماری از هموطنان دچار حادثه گاز گرفتگی می‌شوند، این در حالی است که با به کار بستن برخی توصیه‌ها، می‌توان آمار تلفات را کاهش داد.

محمد پناهی نژاد اظهار می‌دارد: آمار مرگ بر اثر گازگرفتگی در خراسان شمالی به نسبت حجم گاز طبیعی مصرفی، بالا و نگران کننده است و یکی از دغدغه‌های این شرکت شده است.

پناهی نژاد درباره حوادث مربوط به گاز در استان می‌گوید: پارسال ۳۷ مورد آتش‌سوزی بر اثر نشت گاز در استان گزارش شده است که در این حوادث دو نفر جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس امور بهداشت، ایمنی ومحیط زیست شرکت گاز خراسان شمالی می‌افزاید: بیشترین علت بروز حوادث ناشی از گاز، نقص در شیلنگ گاز، استفاده از شیلنگ‌های غیراستاندارد و نقص در بست شیر گاز به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان می‌کند: متأسفانه مردم استان بعضا از شیلنگ‌های طویل و شیلنگ‌های آب برای گازرسانی استفاده می‌کنند که این امر بسیار خطرآفرین است.

وی فرهنگ سازی را مهم ترین عامل تاثیرگذار در کاهش حوادث گازگرفتگی و آتش سوزی‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: بر اساس فرهنگ حاکم بر مردم استان، بعضاً بخاری گازی یا آبگرمکن در فضای محدود حمام نصب و سبب حادثه می‌شود.

پناهی نژاد از مردم می‌خواهد، ضوابط و الزامات استفاده از وسایل گازسوز را رعایت کنند تا از بروز حوادث و از بین رفتن جان و مال خانواده‌ها جلوگیری شود.

وی اظهار می‌دارد: متاسفانه استفاده از بخاری در حمام و اجاق پلوپز در منازل موجب شده این استان بیشترین سهم در بروز حوادث بخش گاز را داشته باشد و علت بیشترگازگرفتگی‌ها نیز استفاده از آبگرمکن در حمام و بخاری بدون دودکش و اجاق پلوپز است.*

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.