تولیدکنندگان نفت غیر عضو اوپک تولید خود را ۵۶۲ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهند.

پیروزی دوم برای اوپک؛ توافق کشورهای نفتی غیر اوپک برای کاهش تولید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پرس تی وی، ۱۰ روز پس از توافق کشورهای عضو اوپک برای کاهش تولید نفت خام به‌منظور تثبیت بهای آن، تولیدکنندگان نفت غیر ضو اوپک نیز موافقت کردند تولید خود را کاهش دهند.

دو منبع خبری اوپک به خبرگزاری رویترز گفتند تولیدکنندگان نفت غیرعضو اوپک، شنبه موافقت کردند در چارچوب توافق با اوپک تولید خود را ۵۶۲ هزار بشکه در روز کاهش دهند.

جمهوری آذربایجان، بحرین، بولیوی، برونئی، گینه استوایی، قزاقستان، مالزی، مکزیک، عمان، سودان و سودان جنوبی کشورهای غیرعضو اوپکی هستند که در این نشست در وین شرکت کردند.

این اولین توافق بین اعضای اوپک و تولیدکنندگان نفت غیر اوپک طی ۱۵ سال اخیر محسوب می‌شود.

وزیران نفت کشورهای عضو اوپک، ۱۰ آذر پس از حدود ۸ سال توافق کردند سقف تولید خود را از ۳۳.۶ میلیون بشکه در روز به ۳۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

بهای جهانی نفت از حدود ۱۰۵ دلار برای هر بشکه در اواسط سال ۲۰۱۴ به حدود ۲۷ دلار در اوایل سال جاری میلادی سقوط کرد که نگرانی عمدۀ کشورهای تولیدکنندۀ نفت به‌ویژه اعضای اوپک را به دنبال داشت.

تولیدکنندگان نفت طی دو سال اخیر چندین نشست برای کاهش تولید به‌منظور افزایش بهای طلای سیاه برگزار کردند اما به دلیل کارشکنی برخی اعضا این نشست‌ها نتیجۀ ملموسی به دنبال نداشت.

از توافق ۱۰ آذر تاکنون بهای نفت حدود ۱۳ درصد افزایش یافته و همچنان روند افزایشی دارد.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌های روز شنبه، بهای نفت برنت به ۵۴ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه و نفت وست تگزاس اینترمیدیت نیز به ۵۱ دلار و ۵۰ سنت رسیده است.

انتظار می‌رود با توافق برای کاهش تولید نفت از سوی کشورهای غیرعضو اوپک، روند افزایش بهای نفت تشدید شود.

بسیاری از تحلیلگران، توافق تولیدکنندگان نفت غیر اوپک را پیروزی بزرگی برای اوپک دانسته‌اند که می‌تواند بازار طلای سیاه و همچنین تا حدی اقتصاد کشورهای تولیدکننده را سامان دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.