مجید مجیدی در دومین جشنواره پیامبر اکرم(ص) با موضوع «طراحی صلوات» گفت: ضرورت پرداختن به سیره حضرت رسول(ص) احساس می‌شود.

پرداختن به سیره حضرت رسول(ص) ضرورت دارد/ آثار دومین جشنواره پیامبر اکرم (ص) کتاب می‌شود

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از میزان؛ نشست دومین جشنواره پیامبر اکرم(ص) با موضوع «طراحی صلوات» با حضور عیسی علیزاده، رییس سازمان زیباسازی شهر تهران، مجید مجیدی، کارگردان سینما و سیدمجتبی موسوی، دبیر دومین جشنواره پیامبر اکرم(ص) در نگارخانه برگ عمارت عین‌الدوله برگزار شد.  
  
شکل گرفتن حرکت جمعی و جهانی در جهان اسلام 

مجیدی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه در جهانی زندگی می‌کنیم که پر از تفاسیر و نگاه‌های غلط به اسلام است، افزود: کلید اسلام‌هراسی در دنیا زده شده و در حال رواج است بنابراین ضرورت پرداختن به سیره حضرت رسول(ص) احساس می‌شود. باید یک حرکت جمعی و جهانی به ویژه در جهان اسلام شکل داد تا یک قرائت درست و زیبا از اسلام ارائه کنیم.  
 
وی ادامه داد: یکی از این اهداف در قالب هنر تجلی پیدا می‌کند. در تلاشیم بنیادی تحت عنوان بنیاد حضرت رسول (ص) راه‌اندازی کنیم تا در آن فقط با کارهای هنری بتوان اندیشه‌ها و سیره پیامبر را جهانی کرد.  
 
وی اظهاری امیدواری کرد تا در روز مبعث ایران مزین به صلوات شود. مشق شرکت‌کنندگان در یک گالری به نمایش درمی‌آید و از استادان بزرگی برای داوری جشنواره دعوت می‌کنیم.  
 
علیزاده نیز با بیان اینکه این جشنواره حاصل برگزاری جلسات متعدد کارشناسی است، گفت: باتوجه به دغدغه‌های آقای مجیدی درباره مسائل اجتماعی و سیاسی جهان اسلام به ویژه افراطی‌گری‌هایی که شاهد آن هستیم جشنواره برگزار می‌شود و سازمان فرهنگی و هنری سازمان شهرداری بخش اختصاصی و حرفه‌ای جشنواره را انجام می‌دهد و سازمان زیباسازی شهری وظایف اجرایی آن را برعهده دارد.  

موسوی در این نشست با اشاره به اینکه پیشنهاد برگزاری جشنواره توسط مجید مجیدی داده شده گفت:‌ نخستین دوره جشنواره در سال ۱۳۹۲ با نام نوشته پیامبر(ص) با عنوان «محمد رسول‌الله» همزمان با تولید فیلم محمد رسول الله برگزار و نام نوشته «محمد» به عنوان لوگوی فیلم انتخاب شد و برگزیدگان آن دوره نیز تقدیر شدند.  
  
وی از برگزاری مراسم اختتامیه نمایشگاه آثار دومین جشنواره پیامبر اعظم با موضوع «طراحی صلوات» همزمان با مبعث پیامبر خبر داد و افزود: هنرمندان تا ۱۰ اسفند فرصت دارند آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. آثار دومین جشنواره پیامبر اکرم(ص) نیز در سه بخش به نمایش در می‌آید؛ بخش نخست بخش مسابقه است که توسط هفت تن از استادان خوشنویسی و نقاشی خط داوری می‌شوند و در نهایت آثار انتخاب می‌شوند. در بخش مدعوین دبیرخانه پیگیر است از آثار هنرمندان شاخص حوزه خوشنویسی و نقاشی خط استفاده کند که ویژه به این جشنواره باشد و بخش سوم شناسایی آثار قدما با موضوع صلوات است که آثار شناسایی شده در نمایشگاه به نمایش در می‌آید.  
  
موسوی از انتشار کتاب دومین جشنواره پیامبر اکرم با موضوع «طراحی صلوات» خبر داد و گفت: همه آثار راه یافته به جشنواره و نیز آثار قدما و استادان شاخص در قالب کتابی منتشر می‌شود.  
  
دبیر دومین جشنواره پیامبر اعظم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هنر خوشنویسی هنر ملی کشور است و تعداد هنرمندان در این رشته بیشتر از سایر رشته‌هاست، گفت: جشنواره به صورت کشوری برگزار می‌شود. دبیرخانه جشنواره در تهران و نگارخانه برگ مستقر است و انحصاری برای هنرمندان تهرانی نیست.  
 
به گفته وی، علاقه‌مندان برای حضور در این جشنواره می‌توانند به این نگارخانه مراجعه و هنرمندان شهرستانی از طریق انجمن خوشنویسان می‌توانند ثبت نام کنند و آثار در یک مرحله بررسی شده و در نهایت به تهران ارسال و در انتخاب نهایی داوری می‌شوند.  
  
موسوی سطح آثار ارسال شده به دومین جشنواره پیامبر(ص) را حرفه‌ای‌تر دانست و یادآور شد: آثار از استانداردهای استادان خوشنویسی برخوردارند و ما امیدواریم نمایشگاه آثار برگزیده در یکی از سالن‌های استاندارد نمایشگاهی شهر تهران برپا می‌شود.  
  
دبیر دومین جشنواره پیامبر اکرم(ص) با تاکید بر اینکه پیش‌بینی شده استادان خوشنویسی درجه یک در این دوره از جشنواره حضور داشته باشند و با توجه به اشرافی که به خوشنویسی دارند از کپی کاری دوری کنند، اظهار کرد: این جشنواره تفاوتی با بینال خوشنویس دارد و آن این است که خلاقیت هنرمندان برای ما بسیار مهم است، هنرمندان با تجربه‌ای که آثاری را خلق می‌کنند و هنرمندان تجسمی درون‌گرا هستند آثارشان عمومی نیست اما ما اصالت را به ایده و خلاقیت می‌دهیم و آثاری که درجه یک هستند را می‌پذیریم.  
  
وی همچنین با بیان اینکه در هر گرایش سه برگزیده معرفی می‌شود که دیپلم جشنواره و سکه به آنها اهدا خواهد شد، درباره حضور بخش بین‌الملل در دومین جشنواره پیامبر اکرم(ص) نیز توضیح داد: این دوره جشنواره را بین‌المللی برگزار نمی‌کنیم اما از حضور هنرمندان ایرانی مقیم خارج و هنرمندان خارجی استقبال می‌کنیم.  
  
دبیر دومین جشنواره پیامبر اکرم(ص) با موضوع طراحی صلوات درباره افزودن رشته‌هایی مثل طراحی دیجیتال به این جشنواره گفت: چون این دوره از جشنواره بر خوشنویسی متمرکز شده بود؛ سیاست جشنواره این بود که متمرکز بر خوشنویسی باشد اما وقتی بنیاد پیامبر اکرم (ص) راه‌اندازی شد از هنرمندان دیگر تجسمی دعوت می‌شود در بخش طراحی دیجیتالی نیز کار کند.  

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.