بجنورد- تغییر بو و مزه آب آشامیدنی بجنورد، از ماه ها پیش شهروندان را گلایه مند و نگران کرده است.

بوی ناخوشایند آب، سبب گلایه بجنوردی ها شده است

قدس آنلاین- کبری علی آبادی:شرکت آب و فاضلاب می گوید این تغییر مشکل خاصی به لحاظ بهداشتی در آب مصرفی شهروندان ایجاد نمی کند و اکنون آب سالم به مشترکان تحول می شود اما مردم از بوی نامطبوع آب گلایه مندند.

برخی شهروندان می گویند برخی از زمان ها بو و طعم آب به اندازه ای نامطبوع می شود که قابل استفاده نیست و نمی شود برای آشامیدن از آن استفاده کرد.

این روزها شهروندان در برخی مناطق بجنورد از آب معدنی برای مصارف آشامیدنی و خوراکی استفاده می کنند.

آب سالم است

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در این باره می گوید: اکنون شاخص کیفیت آب که در مدار شهر بجنورد جاری است کیفیت خوبی دارد و آب سالم تحویل مردم می شود.

غلامحسین ساقی اظهار می دارد: مشکل، تنها در مزه و بوی آب است که آن هم به لحاظ بهداشتی مشکلی ندارد.

وی علت تغییر طعم و بوی آب آشامیدنی در بجنورد را ناشی از آشفتگی و وارونگی جریان آب در مخزن سد شیرین دره عنوان می کند و می گوید: علت این امر نیز تغییرات دمایی در این فصل از سال است.

وی تصریح می کند: با سرد شدن هوا، جریان همرفتی در مخزن سد ایجاد می شود و آب سطح سد که سرد و سنگین تر است به سمت پایین جریان پیدا می کند و آب گرم و سبک از لایه های زیرین سد به بالا می آید و در میان این آشفتگی، آبی که در لایه های زیرین تر است و طعم و بوی متفاوتی دارد وارد مدار می شود.

تغییرات دمایی علت تغییر بو و مزه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی می گوید: طعم و بوی آب در سوح پایین تر که لایه های بی هوازی در مخزن سد است، طعم و بوی یکسانی با آب سطح سد ندارد و البته به مذاق مردم ناخوشایند آمده است.

ساقی در پاسخ به این سوال که چرا این مشکل با تغییر دمایی فصول در سال گذشته مشاهده نشده است بیان می دارد: علت این امر، افزایش رسوب منتقل شده به سد از بالادست و بالا آمدن سطح کف دریاچه و نزدیک شدن لایه بی هوازی به دریچه آبگیری از سد است.

وی تاکید کرد: علت اینکه چرا این موضوع در سال های قبل نبوده و امسال رخ داده است، برداشت زیاد آب در طی سال جاری نبوده که باعث پایین رفتن سطح آب سد باشد بلکه علت همان افزایش ورود رسوب به مخزن سد است.

راه کارهای کوتاه مدت و بلند مدت

ساقی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب، برای حل مشکل راه کار بلند مدت و کوتاه مدت در دستور کار دارد اظهار می دارد: تزریق کربن فعال و پایین آوردن سطح ph آب از جمله این راه کارهای کوتاه مدت است که باید در تصفیه خانه انجام شود و پیش بینی می شود طی این ماه به انجام برسد و رضایت مشترکان حاصل شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی خاطر نشان می کند: راهکار بلند مدت در اختیار آب  فاضلاب نبوده و این شرکت متولی توزیع آب تحول گرفته شده از شرکت آب منطقه ای است و از این رو راهکار بلند مدت که آبگیری از سطح دریاچه سد است، توسط آب منطقه ای انجام می شود.

وی با بیان اینکه دریچه موجود آبگیری، برای شرب و کشاورزی مشترک است تصریح می کند: محل آبگیری آب آشامیدنی نمی تواند از همان دریچه ای باشد که آب برای مصارف کشاورزی رها سازی می شود بنابراین باید محل آبگیری از سطح سد انجام شود.

ساقی می گوید: دریچه ای از سد شیرین دره که اکنون آب آشامیدنی شهروندان بجنوردی از آن برداشت می شود در پایین مخزن تعبیه شده است و بر این اساس آبی که از این محل برداشت می شود مناسب آشامیدن نیست زیرا به لایه های پایین مخزن نزدیک است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی، پیگیری ها و رایزنی های لازم در این باره با شرکت آب منطقه ای انجام می شود.

مشکل ارتباطی به رسوب ها ندارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز در این باره می گوید: مردم نگران تغییر ایجاد شده در مزه و بوی آب نباشند زیرا آب تحویلی به شهروندان به لحاظ بهداشتی و سلامت مشکلی ندارد و آب سالم در مدار و شبکه های شهر جریان دارد.

سید ابراهیم علوی با بیان اینکه مشکل ایجاد شده، ارتباطی به رسوب گذاری در مخزن سد ندارد اظهار می دارد: علت این تغییر کیفیت، تغییرات دمایی در آب سد در این فصل است و این وارونگی دمایی سبب می شود تا آب سرد و سنگین در سطح بالای آب مخزن سد به سمت پایین جریان پیدا کند و آب گرم هم به سمت بالا حرکت کند و همین علت طعم و بوی آب را تغییر می دهد.

وی می افزاید: آب ذخیره شده در لایه های پایین تر مخزن سد، میزان اکسیژن کمتری دارد و یا فاقد اکسیژن است و به هر میزان که عمر سد بیشتر باشد، ضخامت این لایه بیشتر می شود و به همین لحاظ، امسال این مشکل بیش از سال گذشته نمود داشته است.

علوی می گوید: زمانی که دمای آب به چهار درجه زیر صفر می رسد این آب از سطح پایین تر به بالای سد جریان پیدا می کند و این وارونگی سبب تغییر کیفیت آب می شود.

ساخت اسکله شناور

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اظهار می دارد: برای حل مشکل، قرار است اسکله شناور در محل سد شیرین دره ساخته شود تا آبگیری برای مصارف آشامیدنی از سطح مخزن سد انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: ساخت این اسکله شناور در چند مرحله انجام می شود و اعتبار بسیار زیادی نیاز دارد.

علوی می گوید: امید می رود بتوانیم با این اقدام رضایت خاطر شهروندان و مشترکان آب را به دست آوریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.