مشهد- مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه در یک هفته اخیر ذخایر خونی استان کاهش یافته است، گفت: این اداره‌کل خون مورد نیاز ۵۲ بیمارستان استان را تامین می‌کند و جهت به وجود نیامدن هیچگونه مشکل نیازمند مشارکت مردم هستیم.

ذخایر خونی خراسان رضوی کاهش یافت/نیازمند مشارکت مردم هستیم

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا اسلامی صبح‌ دوشنبه در نشست خبری با درخواست از آستان قدس رضوی در استقرار پایگاه اهدای خون در مبادی ورودی حرم مطهر رضوی اظهار کرد: از آستان قدس رضوی درخواست استقرار چهار پایگاه اهدای خون در مبادی اصلی ورودی حرم مطهر رضوی شد که تاکنون حتی یک پایگاه آن هم اقدامی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در این زمینه جلسه ای با قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی داشتیم که وی وعده همکاری داد، اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان‌رضوی با اشاره به تعطیلی پایگاه‌های غیراستاندارد اهدای خون، بیان کرد: پایگاه‌های «رضوی» به دلیل نامناسب بودن فضا و «امید» به دلیل ریزش سقف تعطیل شدند، هرچند که پایگاه امید تعمیر و بازگشایی شده است.

وی گفت: بسیاری از بیمارستان‌های استان بدهی‌های خود را به انتقال خون پرداخت نکردند که این امر روند خدمت‌رسانی انتقال خون را با مشکل مواجه می‌کند.

وی درباره درصد توزیع خون در میان مراکز درمانی دولتی و خصوصی گفت: در توزیع خون و فرآورده‌های خونی ۸۱ درصد خون‌های توزیعی به بیمارستان‌های دولتی و ۱۹ درصد هم به بیمارستان‌های غیردولتی داده می شود.

اسلامی تصریح کرد: بیمارستان‌های امام رضا(ع) با دریافت ۳۹ هزار و ۳۳۰ کیسه، قائم(ع) با ۳۱ هزار و ۵۳۸ کیسه، دکتر شیخ با ۱۱ هزار و ۹۰۳ کیسه، کلینیک سرور با ۶ هزار و ۹۶۷ کیسه، واسعی سبزوار با پنج هزار و ۹۸۸ و هاشمی‌نژاد با پنج هزار و ۸۴۴ کیسه و فرآورده خونی بیشترین خون‌های دریافتی را داشته‌اند.

وی تاکید کرد: در بیمارستان‌های خصوصی هم رضوی با ۱۰ هزار و ۹۶ کیسه، امام زمان(عج) با سه هزار و ۸۸ کیسه، مهر حضرت عباس(ع) با ۲ هزار و ۹۳۹ کیسه، جوادالائمه(ع) با ۲ هزار و ۸۵۷ کیسه، حکیم نیشابور با ۲ هزار و ۵۰۲ کیسه و موسی‌بن‌جعفر(ع) با ۲ هزار و ۲۵۴ کیسه بیشترین دریافت کننده فرآورده خونی بوده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آمار مراجع کنندگان اهدای خون خراسان رضوی در ۸ ماهه اول امسال به‌گونه‌ای بوده که در مشهد ۷ درصد کاهش، تربت‌حیدریه ۶ درصد افزایش، نیشابور ۱۵ درصد افزایش، سبزوار ۹ درصد افزایش قوچان ۱۰ درصد افزایش و گناباد ۳۷ درصد افزایش را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتند.

وی با بیان اینکه در ۸ ماهه اول امسال یک میلیون ۷۹۲ هزار و ۶۵۵ نفر در سراسر کشور برای اهدای خون مراجعه داشتند، خاطرنشان کرد: بیشترین آمار در استان‌های تهران، فارس و خراسان‌رضوی بوده است.

اسلامی با بیان اینکه در شب تاسوعا، روز تاسوعا و روز عاشورا خراسان‌رضوی بیشترین میزان رشد اهدای خون کشور را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت، تصریح کرد: پس از خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی و سمنان در رده‌های بعدی بودند.

وی درباره آمار اهداکنندگان خون در دهه پایانی صفر، تاکید کرد: در دهه پایانی صفر پنج هزار و ۷۳۰ نفر در سطح استان برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد چهار هزار و ۴۹۶ نفر موفق به اهدای خون شدند و ۹ هزار و ۶۶۵ کیسه خون در این ایام ذخیره شد و تعداد فرآورده‌های توزیع شده ۹ هزار و ۸۱۰ مورد بود.

اسلامی از رشد یک درصدی آمار بانوان اهداکننده خون در خراسان‌رضوی خبر داد و گفت: از نظر جنسیتی ۹۴ درصد اهداکنندگان استان مرد و ۶ درصد خانم هستند و در سطح کشور نیز ۹۵ درصد اهداکنندگان مرد و ۵ درصد خانم هستند و میانگین مشارکت بانوان خراسان رضوی یک درصد بیشتر از میانگین مشارکت بانوان کشور است.

وی افزود: در ۸ ماهه اول امسال ۲۱ درصد اهداکنندگان بار اولی، ۲۷ درصد با سابقه‌ و ۵۲ درصد اهداکنندگان مستمر بودند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.