تبریز- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه نباید به دستفروشان به چشم مجرم نگاه کرد، گفت: ایجاد مشاغل خرد، کارگاه های کوچک، متوسط و خوشه ای صنعتی برای بهبود اشتغال و وضعیت دستفروشان ضروری است.

 دستفروشان مجرم نیستند

به گزارش قدس آنلاین، زهرا ساعی با بیان اینکه دستفروشان افراد بیکاری که برای تامین معیشت به پدیده دستفروشی روی آورده اند، گفت: برخی از دستفروشان سرپرست خانوار و نان آور خانواده بوده و به دلیل مساله بیکاری که در دهه اخیر تشدید شده، به اجبار این شغل را برای امرار معاش خود و خانواده انتخاب کرده اند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای ساماندهی دستفروشان تاکید کرد و افزود: این افراد در فصول سرما و گرما تمامی سختی های دستفروشی را به جان می خرند تا بتوانند نان حلال سر سفره خانواده خود برده بنابراین نباید به آنها به چشم مجرم نگاه کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: با توجه به اینکه حضور دستفروشان در فضاهای شلوغ و پررفت و آمد موجب ایجاد ازدحام، اختلال در تردد شهروندان و به نوعی مغایر با حقوق شهروندی است بنابراین شهرداری ها با برنامه ریزی منسجم در فضاهای شهری باید مکان هایی را تعبیه و در اختیار دستفروشان قرار دهند تا با این اقدام دستفروشان بتوانند کالای خود را عرضه و از سویی از ایجاد مزاحمت برای شهروندان جلوگیری شود.

ساعی با بیان اینکه دستفروشان از سر نیاز و برای زنده ماندن اقدام به دستفروشی می کنند، هر گونه برخورد فیزیکی و خشن با دستفروشان را محکوم کرد و گفت: اظهار همدردی و همراهی کردن در کشور باید پررنگ شود؛ هر چند ماموران شهرداری وظیفه خود را انجام می دهند اما این وظیفه نباید منجر به برخورد فیزیکی با دستفروشان شود.

وی توجه به اقشار کم درآمد و نیازمند را امری ضروری دانست و بر لزوم حمایت بیشتر نهادهای حمایتی از دستفروشان نیازمند تاکید کرد و ادامه داد: متاسفانه حمایت نهادهای حمایتی از افراد تحت پوشش قطره چکانی بوده و نیازهای آنها را رفع نمی کند که همین امر موجبات روی آوردن برخی از آنها به پدیده دستفروشی را فراهم نموده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم، بر ضرورت توجه به ایجاد مشاغل خرد، کارگاه های کوچک، متوسط و خوشه ای صنعتی برای بهبود اشتغال در کشور تاکید کرد و افزود: با این اقدام می توان نسبت به اشتغال افراد نیازمند و جویای کار مانند دستفروشان اقدام کرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دستفروشان باید ساماندهی شوند نه جمع آوری، تصریح کرد: نباید نسبت به ساماندهی دستفروشان غفلت کرد زیرا در صورت جمع آوری باید مشاغل جایگزین برای آنها درنظر گرفته شود که به دلیل مشکلات اقتصادی این کار غیرممکن است بنابراین باید نسبت به ساماندهی آنها و نه جمع آوری اقدام شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر نسبت به ساماندهی دستفروشان اقدام شود و دستفروشان به این موضوع رغبتی نشان دهند در آن زمان می توان برخورد قانونی با آنها را در دستورکار قرار داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.