کمیجان- رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری کمیجان از تهدید جدی انواع فرسایش در اراضی این شهرستان خبر داد و گفت: استفاده بیش از حد از مراتع و اراضی کشاورزی از مهمترین عوامل بروز این مشکل است.

خطر فرسایش و فرونشست اراضی شهرستان کمیجان را تهدید می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، هادی نکویی اظهار داشت: پدیده فرسایش خاک در صورت بروز، امنیت غذایی، حاصلخیزی خاک، منابع آب و کیفیت آب‌های سطحی و توازن اکولوژیک مناطق را به خطر می اندازد.

وی افزود: با توجه به استفاده بیش از حد از منابع آب و خاک بر اثر عدم رعایت فصل چرای دام، ورود دام چند برابر از ظرفیت مرتع، شخم و شیار اراضی، استحصال بیش از حد آب در شهرستان انواع فرسایش‌های سطحی، شیاری، آبراهه‌ای و خندقی (گالی) رو به افزایش است.

نکویی تصریح کرد: ایجاد فرسایش خندقی و آبکندی در مراتع روستای نهرپشته و حسین‌آباد شکرایی کمیجان در حال افزایش است که این یک خطر برای شهرستان محسوب می‌شود.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری کمیجان با اشاره به اینکه فرآیند تشکیل آبکندها بسیار پیچیده‌تر از توسعه و بزرگ شدن شیارها است، اظهار کرد: اولین مرحله این فرایند ایجاد یک فرورفتگی در سطح توپوگرافی دشت است که این فرورفتگی ممکن است طبیعی یا غیر طبیعی باشد.

وی افزود: آب داخل این فرو رفتگی‌ها متمرکز شده و در نتیجه پدیده انحلال و ایجاد راهروی زیرزمینی و گسترش آن و در نهایت ریزش سقف آن، آبکند ایجاد می‌شود.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری کمیجان تغییر در استفاده از زمین، کاربری نامناسب اراضی، استفاده بیش از حد از زمین‌های کشاورزی، چرای بیش از حد مراتع و از بین رفتن پوشش گیاهی را از مهمترین عواملی که در تشکیل آبکند موثرند عنوان کرد

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.