مشهد- تولیت آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی در رسالت جدید خود برای خدمت رسانی بهتر و شایسته تر به زائران و گره گشایی از کار مستضعفان نیاز به نذر و وقف فردی یا جمعی افراد زیاد دیگری نیز دارد.

آستان قدس رضوی برای گره گشایی از کار مستضعفان نیاز به نذر و وقف دارد

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنجشنبه در آیین تجلیل از واقفان، ناذران و دست اندرکاران وقف و نذر آستان قدس رضوی در مرکز نمایشگاه ها و همایش‌های آستان قدس رضوی منشاء بیشتر آسیب های اجتماعی مربوط به فقر است و با وقف می توان به پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی و کاهش آن در جامعه کمک کرد.

وی با تاکید بر گسترش فرهنگ وقف گفت: برای افرادی که تمول مالی نداشته باشند، و تمایل به مشارکت در وقف دارند، بهترین راهکار حضور آنان در یک وقف مشارکتی است تا همه افرادی که از دل و جان به ائمه معصومین (ع) و معارف دینی عشق می ورزند با سهیم شدن در یک کار نیکوکارانه و برپا کردن یک مجموعه خدماتی یا فرهنگی در وقف مشارکت کنند.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد:‌ پایه اقتصادی این آستان براساس وقف و نذر است و هزینه های آن برای خدمات رسانی شایسته به زائران محدود به موقوفات چند شخص نمی شود بلکه افراد زیادی با وقف و نذر خود در تامین هزینه های این آستان دخیل هستند.

وی بیان کرد: وقف و نذر نشات گرفته از فقه و فرهنگ دینی ماست و اینکه قبل از اسلام نیز امر وقف انجام می گرفته یا خیر، بحثی است که هنوز علمای دین در مورد آن اتفاق نظر ندارند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: بی تردید اگر وقف، واقف و ثمرات ناشی از آن به الله، فی الله و فی سبیل الله اتصال داشته باشد پاداش دنیوی و اخروی آن برای واقف حتمی است.

آیت الله رئیسی اظهار کرد: قیمت اساسی برای وقف اخلاص و برای رضای خدا بودن است که در این مساله برای واقف، موقوفه علیه، اجتماع بشری یا امت اسلامی ثمربخش است.

وی با بیان اینکه وقف برای واقف سه ثمره به همراه دارد، افزود: وقف منجر به تطهیر و تزکیه نفس و تثبیت برکت مال واقف در دنیا و آخرت می شود و فقرا و مستمندان نیز از برکات آن بهره مند می شوند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه آثار و برکات وقف به رفع محرومیت های اجتماعی و گسترش معارف اسلامی می انجامد، خاطر نشان کرد: در زمان شاهنشامی بسیاری از فعالیتها در راستای گسترش معارف دینی از محل موقوفات بود و آنچه توانست به گسترش مساجد، تکایا، منبرها و دین شناسی در جامعه کمک کند، وقفی بود که مردم از دل و جان در راه خدا انجام دادند.

وی اظهار کرد: نقش وقف در ساماندهی نظام اقتصادی جامعه، رفع محرومیت ها و آسیب های اجتماعی و ایجاد پشتوانه مالی برای کسانی که در مسیر حق یعنی مجاهدان راه خدا گام می نهند، غیرقابل انکار است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.