سمنان- عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رشد اقتصادی ۷ و ۴ دهم درصدی ناشی از تولید داخلی نیست بلکه این رشد حاصل از درآمدهای نفتی بدست آمده است.

رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی ناشی از تولید داخلی نیست

به گزارش قدس آنلاین، سیدحسن حسینی شاهرودی با اشاره به اعلام رشد ۷ و ۴ دهم درصدی در نیمه نخست سال ۹۵ از سوی بانک مرکزی اظهار کرد: اعلام رشد ۷ و ۴ دهم درصدی اغراق آمیز است، البته شاید با ورود پول های ناشی از فروش نفت چنین اتفاقی رخ داده باشد.

وی ادامه داد: در ۶ ماه نخست سال جاری فروش نفت از مرز ۲ میلیون بشکه گذشت، در حالی که سال گذشته کمتر از یک میلیون بشکه در روز بود و ممکن است با فروش نفت و تزریق پول به بازار این رشد ایجاد شده باشد، اما رشد حاصل از تولید نبوده و حاصل از درآمد نفت است.

نماینده مردم شاهرود و میامی درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دلایل رشد باید تفکیک شده و شفاف سازی شود، افزود: درحوزه صنعت و تولید رشدی مشاهده نشده و اتفاق خاصی نیفتاده است و این آمار رشد ناشی از بازگشت پول های نفتی است و رشدی که مردم احساس می کنند، با آمارهای اعلامی متفاوت است.

مبنای کار ۲ ساعت در هفته نرخ بیکاری را کاذب می کند

حسینی شاهرودی با اشاره به اینکه افزایش رشد و کاهش نرخ بیکاری در کف جامعه مشاهده نشده است، ادامه داد: نرخ بیکاری نباید تامین حداقل های معیشت یک شهروند باشد، بلکه اگر نرخ را پایین اعلام می کنند، مبنای کارکرد ۲ ساعت در هفته را ملاک عمل قرار می دهند.

وی یادآور شد: این ۲ساعت کار حداقل های نیاز یک شهروند را نمی تواند تامین کند و نمی تواند معیار صحیح و درستی برای کاهش نرخ بیکاری باشد.

روش های رفع موانع تولید در کشور موقتی است

حسینی شاهرودی باتاکید براینکه برای افزایش نرخ رشد باید مشکلات تولید و فرآیند تولید اصلاح شود، یادآور شد: گره کار در دست صنعت و تولید داخلی است و اگر مقرر شده اقتصاد کشور پویا شود، باید توجه به سمت داخل بیشتر شده و موانع تولید باید رفع شود، هرچند برای رفع موانع تولید کارگروه تشکیل شده، اما این رفع موانع موقتی است.

وی افزود: گاهی ممکن است موانع بانکی، مالیاتی و بیمه ایِ تولید رفع شود، اما تعداد موانع تولید زیاد است که باید روی آنهاهمت شود و هیئت دولت باید در مقررات، قوانین، آیین نامه ها و رویه ها ورود پیدا کرده و ساختار آنها را اصلاح کند.

ضرورت توجه به ظرفیت های داخل کشور

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حدود سه سال و نیم نگاه ما به خارج بود و اینکه برجامی به سرانجام برسد و متاسفانه این سه سال ما را عقب نگه داشت، حال زمان آن فرارسیده که ما به کشورهای خارجی پشت کرده و نگاهمان به توان و ظرفیت های داخلی باشد.

عضوهیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: موانع داخلی باید رفع شود و راهکار رفع بیکاری و توسعه و رشد اقتصادی، حمایت از تولید داخلی و رفع موانع داخلی و رقابت پذیر شدن کالاهای تولیدی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.