سخنگوی کمیسیون حقوق قضایی مجلس گفت: افزایش نرخ دیه ارتباطی با کاهش جرم ندارد چرا که جلوگیری از وقوع جرم مستلزم ایجاد زیرساخت‌ های فرهنگی است.

نوروزی: افزایش نرخ دیه ابداً باعث کاهش جرم نمی‌شود

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از فارس، حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوق قضایی مجلس با اشاره به قوانین اسلامی مبنی بر تعیین نرخ دیه گفت: شرع اسلام برای دیه تعدادی گوسفند، شتر، گاو و ... را در نظر گرفته ولی باید توجه داشت که آن زمان گوسفند ارزان بود اما الان که قیمت بالا رفته باید با توجه به نیازهای امروز در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

سخنگوی کمیسیون حقوق قضایی مجلس در رابطه با اظهارات اخیر یکی از مسئولین ستاد دیه مبنی بر افزایش یک میلیاردی نرخ دیه اظهار داشت: امروزه چه کسی پول دارد تا یک میلیارد به عنوان دیه پرداخت کند؟

وی در همین راستا ادامه داد: طی سالیان اخیر نرخ دیه چند برابر شده اما باید توجه داشت که این افزایش نرخ تاثیری در کاهش قتل‌ ها نداشته و فقط میزان زندانیان چند برابر شده است.

نوروزی بیان کرد: اگر می‌خواهیم نرخ دیه را براساس شرع اسلام محاسبه کنیم باید توجه داشت که امروز نرخ گوشت نیز افزایش یافته و به تبع آن نیز نرخ دیه باید تعیین شود.

سخنگوی کمیسیون حقوق قضایی مجلس با اشاره به نرخ کنونی دیه مطرح کرد: همین مقدار نرخ دیه نیز زیاد است. چرا که این امر تاثیری در کاهش جرائم و قتل‌ها ندارد و باید برای کاهش وقوع قتل‌ها بسترهای فرهنگی فراهم شود.

وی همچنین در رابطه با نرخ دیه یک میلیاردی گفت: افزایش نرخ دیه بدین صورت کاملا اشتباه و غیر منطقی است و لازم است در جهت کاهش وقوع قتل‌ها دستگاه‌های مختلف در زمینه ایجاد بسترهای مناسب فرهنگی همکاری نمایند و توجه کنند که افزایش نرخ دیه چیزی جز بالا رفتن مدت زندانیان و به دنبال آن هزینه‌های قضایی عایدی ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.