اراک- آیت‌الله‌ مکارم شیرازی به‌مناسبت برگزاری همایش ملی تقریب مذاهب اسلامی طی پیامی سیاست تفرقه را از آن فرعون دانست که قرآن نیز داستانش را بازگو می‌کند سیاستی که امروز انگلیس ادامه‌دهنده آن است.

اجازه ندهید مسائل تفرقه‌انگیز در میان مردم منتشر شود

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع عالیقدر جهان تشیع، به مناسبت برگزاری همایش ملی «تقریب مذاهب اسلامی در اندیشه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری» که امروز، ۲۹ آذرماه، در استانداری مرکزی با حضور شخصیت‌های برجسته جهان اسلام برگزار شد پیامی به شرح زیر صادر کرد:
«قبل از هر چیز لازم می‌دانم تشکیل این همایش بسیار پرشکوه که مجموعه‌ای از شخصیت‌ها و نهادهای مختلف در آن شرکت دارند را تبریک عرض کنم و همچنین تبریک عرض می‌کنم میلاد مسعود پیامبر اکرم(ص) و میلاد امام صادق(ع) را. از شرکت کنندگان، بنیانگذاران و مخصوصاً رئیس این همایش جناب آیت‌الله دری نجف‌آبادی و همه دست‌اندرکاران صمیمانه تشکر می‌کنم. به ویژه اینکه اطلاع یافتم مقالات زیادی درباره این همایش به عنوان تقریب جامعه اسلامی نوشته شده است و شخصیت‌ها و نهادهای مختلفی در آن همکاری دارند، این همکاری مبارک است و ذخیره معاد خواهد بود.
در مسأله تقرب بین مذاهب اسلامی هم در قرآن مجید و هم در روایات بحث زیاد است و هم در تاریخ اسلام صحنه‌های مختلفی دیده می‌شود که به ما نشان می‌دهد که تقریب چه فوایدی دارد و جدا شدن و تقابل چه مفاسدی به بار می‌آورد. قبل از هر چیز سه آیه قرآن را که تأکید مهمی دارد بر تقریب مذاهب و مبارزه با اختلاف مذهبی خدمت شما می‌خوانم:
اولین آیه، آیه ۱۵۹ سوره انعام خطاب به پیامبر اکرم(ص) است:«إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا لَسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْءٍ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَی اللَّهِ ثُمَّ یُنَبِّئُهُمْ بِمَا کَانُوا یَفْعَلُونَ؛ کسانی که دین خود را پراکنده ساختند و فرقه فرقه شدند تو هیچ گونه مسئول ایشان نیستی کارشان فقط با خداست آنگاه به آنچه انجام می‌دادند آگاهشان خواهد کرد».
بنده تعجب می‌کنم با وجود صراحت این آیه و آیات مشابه چگونه عده‌ای بر طبل اختلاف و تفرقه می‌کوبند، آیه بعدی آیه ۱۳ و ۱۴ سوره حشر است که درباره قوم یهود می‌گوید:«... تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّی ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا یَعْقِلُونَ: ... به ظاهرشان می‌نگری آنها را متحد می‌‏بینی در حالی که دل‌های آنها پراکنده است این به خاطر آن است که قومی بیعقلند!»
فقه در لغت به معنای فهم است این آیه می‌گوید اگر فهم درست می‌داشتند بر طبل تفرقه نمی‌کوبیدند، هر کجا اتحاد است نشانه عقلانیت است و هر کجا اختلاف است نشانه جهل و دوری از عقلانیت است، آیه سوم، آیه ۳۱ و ۳۲ سوره روم:«... وَلَا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکِینَ مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا...  و از مشرکان نباشید. از کسانی که دین خود را پراکنده ساختند و به دسته‌ها و گروه‌ها تقسیم شدند...».
 این آیه خطاب به همه مسلمانان است و مشرک را اینگونه توضیح می‌دهد: افرادی که دین خود را پراکنده ساختند، یعنی تفرقه مساوی است با شرک، از آین آیات به تعابیر مختلف در قرآن بسیار است اگر جمع و تفسیر شوند کتابی می‌شود درباره تقریب بین مذاهب اسلامی و هشدار می‌دهد به افرادی که اهل تفرقه‌اند که آنها از اسلام و قرآن بیگانه‌اند، ما گروه وهابیت و تکفیری‌ها را واقعاً بیگانه از اسلام و قرآن می‌دانیم چون همه این آیات را فراموش کرده‌اند و تفرقه بین مسلمین ایجاد می‌کنند و فقط خود را مسلمان و بقیه را کافر می‌دانند اینها مصداق روشن این آیات هستند، «لا تکونوا من‌ المشرکین» یعنی نوعی شرک که اینها گرفتارش شده‌اند.
تفرقه از دو جا ناشی می‌شود که باید جلوی آن را ببندیم تا تقریب بین مذاهب اسلامی مشخص شود، امام خمینی(ره) توجه به این معنا داشتند و مقام معظم رهبری هم، همین نظر را دارند: تفرقه از راه نادانی و تعصبات، که سبب می‌شود هر کسی روی یک موضوع پافشاری کند و یکدیگر را از هم جدا می‌کنند، باید سطح فرهنگی بالا برود این همه مشترکات مذهبی داریم وقتی به زیارت خانه خدا می‌رویم می‌بینیم همه اعمال یکسان انجام می‌شود.... در جزییات اختلافاتی است اما این همه مشترکات داریم چه دلیلی دارد که ایجاد تفرقه کنیم؟
 دوم همان کاری که مورد علاقه دشمن است؛ «اختلاف بیانداز حکومت کن» از ۳ هزار سال قبل این سیاست بوده، سیاست فرعون که قرآن مجید به آن اشاره می‌کند: که او برای حکومت بر مردم ایجاد تفرقه و اختلاف کرد، مردم را، گروه فرعونیان، گروه بنی‌اسرائیل، بین آنها تفرقه انداخت. این سیاستی فرعونی است که به عقیده ما کهنه نمی‌شود، مخصوصاً انگلیس از این سیاست زیاد استفاده می‌کند و اخیراً بین شیخ‌نشین‌ها قول‌هایی داده و ایران را خطرناک معرفی کرده و می‌بینیم گروهی پیدا می‌شوند در لندن که مرتب به اهل‌سنت توهین می‌کند به آنها کمک می‌کنند و رسانه در اختیار آنها قرار می‌دهند تا به اهل سنت توهین کنند عده‌ای از این طر ف و عده‌ای هم از آن طرف، درگیری ایجاد می‌شود تا اسرائیل و آمریکا در حاشیه امن باشند و منافع منطقه را غارت کنند.
 برادران و خواهران عزیز، شخصیت‌هایی که در جامعه اثرگذار هستید، تا می‌توانید هوشیار و بیدار باشید، اجازه ندهید مسائل تفرقه‌انگیز در بین مردم منتشر شود، نصیحت کنید، سطح مردم را بالا ببرید، ما ارتباط پیدا می‌کنیم با رئیس الازهر مصر، نامه‌ای دوستانه می‌نویسیم و جواب می‌دهد و هر دو اتفاق نظر داریم بر مقابله با تکفیری‌ها، با پاپ صحبت می‌کنیم و آنهم جواب می‌دهد که با ما هم عقیده است و باید دست در دست هم دهیم در برابر تکفیری‌ها و کسانی که با استفاده از تعصبات مذهبی آتش فتنه ایجاد می‌کنند.
 شرایطی است که اگر غافل شویم و تفرقه بیاندازند، همین اوضاعی که در کشورهایی که در آنها آتش جنگ روشن است ایجاد خواهد شد، الحمدالله این آتش‌ها رو به خاموشی می‌رود هم در سوریه و هم در عراق، در یمن هم سعودی‌ها به خط آخر رسیده‌اند می‌خواستند در دو هفته کار یمن را تمام کنند بعد از دو سال جز خسران ندیدند، بنابراین باید از این شرایط استفاده کنیم و وحدت بین مسلمانان را روزبه‌روز بیشتر کنیم و معتقد باشیم آیین آینده جهان، اسلام خواهد بود همانطور که یکی از شخصیت‌های آمریکایی گفته بود که من پیش‌بینی می‌کنم زمانی برای مردم آمریکا فراهم می‌شود که با اذان از خواب بیدار می‌شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.