رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه با بیان اینکه کشورهای طرف مذاکره هسته ای با ایران از برجام حمایت می کنند، گفت: آمریکا در صورت هر اقدام احتمالی علیه برجام با مخالفت متحد حامیان برجام شامل اروپا همراه مسکو و همچنین پکن روبرو خواهد شد.

"مقام روسی": آمریکا با جبهه متحد برجامی اروپا و آسیا مواجه است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، سرگئی میخییف افزود: تحریم ضدایرانی آمریکا که امضای باراک اوباما را نیز ندارد، برجام را نمی شکند، زیرا این توافق از پشتوانه جهانی و سازمان ملل برخوردار است. 

وی افزود: دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا در مبارزات انتخاباتی از برجام برای اهداف تبلیغاتی استفاده کرد، اما در شرایط خارج از تبلیغات سیاسی، وضعیت فرق می کند. 

کارشناس روس در تشریح اهمیت برجام ادامه داد که این سند مهم و بین المللی را پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان از یک طرف و جمهوری اسلامی ایران در طرف دیگر امضا کرده اند و اعتبار جهانی دارد. 

رییس مرکز فناوری های سیاسی روسیه گفت: حتی در صورت تمایل ترامپ برای خروج آمریکا از برجام این سند همچنان معتبر خواهد بود، زیرا ایران و طرف های مقابل برای ادامه اجرای آن مصمم هستند. 

کارشناس روس افزود: روسیه از برجام حمایت کامل می کند و سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به تازگی بر این موضع تاکید کرده و خواستار ادامه اجرای آن شده است. 

میخییف ادامه داد: چین نیز از دیگر حامیان برجام است و مقام های این کشور بر ضرورت تحقق بندهای این توافق برای حل و فصل کامل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران تاکید کرده اند. 

کارشناس روس سپس به پشتیبانی اتحادیه اروپا از برجام اشاره کرد و گفت: در این شرایط اگر آمریکا بخواهد از این توافق بین المللی خارج شود منزوی خواهد شد و به همین دلیل مقام های این کشور محتاطانه رفتار می کنند. 

وی خاطرنشان کرد: حتی زمانی که قانون تمدید تحریم ها برای امضا به اوباما ارائه شد، وی امضا نکرد و لایحه قانونی خودکار تایید شد. 

مقام روس گفت: این وضعیت نشان می دهد، در آمریکا بخوبی از اهمیت برجام و ضرورت حفظ آن آگاه هستند و بین مقام های این کشور به احتمال زیاد در مورد پایبندی به برجام دودستگی رخ می دهد. 

وی ادامه داد: کفه ترازو به نفع حامیان برجام در آمریکا سنگینی می کند و آنها استدلال های قوی تری برای حفظ این سند بین المللی و لزوم پایبندی واشنگتن دارند. 

میخییف افزود: در این شرایط، تنها راه درست برای ایران و طرف های دیگر، اجرای برجام است تا بهانه ای به دست مخالفان این توافق در آمریکا نیافتد. 

وی گفت: متاسفانه در آمریکا شمار کسانی که می خواهند هر توافق مهمی همچون برجام که ثبات بین المللی را تقویت می کند لغو شود، کم نیست و آنها لابی جنگ افروزان را تشکیل می دهند. باید منتظر بمانیم تا کار ترامپ از 20 ژانویه 2017 آغاز و افق رویکردهای دولت آینده نیز روشن شود. 

میخییف در پایان اظهار کرد: اما آنچه که امروز آشکار و روشن است، آمریکا با تمدید تحریم ها در مورد ایران برجام را نقض می کند و این برای واشنگتن که به عهدشکنی معروف شده، مساله نامنتظره ای نیست. 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.