معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: به سبب تمرکز منابع به سمت کلان شهرها شهرداری‌ها فربه شده چند برابر پست‌های مصوب حقوق‌بگیر دارند.

تمرکز منابع در کلان‌شهرها، شهرداری‌ها را فربه کرده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، هوشنگ خندان‌دل عصر امروز در نشست شهرداران استان فارس  اظهار داشت: تجدید نظر در نظام برنامه‌ریزی با هدف توزیع عادلانه اعتبارات و امکانات یک ضرورت است چرا که در صورت عدم انجام این کار شاد افزایش مهاجرت از شهرهای کوچک به کلان شهرها خواهیم بود.

وی افزود: امسال حدود 60 هزار میلیارد تومان برای شهرهای کشور در نظر گرفته شده که حدود 15 هزار میلیارد تومان از کل این بودجه از محل مالیات بر ارزش افزوده و بخشی نیز از محل کمک‌های دولتی تامین می‌شود.

معاون عمرانی و توسعه امور شهری وزیر کشور ادامه داد: در تهران با 18 هزار میلیارد تومان بودجه و 9 میلیون جمعیت عدد سرانه هر شهروند دو میلیون تومان و در مشهد با 10 هزار میلیارد تومان بودجه و سه میلیون جمعیت سرانه بیش از سه میلیون و در شیراز با 3 هزار میلیارد تومان بودجه و حدود یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت، سرانه حدود دو میلیون تومان خواهد بود.

این مقام مسئول متذکر شد: این عدد در شهرهای سیستان و بلوچستان به‌طور میانگین به حدود 200 هزار تومان می‌رسد چنانکه در زاهدان 250 هزار تومان، در کردستان 200 هزار و در شهرهای غیر مرکزی استان فارس نیز به‌طور میانگین 300 هزار تومان است که این اعداد عادلانه نیست.

وی تصریح کرد: از آنجا که بخشی از ارزش افزوده به شهرداری‌ها تعلق می‌گیرد شهرهای بزرگ‌تر دارای افراد متمول‌تر و سهمیه اعتباری بیشتری خواهند بود و از سویی چند شهر بزرگ ایران، تقریبا نیمی از 15 هزار میلیارد تومان را به‌عنوان سهم دریافت می‌کنند.

خندان‌دل یادآور شد: با هماهنگی مجلس بنا شده مالیات ارزش افزوده به‌جای وزارت کشور در اختیار وزارت دارایی قرار بگیرد تا روال هزینه کردها منطقی باشد چرا که در شرایط فعلی با اعتبارات بی حساب و کتاب بین سه تا پنج برابر پست‌های مصوب در شهرداری‌ها حقوق بگیر داریم.

به گفته وی، تهیه و تصویب لایحه اداری و استخدامی در شهرداری‌ها توسط دولت در همین راستا انجام شده و در مجلس منتظر بررسی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.