پیشنهاد سردبیر

غلامرضا و مصطفی محمدمرادی: در طول سال گذشته بارش نزولات آسمانی طبیعت ایلام را شستشو داد و ایلام باز هم چهره عروس زاگرس را به خود دید، اما طی دو روز گذشته و با شروع شدید گرد و غبار چهره این شهر دگرگون شده و لطافت و زیبایی از این استان رخت بربسته است.

 اهلاً و سهلاً مردم ایلام به ریزگردهای عربی!


استان ایلام؛ در غربی ترین نقطه کشور با 420 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق قرار دارد و طی شش سال گذشته مشکل بزرگی به نام بارش گرد و غبار مردم و طبیعت بکر این استان را به نابودی کشانده و آسیب های جدی را بر پیکره طبیعت استان و مردمانش وارد ساخته است.

وداع با بازی های کودکانه

پسر بچه ای که به همراه پدرش، نفس زنان در حال عبور است، ماسک را از دهانش بر می دارد و گویی در پس این ماسک فریاد نفس هایی به گوش می رسد که از آسیبهای آینده او خبر می دهند، خبرنگار ما سر سخن را با او باز می کند، که می گوید: ریزش گرد و غبارها، بازی و تفریح را از ما گرفته و زنگهای تفریح و ورزش نیز باید در کلاسهای درس بمانیم.
علی محمدزاده که از رفتن به پارک و بوستانهای سطح شهر محروم شده، می افزاید: دلمان برای رفتن به پارکهای محقر شهر تنگ شده و فقط از پشت شیشه های بسته ماشین ها به وسایل بازی خیره می شویم و می گوییم کاشکی این وضع زودتر تمام شود.

بارش ریزگردها؛ آغاز مرگ تدریجی

یکی دیگر از شهروندان که از بیماری آسم رنج می برد و سرفه های مکرر امانش را بریده است، در این باره با بیان اینکه در روزهای بارش گرد و غبار، بیماران تنفسی و بیشتر مردم جرأت بیرون آمدن از منزل را ندارند، می گوید: ذرات ریز گرد و غبار به دلیل نفوذ عمیق به نواحی حساس مجاری تنفسی و ریه ها، عارضه های متعدد و شدیدی را در بدن ایجاد می کنند و مردم ناچارند با مرگ تدریجی دست و پنجه نرم کنند.
مهدی شاهرخی با اشاره به اینکه متأسفانه طی سالهای گذشته علی رغم وعده و وعیدهای مکرر مسؤولان برای کنترل این ریزگردها، هنوز این مشکل در استان ایلام و برخی از استانهای همجوار وجود دارد و فریادرسی نیست که به این بدبختی و فلاکت پایان دهد، می افزاید: نمی دانیم مردمان این دیار این مهمان ناخوانده را باید تحمل کنند؟ چرا در این باره هیچ اقدامی نمی شود، مگر این استان جزئی از این آب و خاک نیست؟

کولرهای گازی، آرزویی دست نیافتنی

یکی دیگر از شهروندان که خود را کارمند یکی از دوایر دولتی معرفی می کند در این باره با بیان اینکه بارش این ریزگردها در سالهای گذشته عده زیادی از مردمان این دیار را روانه بیمارستان کرده است و همچنان با عارضه های آن درگیرند، می گوید: عده ای از مردم این سرزمین زندگی در دیگر شهرها و غربت را به مرگ تدریجی ترجیح داده و از این استان مهاجرت کرده اند.
اکبر شیری با اشاره به اینکه در حال حاضر کولرهای آبی دیگر جوابگوی این مردم نمی باشند و ذرات گرد و غبار به راحتی و در مقیاسهای ریز تر توسط این کولرها وارد خانه ها می شوند، می افزاید: متأسفانه با توجه به هدفمندی یارانه ها و افزایش هزینه حامل های انرژی، هزینه برق کولرهای گازی نیز بسیار سرسام آور و به آرزویی دست نیافتی برای مردم تبدیل شده است و هیچکس توان نصب آنها را ندارد که می طلبد مسؤولان در این باره نیز چاره اندیشی کنند و حداقل برای این چند ماه تعرفه برق مصرفی مردم را به حداقل برسانند.

بحران مردم آزار

خانمی که خود را خانه دار معرفی می کند، با بیان اینکه روزی چند بار مجبور به گردگیری وسایل خانه بوده و از این وضعیت خسته شده است، می گوید: گرد و غباری که به راحتی وارد خانه ها می شود، زندگی عادی مردم را به بحرانی حل نشدنی و مردم آزار تبدیل کرده و در این چند سال هیچ مسؤولی پاسخ صادقانه ای برای حل این مشکل و معضل عظیم به مردم نداده است.
مریم شیرزادی با بیان اینکه بچه ها تحمل نشستن در کنج خانه را ندارند و مدام اصرار می کنند که آنها را برای تفریح به پارک ببریم، می افزاید: در موقع بارش ریزگردهای زیانبار سرفه های شدید و ممتد، امان از کودکانمان بریده و نه تنها نمی توانند بازی های کودکانه خود را انجام دهند، بلکه از انجام تکالیف مدرسه خود نیز بازمانده و دچار افسردگی شدید شده اند.

اجرایی نشدن مصوبات ضد گرد و خاک!

یکی دیگر از شهروندان که خود را دانشجو معرفی می کند، با بیان اینکه دولت و مجلس باید با تصویب و اختصاص بودجه کلان برای رفع این مشکل به صورت آنی و عاجل اقدام کنند، می گوید: رفع این قبیل مشکلات در قالب طرحهای بلند مدت کارساز نیست و ریز گردهایی که از کشورهای عربی به مناطق غربی ایران نفوذ می کنند، بسیاری را به مهاجرت واداشته است و در آینده ای نزدیک شاید شاهد شهرهای خالی از سکنه در این مناطق باشیم.
حسین صیادی با اشاره به اینکه در چهار سفر هیأت محترم دولت به استان ایلام هیچ مصوبه ای در خصوص رفع این مشکل اجرایی نشده است، می افزاید: بارش ریز گردها، تنها مشکل استان ایلام نیست، بلکه مشکلی ملی است که استانهای غربی و جنوب غرب کشور را درگیر نموده و مسؤولان ارشد کشوری باید با چاره اندیشی و اقدام عاجلانه خود، فکری به حال مردم زجر کشیده ایلام بنمایند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.