شهرکرد- شکستگی لوله های انتقال نفت و نشت آن در طبیعت که هفته گذشته مرگ یک میلیون ماهی را در چهار محال و بختیاری رقم زد تنها گوشه ای از ظلم روا رفته بر سرمایه و دارایی های مردم سرخون است و موجب شده تا زندگی مردم این منطقه سیاه شود.

نفت روزگار مردم «سرخون» را سیاه کرد

قدس آنلاین-سرخون شهری در بخش میانکوه شهرستان «اردل» و در جنوبی‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری قرار دارد که از سال ۹۱ و بعد از تجمیع با چند قسمت دیگر تبدیل به شهر شده و در حال حاضر نیز مرکز بخش میانکوه است

این منطقه که به واسطه دارابودن چشمه سار های فراوان و اشتغال ساکنانش به پرورش ماهی شهرت دارد حال به واسطه لکه دار شدن طبیعت بکر و زیبایش ناشی از نشت نفت خام روز های سیاه خود را می گذراند.

شکستگی  لوله های انتقال نفت و نشت آن در طبیعت که هفته گذشته مرگ یک میلیون ماهی را رقم زد تنها گوشه ای از ظلم روا رفته بر سرمایه و دارایی های این منطقه است و موجب شد تا زندگی مردم این منطقه سیاه شود.

آلودگی هزاران لیتر آب شرب بهداشتی، مرگ  یک میلیون ماهی و لکه سیاه بر جای مانده در طبیعت برای مردم این منطقه به سریالی تکراری تبدیل شده است زیرا این بلا به تناوب و بنا بر گفته مدیر کل محیط زیست چهار محال و بختیاری در سال های ۶۸، ۸۴، ۹۰ و سال ۱۳۹۵ تکرار و هر بار پس از برگزاری نشست های آسیب شناسی پایان پذیرفته است.

مناطق حفاظت شده بدون محافظ مانده است

بنا بر گفته مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری خط لوله«مارون» در استان چهار محال و بختیاری روزانه ۵۵۰ هزار بشکه نفت را به ۳ پالایشگاه تهران، اصفهان و تبریز منتقل می‌کند اما شرایط توپوگرافی استان ضرورت اندیشیدن تدابیر ویژه در خصوص این خط لوله را می‌طلبد.

چشمه سار سرخون که یکی از منابع تامین آب شرب مردم این منطقه است به دلیل نشت نفت این روز ها سرمنشا آلودگی شده است و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی قابل مصرف برای انسان و گیاهان نیستشهرام احمدی بیان می کند: خط لوله انتقال نفت در منطقه سرخون ۳ بار در سال‌های ۶۸، ۹۰ و ۹۵ دچار آسیب شده است و همچنین در سال ۸۴ نیز همین خط لوله مشکلات زیست محیطی را برای«چلوان» شهرستان سامان ایجاد کرد.

وی با اشاره به آسیب خط لوله انتقال نفت در ۱۲ آذر ماه امسال، بیان کرد: آلودگی نفتی ناشی از این حادثه در منطقه حفاظت‌شدن«هلن» به اندازه‌ای بوده که تخریب اکوسیستم را در پی داشت و تنها تنوانستیم ۶۰۰ کامیون خاک آلوده به مواد نفتی در منطقه حفاظت‌شده هلن را خارج کنیم اما واقعیت اینست گونه‌ها و جوامع حساس زیست محیطی این منطقه دچار آسیب جدی شدند.

چشمه سیاه

چشمه سار سرخون که یکی از منابع تامین آب شرب مردم این منطقه است به دلیل نشت نفت این روز ها سرمنشا آلودگی شده است و به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی قابل مصرف برای انسان و گیاهان نیست.

با وجود اینکه بیش از ۴ سال مقرر شده تا طرح انتقال آب از این چشمه اجرا شود اما این مهم نیز تاکنون به سرانجام نرسیده است.

همه ساله با شکستن لوله نفت و آلودگی منابع زیست محیطی مبالغی در قالب خسارت از شرکت نفت دریافت و ظاهرا مشکلات زیست محیطی و این لکه سوء مدیریت پاک می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود بیش از دو چشمه در منطقه سرخون بیان می کند:سال ۹۱ توانستیم یک‌میلیارد و ۲۷۰ تومان خسارت از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران دریافت کنیم که در منطقه هزینه شد البته در بحث آب شرب روستایی یک قسمتی از مشکلات این استان را حل کردند ولی هنوز تعهدشان نسبت به چشمه سرخون را انجام نداده‌اند.

احمد پور بیان می کند: طبق صورت‌جلسات قبلی مسؤولان شرکت نفت باید به منطقه آمده و نسبت به رفع آلودگی چشمه سرخون اقدام کنند اما واقعیت اینست هنوز اقدامی انجام ندادند.

وی تاکید می کند: أمین منبع آب سالم، مطمئن و دائمی برای منطقه سرخون نیز از دیگر تعهدات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران است که هنوز بی‌نتیجه مانده است.

وقت کشی وزارت نفت

شکستگی خط لوله انتقال نفت در منطقه سرخون شهرستان اردل سبب خروج ۵۷ مزرعه پرورش ماهی این منطقه از چرخه تولید شده است به‌گونه‌ای که این مزارع تا یک سال آینده بنا بر گفته کارشناسان جهاد کشاورزی امکان پرورش ماهی و ریختن بچه ماهی در این حوضچه‌ها را ندارند.

آسیب های وارده به مردم سرخون به حدی است که دامنه آن تا تریبون نماز جمعه نیز کشیده شده و استاندار چهار محال و بختیاری را وادار کرد تا جلسه اضطراری بابت چاره اندیشی تشکیل دهد.

قاسم سلیمانی با ابراز نگرانی و تاسف به منظور آلودگی ایجاد شده در این رابطه می گوید: تاکنون ده‌ها جلسه در خصوص مشکلات نفتی سرخون با مسوولان مرتبط در سطوح بالا برگزار شده اما کاری انجام نشده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اختصاص ۱۵۰ میلیون تومان برای مطالعه طرح تامین آب شرب این منطقه می افزاید:  از اواخر سال ۹۰ تاکنون هنوز مشکل تامین آب شرب این منطقه حل نشده است و دیگر مشکلات این بخش نیز به حکم قضایی منوط شده است.

وی بیان می کند: وزارت نفت به جای رسیدگی به مشکلات این منطقه با توجیه و دفاع غلط تنها وقت‌کشی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.