ویکاس سواروپ' سخنگوی وزارت امور خارجه هند روز شنبه با اعتراض به عبور کریدور اقتصادی چین و پاکستان از کشمیر تحت کنترل پاکستان، این اقدام پکن را به منزله نقض حاکمیت ملی هند دانست .

اعتراض هند به چین /کریدور اقتصادی چین و پاکستان نقض حاکمیت هند است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، هند تاکنون بارها به عبور کریدور اقتصادی چین و پاکستان از منطقه مورد مناقشه کشمیر در پاکستان اعتراض و خواستار توقف اجرای این طرح عظیم اقتصادی شده است.

کشمیر در ۶۹ سال گذشته و پس از استقلال و جدایی هند و پاکستان از یکدیگر همواره یکی از موضوعات مهم اختلاف دهلی نو- اسلام آباد بوده است.
بخشی از کشمیر در هند و بخش دیگر در پاکستان قرار دارد و هر ۲ کشور ادعای مالکیت بر تمام آن را دارند.
تعدادی از کارشناسان امنیتی هند معتقدند که چین با احداث این کریدور اقتصادی، با دور زدن هند قصد گسترش نفوذ خود در منطقه را دارد.
کریدور اقتصادی چین - پاکستان با سرمایه گذاری ۴۶ میلیارد دلاری چین یکی از بزرگترین طرح های همکاری بین پکن واسلام آباد محسوب می شود.
این کریدور اقتصادی که از استان های غربی چین آغاز و با عبور از کشمیر تحت کنترل پاکستان به بندر گوادر در استان بلوچستان پاکستان می رسد.
با احداث و تکمیل این کریدور اقتصادی تا سال ۲۰۲۵ که متشکل از خطوط حمل و نقل جاده ای، ریلی و انتقال انرژی است، مسیر دسترسی چین به کشورهای خلیج فارس، خاورمیانه و آفریقا از ۱۳ هزار به سه هزار کیلومتر کاهش می یابد.
به این ترتیب کشتی های نفتکش غول پیکر چینی برای دسترسی به خلیج فارس و آفریقا دیگر نیازی به عبور از مسیر ۱۳ هزارکیلومتری آب های اقیانوس هند تا بندر شانگهای ندارند.
هند برای مقابله با حریف قدرتمند خود تلاش کرده از برگ برنده چابهار برای دستیابی به افغانستان، آسیای میانه، قفقاز و روسیه استفاده کند.
بندر چابهار در جنوب شرقی ایران و در دهانه دریای عمان یکی از بنادر استراتژیک است که امکان دسترسی هند به آسیای میانه را فراهم می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.