مشهد- کمبود اعتبارات در راستای تأمین امکانات و تجهیزات از عمده مشکلات مرکز پیوند منتصریه در مشهد مقدس است و از همین رو امسال تعداد ۲۷۰ کبد به شیراز ارسال شد و این در حالی است که اگر امکانات کافی وجود داشت این پیوند ها در مشهد انجام می پذیرفت.

مرکز پیوند «منتصریه» منتظر امکانات است/کبد اهدا کنندگان خراسانی به شیراز می رود

به گزارش قدس آنلاین، تاکنون بیش از ۲ هزارساعت دیالیز، بیش از ۸۰۰ پیوند کلیه، ۱۲۴ پیوند کبد، ۶۰ پیوند مغز استخوان، ۱۸ پیوند قلب، نزدیک به ۴۰۰ پیوند قرنیه و شمار زیادی پیوند پوست در مرکز پیوند اعضای منتصریه توسط تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده که به عنوان سومین مرکز پیوند کشور پس از شیراز و تهران شناخته شده است.

این مطلب را دکتر علی اصغر یارمحمدی، استاد اورولوژی دانشگاه و رئیس مرکز پیوند منتصریه در جمع خبرنگاران عنوان کرد وافزود: نخستین پیوند کلیه در مشهد و بیمارستان امام رضا(ع) در سال ۱۳۶۶ انجام شد و پس از آن تاسال ۱۳۸۹ بیش از دو هزار و۳۰۰ پیوند در بیمارستان‌های امام رضا و قائم برای بیماران نیازمند پیوند صورت گرفت.

اما از سال ۱۳۸۹که ساختمان موقوفه بیمارستان منتصریه (وقف بانو احترام السلطنه قهرمانی) توسط آستان قدس رضوی بازسازی و به دانشگاه علوم پزشکی تحویل شد، با اولین پیوند در تیرماه ۱۳۹۰ تاکنون بیش از هزار و ۳۰۰ پیوند برای بیماران داخلی و ۲۵ پیوند کلیه نیز در کشور افغانستان و شفاخانه لقمان حکیم توسط تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده که زندگی دوباره به بیماران پیوندی بخشیده است.

وی خاطر نشان کرد: در این مرکز علاوه بر پیوند عضو، مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادی، مرکز تحقیقات عوارض پیوند کلیه  نیز راه اندازی شده و درزمینه پیوند اعضا و پیوند مغز استخوان کارهای آموزشی و پژوهشی هم انجام می‌شود. به طوری که برای راه اندازی مرکز پیوند عضو در افغانستان مدت سه ماه پزشکان و جراحان افغانی آموزش دیده‌اند.

از این رو مرکز پیوند دانشگاه علوم پزشکی مشهد با صدور علم پیوند به خارج از کشور  افتخار دیگری به افتخارات جمهوری اسلامی ایران افزوده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگارما که این مرکز با چه مشکلاتی روبه روست، اظهار داشت: نداشتن منبع عضو از مرگ مغزی و نداشتن پول و بودجه کافی برای تأمین امکانات و تجهیزات از عمده مشکلات مرکز پیوند منتصریه است، زیرا ما به دلیل کمبود امکانات ۲۷۰ کبد را به شیراز ارسال کردیم، در حالی که اگر امکانات کافی داشتیم، در مشهد پیوند انجام می‌دادیم.

وی ناآشنایی مردم با فرهنگ اهدای عضو از مرگ مغزی را مشکل دیگری دانست که سبب کند شدن برنامه‌های پیوند می‌گردد، به طوری که در حال حاضر ۷۵۰ نفر در انتظار دریافت عضو هستند وممکن است تا رسیدن نوبتشان دیگر در قید حیات نباشند.
مسؤول فنی مرکز پیوند منتصریه تصریح کرد: باتوجه به اینکه منبع عضو ما و ادامه حیات پیوند عضو به اهدای عضو از مرگ مغزی وابسته است، چه بسا بیمارانی که در مدت انتظار با زندگی وداع می‌کنند وبه مرحله دریافت عضو نمی‌رسند، رسانه‌ها باید در ارتقای فرهنگ اهدای از مرگ مغزی تلاش کنند تا منابع پیوند خشک نشوند و با حیات خود به بیماران نیازمند پیوند حیات و زندگی ببخشند.
دکتر محسن علی اکبریان، فوق تخصص پیوند کبد و رئیس مرکز تحقیقات جراحی سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در ادامه یادآور شد: متاسفانه نقطه ضعف مشهد بر خلاف شیراز و... نبود اطلاع رسانی سریع و ناآگاهی مردم نسبت به توانمندی‌های دانشگاه محل زندگی خودشان در زمینه پیوند است و با اینکه ازسال ۹۲ تا کنون ۱۲۶ مورد پیوند کبد در مرکز منتصریه انجام داده‌ایم، هنوز عده‌ای نمی‌دانند در مشهد پیوند کبد انجام می‌شود، در حالی که پیوند کبد به دلیل زیر ساخت‌های لازم و مراقبت‌های شدید، پس از عمل و به عنوان الگوی جراحی سخت ترین پیوند است و تنها دانشگاه‌های قوی با توانمندی خیلی بالا می‌توانند این پیوند را انجام دهند و خوشبختانه ما به برکت حضرت رضا(ع) و توانمندی تیم پیوند دانشگاه توانستیم برای کودکان ۵ و ۹ ساله حتی این پیوند را انجام دهیم .

وی شایع‌ترین علت پیوند کبد را تاکنون هپاتیت «ب» عنوان کرد و اظهار داشت: شایع‌ترین علت پیوند کبد در مشهد و سراسر کشور هپاتیت «ب» می‌باشد که با توجه به افزایش کبد چرب و روند رو به کاهش هپاتیت «ب» و «سی» در آینده بیشترین پیوند به خاطر کبد چرب خواهد بود، زیرا کبد چرب درحال افزایش است و اکنون ۳۷ در صد مردم کشور دچار کبد چرب هستند که در انواع شدید آن به پیوند کبد منجر خواهد شد.

دکتر علی اکبریان در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که چه عواملی موجب پیشگیری از  بروز کبد چرب می‌شود، گفت: فعالیت فیزیکی مناسب، ورزش منظم و مداوم، پیاده روی، پیشگیری از اضافه وزن بویژه چاقی شکمی، داشتن رژیم غذایی مناسب، مصرف نکردن نوشابه‌های گازدار، حذف غذاهای چرب، شیرین، فست فودها و غذاهای آماده (حداکثر هفته‌ای یک بار) مصرف سبزیجات و موادحاوی آنتی اکسیدان از جمله راهکارهای مناسب برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب است و با مشاهده علایم خستگی، احساس ضعف، درد مبهم در طرف راست شکم، زیر قفسه سینه بهتر است به پزشک مراجعه شود و چکاپ سالانه نیز انجام گیرد .البته در مراحل پیشرفته بیمار با تحلیل عضلانی، کاهش بافت عضله، و آب آوردن شکم روبه رو می‌شود .

این فوق تخصص پیوند کبد نیز از رسانه‌ها خواست با آموزش عموم جامعه جهت اهدای عضو از مرگ مغزی در ارتقای فرهنگ اهدای عضو سهیم شوند و تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی مشهد را برای کمک به بیماران نیازمند عضو یاری نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.