مشهد- وجود ۹۰ گسل شناسایی شده در ۶۵ درصد مساحت خراسان رضوی این استان را با خطر جدی زمین لرزه قرار داده و بنا بر گفته کارشناسان در مرز هشدار باید آن را جای داد.

خراسان رضوی روی خط لرزش/زلزله ۶۵ درصد مساحت استان را تهدید می‌کند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس آنلاین در این رابطه می گوید: از بین ۲۴ زلزله بزرگ دنیا که در آمار ۳۳ ساله طی سال‌های ۱۳۵۴ تا ۱۳۸۷ به وقوع پیوسته، سه زلزله در ایران بوده است.

حجتعلی شایانفر با بیان اینکه از این سه زلزله، یک مورد مربوط به استان خراسان رضوی بوده است، می‌افزاید: این امر نشانگر وضعیت خطرپذیری استان در مواجهه با زلزله است.

وی با اشاره به اینکه خراسانی ها در طول تاریخ بارها طعم تلخ زلزله را چشیده‌اند، می‌افزاید: از ۵۴ زلزله بالای چهار ریشتر کشور ۱۲ مورد در استان خراسان رضوی اتفاق افتاده است.

به گفته وی، در طول تاریخ برای خراسان رضوی هم ۲۴ زلزله بالای ۶ ریشتر ثبت شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در خصوص مساحت در معرض خطر استان هم می‌گوید: ۶۵ درصد مساحت استان در خطر نسبی بالا و ۳۵ درصد در محدوده متوسط خطر زلزله  قرار دارند که این امر نشان می‌دهد که خراسان رضوی بر روی مدار زلزله می‌چرخد.

شایان فر با بیان اینکه زلزله تاکنون زنان و مردان بسیاری در استان را به کام مرگ کشانده است، می‌گوید: آمار دقیقی از کشته شدگان حادثه زلزله در خراسان رضوی وجود ندارد، اما این رقم در کل کشور ۷۸ هزار نفر به دلیل حوادث غیر مترقبه ثبت شده که ۹۵ درصد آن به دلیل زلزله بوده است.
 
میزان آمادگی استان خیلی شفاف نیست

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در پاسخ به میزان آمادگی استان و ایمن سازی در مواجهه با زلزله می‌گوید: با توجه به وفور بافت فرسوده، اعلام میزان آمادگی استان خیلی شفاف نیست و باید اعتراف کرد، اوضاع خیلی رضایت بخش نیست.

وی امکان پیش بینی وقوع زلزله طبق اصول علمی را نیز غیر ممکن اعلام می‌کند و می‌افزاید: تا این لحظه پیش بینی زلزله امکان‌پذیر نشده است، چون باید از سه جهت زمان، مکان و بزرگی زلزله صورت بگیرد که بسیار سخت است.

از ۵۴ زلزله بالای چهار ریشتر کشور ۱۲ مورد در استان خراسان رضوی اتفاق افتاده و  در طول تاریخ برای این استان ۲۴ زلزله بالای ۶ ریشتر ثبت شده است

این مقام مسؤول با بیان اینکه در حال حاضر فقط بحث سامانه‌های هشدار زلزله مطرح است، اظهار می‌دارد: در قالب این سامانه فاصله بین موج اولیه و ثانویه که مخرب است، اطلاع رسانی می‌شود.

وی یکی از اقدام‌های مهمی که برای کاهش بحران ها در هنگام وقوع زلزله باید انجام داد را مقاوم سازی خانه‌های روستایی و منازل شهری اعلام می‌کند و می‌افزاید: این در حالی است که تنها ۳۰ درصد بافت روستایی مقاوم سازی شده و آماری دقیقی برای بافت شهری در دسترس نیست.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی در ادامه از مقاوم سازی ۳۷ درصد کلاس‌های درس استان خبر می‌دهد و می‌گوید: ۶۳ درصد کلاس‌های درس مدارس خراسان رضوی هم مقاومت کم و یا متوسط در برابر زلزله دارند.

به گفته وی، در یک بازه زمانی ۱۰ ساله طی سال‌های ۸۴ تا ۹۴ در مجموع ۶ هزار و ۸۷۴ کلاس درس مقاوم سازی شده اند.

تخریب ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی بافت فرسوده

مدیر ساماندهی و مهندسی بحران شهرداری مشهد هم می‌گوید: بافت فرسوده و ساختمان‌های غیراصولی حرف اول برای خطرپذیری کلانشهر مشهد در برابر زلزله را می‌زنند.

عزیزی با بیان اینکه در حال حاضر تنها در یک منطقه از شهرداری مشهد ۴۰ تا ۴۵ خانه ها گلی و خشتی هستند، می‌افزاید: این در حالی است که شرایط منطقه ثامن و مناطق حاشیه ای کلانشهر مشهد به طور قطع نامناسب‌تر است.

وی با بیان اینکه با یک زلزله ۵ و شش دهم ریشتری بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد بافت فرسوده و ساختمان‌های قدیمی شهر خراب خواهد شد، اظهار می‌دارد: این در حالی است که سازه‌های جدید شهر نیز در صورت رعایت نکردن ایین نامه ها و مصالح نامرغوب، در صورت بروز زلزله هشت ریشتری زمینگیر خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.