نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل تصویب قطعنامه ضد صهیونیستی را ضربه محکم باراک اوباما به دولت آتی دونالد ترامپ تعبیر کرد.

بولتون: قطعنامه ضد اسرائیلی ضربه محکم اوباما به دولت ترامپ بود

جان بولتون، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در واکنش به قطعنامه ضد صهیونیستی در این نهاد بین‌المللی و رای ممتنع آمریکا به آن در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: معتقدم که حامیان این قطعنامه یعنی مصری ها و دیگران و برخی از اعضای دائم  شورای امنیت و از جمله انگلیس به  دولت اوباما درباره اینکه محتوی این قطعنامه چه بوده است، مشاوره لازم را داده اند. دولت اوباما می توانست این قطعنامه را با دادن رای منفی از بین ببرد زیرا به قطعنامه مشابهی در سال دو هزار و یازده رای منفی داده بود اما این اقدام به منزله خنجر زدن از پشت به اسرائیلی ها بود. این اقدام کاملا  قابل پیش بینی بود. افراد طرفدار اسرائیل در آمریکا در هشت سال گذشته از سیاست اوباما در قبال خاورمیانه(غرب آسیا) دفاع کرده بودند. ما پیش بینی چنین اقدامی را می کردیم و این همان چیزی بود که شما به خاطر حمایت از اوباما دریافت می کنید.

وی افزود: به نظرم این اقدام به منزله ضربه ای محکم به دولت آتی ترامپ  بود و پنجاه سال سیاستی را که مورد حمایت دو حزب عمده آمریکا در رابطه با خاورمیانه (غرب آسیا) و اسرائیل بود، نقض می کند. سیاست آمریکا در رابطه به خاورمیانه به قطعنامه خاطره انگیز دویست و چهل و دو و پس از جنگ هزار و نهصد و شصت و هفت که اصل زمین در برابر صلح را بنا نهاد، باز می گردد. این قطعنامه اصولا می گوید که اشغال اسرائیل موضعی کاملا غیرقانونی است و در نتیجه هیچ زمینی در برابر صلح نباید بازپس داده شود. برخلاف آنچه که دولت اوباما می گوید، قطعنامه ای که اخیرا به تصویب رسید به طرز قابل ملاحظه ای ضد اسرائیل است. این قطعنامه ضد توافق اسلو است. این قطعنامه امنیت اسرائیل را تحت تاثیر خود قرار می دهد و آن را تضعیف می کند. تبعات ناشی از تصویب این قطعنامه برای سالهای متمادی احساس خواهد شد. این قطعنامه کاملا تبعاتی منفی ضد اسرائیل و ضد آمریکا خواهد داشت.

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل در پاسخ به سوال گوینده شبکه که پرسید علاوه بر افرادی چون پل رایان و جان مک کین افرادی چون سناتور چاک شومر هم گفته است دولت اوباما باید این قطعنامه را وتو می کرد، گفت: سران حزب دموکرات از مدتها پیش درباره این موضوع به طور شفاف سخن گفته اند. این موضوع که باراک اوباما در دوران پس از انتخابات و پیش از زمان تحلیف در رابطه با اسرائیل باید چه سیاستی را در پیش بگیرد، موضوعی بوده است که من از دو سال گذشته درباره آن سخن گفته ام. این موضوع کاملا قابل پیش بینی بود و حالا ما شاهد تبعات آن هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که واکنش اسرائیل به تصویب این قطعنامه چه خواهد بود، آیا آنها ساخت شهرک ها را متوقف خواهند کرد و یا اینکه سیاست خود را تغییر خواهند داد، گفت: هیچ شانسی وجود ندارد و آنها این کار را انجام نخواهند داد. معتقدم آنچه که انجام شد برخلاف آن چیزی است که اوباما درباره راه حل دو کشور بیان داشت. این به منزله مرگ راه حل دو کشور است. در رابطه با آمریکا به نظرم زمان آن فرا رسیده است که ما از اصولی که از مدتها پیش حمایت کرده ایم، حمایت کنیم زیرا رای گیری در سازمان ملل باید تبعاتی به همراه داشته باشد. ما در اینجا با دو مسئله روبرو هستیم، اول اینکه چهارده کشور در حمایت از این قطعنامه رای داده اند و دوم اینکه سازمان ملل هم یکپارچه از آن حمایت کرده است. شخصا به رئیس جمهور منتخب پیشنهاد می کنم زمانی که وی قدرت را در دست گرفت او باید بگوید که این قطعنامه غیرمشروع است و آمریکا به دنبال راههایی است که آن را باطل کند. اگر این موضوع شکست بخورد نتیجه احتمالی آن این خواهد بود که ما باید سهم  خود در بودجه سازمان ملل را تا زمانی که این قطعنامه به طور کامل باطل شود، قطع کنیم.

بولتون گفت: تجربه کاری من در سازمان ملل زیاد بوده است و به من نشان داده است که از دو جنبه به قدرت آمریکا در سازمان ملل احترام گذاشته می شود. یکی از این جنبه ها قدرت وتو در شورای امنیت سازمان ملل است که باراک اوباما آن را دور انداخته و بی اعتبار کرده است و جنبه دیگر پول ما است. من در نهادهای تخصصی سازمان ملل حضور داشته ام و اگر اقدامی برخلاف میل ما صورت می گرفت ما پول را قطع می کردیم و ما این کار را انجام داده ایم. من به خاطر می آورم که در سال هزار و نهصد و نود و یک زمانی که شورای امنیت سازمان ملل دستور استفاده از نیروی نظامی را ضد صدام به خاطر تجاوز به کویت صادر کرد، یمن رای منفی درباره این قطعنامه داد و آنگاه جیم بیکر وزیر خارجه وقت آمریکا که در صندلی ما در شورای امنیت نشسته بود، سرش را برگرداند و به ما گفت که این رای گرانترین رایی بوده است که یمن داده است و آنگاه به طرز قابل ملاحظه ای کمک های خارجی به این کشور را قطع کردیم. ما گام های قابل توجهی را می توانیم در این رابطه برداریم و من امیدوارم که دولت آتی به تمامی این گام ها توجه داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال گوینده شبکه که پرسید اگر ما بخواهیم کمک های خود را به برخی از کشورهایی که به این قطعنامه رای دادند قطع کنیم، کدام کشورها بیشتر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت، گفت: به نظرم این تنها یک گزینه است و ضرورتا نمی گویم که ما این اقدام را درباره همه کشورها انجام خواهیم داد. به نظرم درباره برخی از این کشورها از جمله ونزوئلا ما اهرم موثری در اختیار نداریم اما برخی افراد درباره این موضوع صحبت می کنند که روابط ما با روسیه چگونه باید باشد. روسیه همیشه و در هشت سال دوران ریاست جمهوری باراک اوباما آماده بوده است که بر سیاست آمریکا در خاورمیانه (غرب) آسیا تاثیر گذار باشد. شواهد زیادی در این رابطه وجود دارد. این موضوع همچنین ناامید کننده بود که حتی انگلیس به این قطعنامه رای ممتنع نداد. این موضوع نشان می دهد که اجرای یک سیاست منسجم آمریکا در سازمان ملل تا چه حد دشوار است.

بولتون درباره روابط ترامپ و روسیه گفت: مسئله ای که در اینجا وجود دارد منافع ملی ما است. به نظرم امروز تبادل نظرات بیشتر در حیطه اتمی بود. این موضوع توجه همگان را به خود جلب کرد. به نظرم ترامپ که می گوید اجازه نخواهد داد قدرت اتمی آمریکا در مقایسه با دیگران و از جمله روسیه به رتبه دوم تنزل پیدا کند، درست ترین کار را انجام می دهد. به نظرم دولت اوباما موقعیت ما را با پیمان نامناسب نیواستارت در وضعیت پایین تری قرار داده است. این پیمان در سال دو هزار و ده بررسی و با حمایت شمار زیادی از اعضای جمهوری خواه کنگره به تصویب رسیده بود. به نظرم لازم است که در کلیه جنبه های روابط خود با روسیه بازنگری کنیم. به نظرم ما باید پیمان های دوجانبه راهبردی تسلیحاتی را با روسیه مورد بازنگری قرار دهیم زیرا جهان نسبت به گذشته در رابطه با موضوع اتمی و دوران جنگ سرد پیچیده تر شده است. لازم است که ارتش ما به فوریت درباره بازسازی قدرت بازدارندگی خود در رابطه با تسلیحات متعارف و راهبردی بررسی لازم را داشته باشد.

وی در پایان گفت: اگر ما منسجم باشیم این موضوع تاثیر زیادی بر روسیه می گذارد. آنها دخالت های نظامی در کشورهای همسایه خود از جمله اوکراین را متوقف و از اقدامات تحریک آمیز در کشورهایی چون استونی، لتونی و لیتوانی پرهیز خواهند کرد. آنها از اقدامات مخرب خود در خاورمیانه (غرب آسیا) عقب نشینی خواهند کرد. آنگاه ما اصل لازم برای گفتگوهای سازنده را در اختیار خواهیم داشت. تجربه ای که من از مذاکرات خود با روس ها دارم این است که اگر شما از خود سرسختی نشان دهید آنها به شما احترام می گذارند اما آنها در هشت سال گذشته شاهد این موضوع نبوده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.