گیلان- سومین جشن یکپارچه دانش آموختگان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان ظهر یک شنبه در سالن اجتماعات دانشکده بهداشت برگزار شد.

بزرگترین تهدید کننده سلامت انسان در سال های آتی بیماری های غیر واگیر است

به گزارش قدس آنلاین، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این جشن با تاکید بر مهار بیماریهای غیر واگیر اظهار کرد: بزرگترین تهدید کننده سلامت انسان در سال های آتی بیماری های غیر واگیر است. تغییر در  سبک زندگی و ذائقه مردم در این خصوص حایز اهمیت می باشد.

دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک گفت: بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون، سرطان‌ها، تروما، بیمایهای قلبی عروقی، بیماریهای مغزی، بیمارهای روانی و... به دلیل تغییر سبک زندگی سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به بالا رفتن طول عمر به بیش از۷۰ سال عنوان کرد: امید به زندگی در مردم از ۵۴ سال به ۷۴ سال اضافه شد

و با افزایش طول عمر اینگونه بیماریهای غیرواگیر فرصت آنرا پیدا می کنند تا بعنوان دشمنان جدید برای بدن عرض اندام کنند .

وی دانش آموختگان این دانشکده را نگهبانان حفظ و دستاوردهای گذشته در کنار بقیه تلاشگران در امر سلامت دانست و تاکید کرد: بزرگترین رسالت در حوزه پیشگیری به عهده شماست که تامین کننده سلامت مردم باشید.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تغییر غذا و سبک زندگی برای کنترل بیماری‌های غیرواگیردار دارای اهمیت است، خاطرنشان کرد: متولیان سلامت باید تلاش بیشتری برای زندگی سالم داشته باشند.

وی استفاده از غذاهای پر کالری و چربی زیاد و بسیار شیرین همراه با کاهش فعالیت‌های فیزیکی را از عوامل تهدید کننده سلامت افراد جامعه دانست.

یوسف‌زاده چابک با تصریح بر اینکه باید در الگوسازی و برندسازی سبک زندگی برای افراد جامعه تلاش ویژه‌ای شود، متذکر شد: این موضوع یکی از وظایف بسیار مهم و جدی افراد جامعه است.

بزرگترین تهدید کننده سلامت در سال های آتی به دلیل تغییر سبک زندگی و ذائقه مردم ، بیماری های غیر واگیر می باشد که منشا عمده آن استفاده ازموادغذایی نامناسب است وبرای تغییر این سبک کار بسیار سختی در پیش رو داریم.

وی توجه حوزه های نظارتی در بحث غذا را مهم دانست و اشاره کرد : بحث غذا برای پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر بسیار تعیین کننده بوده و همچنین توجه به امر نظارت بر شکر، نمک و مقدار اسید چرب که به بدن مردم می رسد حتما باید مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته و بسیارتاثیرگذار می باشد.

یوسف زاده چابک گفت: فیزیک انسان برای نشستن روی صندلی طراحی نشده و با نشستن طولانی پشت میز کارو کامپیوتر و این طراحی فیزیک بدن را به کلی تغیییرمی دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد: ما هنوز الگوئی را که برای سطح زندگی می توانیم ارائه کنیم دچار تردید هستیم.

الگوئی که هم فعالیت فیزیکی را دربرداشته باشد وهم نشاط و شادابی و جوانی را در برگیرد.  

یوسف زاده چابک ادامه داد: همه براین باورهستیم که برای دوران کهنسالی ذخیره مناسب داشته باشیم و بتوانیم کهنسالی پر ثمر و راحت را بگذرانیم اما با این نوع از استفاده تغذیه کار سختی را در پیش داریم.

وی خاطر نشان کرد: برای اینکه بتوانیم این ذخیره را با خود به کهنسالی ببریم باید از دوران  نوجوانی، جوانی و از امروز شروع کنیم و حفظ ذخیره سازی سلامت نیازمند آن است که از امروز در فکر آن باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.