مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت آشنایی آحاد جامعه با مفاد منشور حقوق شهروندی و نیز اطلاع رسانی بیشتر این موضوع تاکید کرد.

آشنایی آحاد جامعه با مفاد منشور حقوق شهروندی ضروری است

 به گزارش «قدس آنلاین»،  حجت الاسلام حسن امینیان افزود: از آنجا که در این ماده به واژه شهروندان اشاره شده، پیروان ادیان الهی که در کشور ما زندگی می کنند نیز مشمول آن می شوند.
وی ادامه داد: ممکن است فردی چنین برداشت کند که به دلیل استفاده از واژه «آزاد» در این ماده می تواند دارای هر پوشش و لباسی حتی بر خلاف ملاک های عرفی و فرهنگ اجتماعی باشد در حالیکه همه افراد اعم از مسلمان و غیر مسلمان ملزم به احترام به قوانین و مقررات کشوری هستند که در آن سکونت دارند.  
مشاور وزیر فرهنگ با اشاره به اهمیت و جایگاه پوشش در اسلام افزود: در سوره نور و آیه حجاب این مساله مورد تاکید قرار گرفته و با شفافیت درباره آن صحبت شده هر چند این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که رعایت پوشش نه فقط مختص بانوان بلکه مردان است.
وی با بیان اینکه فرهنگ اجتماعی نمی پسندد مرد یا زنی با لباس غیر مناسب از منزل خارج شود، اضافه کرد: با توجه به این ماده از منشور حقوق شهروندی، همه افراد جامعه مکلف به رعایت و اجرای دقیق آن بر اساس موازین اسلام و قانون اساسی کشور هستند.
امینیان افزود: پوشش باید منطبق با فرهنگ عمومی، عرف جامعه و موازین اسلامی باشد از این رو بهتر بود در این ماده واژه «اسلام» در کنار موازین قرار می گرفت.
وی خاطر نشان کرد: باید در بحث پوشش به گونه ای عمل کرد که نوع لباس و پوشش به عفت عمومی ضربه نزند.  
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رونمایی از منشور حقوق شهروندی را اقدامی ارزشمند دانست و ادامه داد: متاسفانه در کشور و در هر دولتی هر حرکت و اقدامی تفسیر سیاسی می شود، حتی اگر این اقدام در حوزه ورزش و ترافیک و مسائل شهری باشد.  
وی گفت: نوع پوشش بانوان و آقایان در جامعه امروز در بیشتر موارد مناسب نبوده و بر خلاف عرف، قوانین و فرهنگ اجتماعی است هرچند باور داریم که افراد می توانند در پوشش و انتخاب رنگ برای لباس آزاد باشند.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری منشور حقوق شهروندی با ۲۳ سرفصل و ۱۲۰ ماده به همراه ساز و کار اجرا و نظارت بر حسن اجرای حقوق شهروندی و همچنین ارجاعات قانونی مواد آن را امضا و رونمایی کرد.
وی در بیانیه ای دستگاه های تابعه قوه مجریه را مکلف کرد برنامه اصلاح و توسعه نظام حقوقی را در حوزه مسئولیت خود با تاکید بر تحقق هرچه بهتر حقوق شهروندی تهیه و به تصویب برسانند.
در این متن علاوه بر مقدمه به موضوعاتی همچون حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، حق کرامت و برابری انسانی، حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشارکت در تعیین سرنوشت و حق اداره شایسته و حسن تدبیر پرداخته شده است.
طبق ماده ۱۰۲ این منشور، شهروندان در انتخاب نوع پوشش خود متناسب با عرف و فرهنگ اجتماعی و در چارچوب موازین قانونی آزاد هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.