کرج-دست‌فروشی در کرج و شهرهای اقماری البرز یکی از مشکلات دامن‌گیر اقتصاد و همچنین معابر شهری است که تاکنون باوجود برگزاری جلسات مختلف اما ساماندهی آن‌ها خروجی مناسبی نداشته و این طرح بین دستگاه‌های اجرایی دست‌به‌دست می‌شود.

ساماندهی دست‌فروشان کرج طرحی که دست‌به‌دست می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، دست‌فروشان که با ارایه کالاهای غیراستاندارد و بی‌کیفیت و همچنین عرضه برخی از مواد غذایی تاریخ‌مصرف گذشته و مجهول سلامتی و امنیت اقتصادی بازار را نشانه گرفتند حالا در حاشیه اتوبان‌ها و بزرگراه‌های البرز حادثه‌ساز شده و به گره ترافیک را نیز کورتر کردند.

تجمع دست‌فروشان در محدوده خلیج‌فارس(جاده بادامک) نظرآباد موجب بی‌نظمی ترافیکی و حوادث متعدد در این محدوده می‌شود که حتی این ازدحام‌ها موجب فوت تنی چند از شهروندان شده است.

عامل کسادی بازار

رئیس اتاق اصناف البرز بیان می‌کند: تجمع دست‌فروشان در مناطق مختلف شهر نتیجه‌ای جز کسادی بازار واحدهای صنفی ندارد.

کریمی ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی صاحبان بسیاری از واحدهای صنفی به دلیل پرداخت عوارض و مالیات‌های بالا تحت‌فشار هستند و وجود این دست‌فروشان نیز باعث بدتر شدن شرایط کسب‌وکار آن‌ها می‌شود.

وی اضافه می‌کند: هیچ مغازه‌داری موافق نیست دست‌فروشان بساط خود را مقابل محل کسب او پهن کنند؛ چراکه این کار باعث کسادی بازار می‌شود .

وی  بابیان اینکه تاکنون بسیاری از کسبه بازار برای اعتراض به وضع موجود و جهت ساماندهی  دست‌فروشان به اتاق اصناف مراجعه کرده‌اند یادآور می‌شود: واقعیت این است بسیاری از دست‌فروشان برای گذران زندگی خود با مشکلات معیشتی مواجه هستند بنابراین نمی‌توان آن‌ها را حذف کرد زیرا اغلب این دست‌فروشان از این راه هزینه‌های خانواده خود را تأمین می‌کنند به همین دلیل نمی‌توان جلوی فعالیت آن‌ها را گرفت و لذا تنها راه ساماندهی است.

عرضه کالاهای قاچاق

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت البرز با تأکید بر ساماندهی دست‌فروشان می‌گوید: متأسفانه بخش عمده کالاهای قاچاق از طریق این افراد به بازار عرضه می‌شود.

محمد اسماعیل معمار پور می‌افزاید: یکی از حلقه‌های عرضه کالای قاچاق دست‌فروشی است که به اقتصاد کشور ضربه می‌زند.

وی ادامه می‌دهد: برخی از کالاهای قاچاق که از طریق واحدهای صنفی قابل‌عرضه نیست توسط دست‌فروشان توزیع و به فروش می‌رسد.

وی می‌گوید: برای کنترل دست‌فروشی و کاهش پیامدهای آن باید به تأسیس روز بازارها و ساماندهی دست‌فروشان در آن‌ها روی بیاوریم .

معمارپور تأکید می‌کند: اگر روز بازارها در مناطق مختلف تشکیل شود امکان ساماندهی دست‌فروشان آسان‌تر خواهد بود .

دست‌فروشی زمینه بزهکاری

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز با تأکید بر اینکه برخی مشکلات البرز متأثر از هم‌جواری با تهران است، گفت: طرح‌هایی که در استان تهران و البرز اجرا می‌شود باید یکپارچه باشد در غیر این صورت به شکست می‌انجامد.

مهدی جوهری بابیان اینکه دست‌فروشی زمینه بزه‌های اجتماعی را ایجاد خواهد کرد، افزود: وجود مدیریت یکپارچه شهری در این حوزه می‌تواند بسیار کارساز باشد.

وی خاطرنشان کرد: عمده افراد فعال در این بخش افراد بیکار بوده اما بخشی از مغازه‌داران و عمده‌فروشان نیز به این پدیده مشغول هستند.

وی گفت: مغازه‌داران و عمده‌فروشان باید شناسایی‌شده و مشخص شود که چند درصد از دست‌فروشان توسط مغازه‌داران و عمده‌فروشان حمایت می‌شوند.

جوهری با تأکید بر بررسی و ارزیابی توسعه پدیده دست‌فروشی، گفت: باید مشخص شود که چه تعداد از دست‌فروشان ساکن کرج و چه تعداد از مناطق حاشیه‌نشین شهر هستند.

وی نسبت به برخورد سطحی با پدیده دست‌فروشی انتقاد کرد و گفت: ساماندهی دست‌فروشان با تجمیع در یک مکان و صدور کارت ممکن است شهرداری باید برای اجرای این مهم تلاش کند.

جوهری با تأکید بر اینکه مجری طرح‌های ساماندهی دست‌فروشی شهرداری است، گفت: دستگاه قضا استان نسبت به صدور دستورات قضایی همکاری لازم را خواهد داشت.

دست‌فروشی جرم نیست

قائم‌مقام معاونت خدمات شهری شهرداری کرج در این رابطه توضیح داد: طرح ساماندهی دست‌فروشان به‌طور مستمر در تمام مناطق از طریق سازمان میادین میوه و تره‌بار و سایر ارگان‌های ذی‌ربط در حال اجرا است.

اصغر نصیری افزود: رفع سد معابر عمومی طبق تبصره ۱ از بند ۲ ماده۵۵ قانون شهرداری‌ها یکی از وظایف شهرداری می‌باشد، هم‌اکنون نیز فعالیت‌های گسترده‌ای در این زمینه از سوی شهرداری در رابطه با ساماندهی دست‌فروشان انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به مشکلات فراوان که مردم با آن مواجه هستند هرروز بیشتر با این معضل در سطح شهر برخورد کرده و از طرفی باید عنوان داشت دست‌فروشی جرم محسوب نمی‌شود.
نصیری خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک معضل دست‌فروشی در سطح کرج برطرف شود و دست‌فروشان در قالب روز بازارها به نحو شایسته به فعالیت خود ادامه دهند و شهروندان نیز بتوانند از این امکانات به نحو مطلوب استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری کرج نیز به ایجاد دنبال محل‌هایی است که بتواند دست‌فروشان را ساماندهی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.