کرج-رایانه و بازی‌های رایانه‌ای این روزها تقریباً در تمامی خانواده به جزو لاینفک زندگی تبدیل‌شده است و داد بسیاری از والدین را برای اعتیاد فرزندانشان و ابتلا به این آسیب اجتماعی درآورده است.

آثار مخرب بازی‌های رایانه‌ای را به بازی بگیریم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، هرچند که بسیاری از کودکان وقت مفید روزانه خود را پس از نیمکت‌های مدرسه بر پشت میز رایانه‌ها صرف می‌کنند اما  جدیداً بسیاری از پاساژها و مراکز تفریحی نیز با افتتاح مراکز بازی رایانه‌ای و با استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های خشن کودکان و نوجوانان را برای بازی بیشتر تشویق می‌کنند.

الگوهای غربی در البرز

رئیس اتاق اصناف البرز بابیان اینکه به‌تازگی افرادی بدون اخذ مجوز لازم در مراکز تجاری کرج اقدام به راه‌اندازی مراکز بازی‌های کامپیوتری به شیوه غربی و آمریکایی کرده‌اند، گفت: این اماکن بدون مجوز به ترویج خشونت بین کودکان و نوجوانان اقدام می‌کنند.

حمید کریمی در مورد راه‌اندازی مراکز بازی‌های رایانه‌ای غربی در برخی از مراکز تجاری در کرج اظهار داشت: به‌تازگی افرادی بدون اخذ مجوز لازم در مراکز خرید و تجاری کرج اقدام به راه‌اندازی مراکزی به نام مرکز بازی‌های کامپیوتری به شیوه مدل غربی و آمریکایی کرده‌اند.

وی افزود: این اماکن بدون مجوز به مکانی برای ترویج بازی‌های خشن رایانه‌ای برگرفته از الگوی غربی تبدیل‌شده و به ترویج خشونت در بین کودکان و نوجوانان اقدام می‌کنند.

رئیس اتاق اصناف البرز بابیان اینکه این مراکز از هیچ‌یک از مجوزهای لازم برای ساماندهی بازی‌های کامپیوتری اعم از ارشاد و دیگر دستگاه‌های دخیل برخوردار نیستند، بیان کرد: استفاده کودکان از این وسایل تمام غربی می‌تواند در راستای ترویج خشونت در بین کودکان و تلاش برای ایجاد تنش در خانواده باشد.

وی بابیان اینکه لازم است دستگاه‌های متولی هرچه زودتر جلوی ترویج و اشاعه این مراکز غیرفرهنگی را بگیرند، گفت: قطعاً راه‌اندازی این مراکز و بسط و گسترش آن دارای آثار جبران‌ناپذیری در بین کودکان و نوجوانان است.

کریمی بابیان اینکه این مراکز هیچ مجوزی از اتاق اصناف ندارند و اتاق نیز برای ساماندهی این مراکز از دستگاه‌های متولی درخواست کمک دارد، افزود: بازی‌های رایانه‌ای خشن ‌و ترویج آن در کرج باید متوقف شود یا در صورت راه‌اندازی دارای مجوز از مراکز ذیصلاح باشد.

بی‌اعتنایی به نوع بازی‌ها

مدیر رده‌بندی نظام سنی بازی‌های رایانه‌ای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور در این رابطه می‌گوید: ۶۷ درصد مردم در کشور به انتخاب بازی‌های رایانه‌ای مطابق با معیارهای کارشناسانه توجه ندارند.

رضا احمدی در همایش آموزشی بازی‌های رایانه ویژه مربیان و معاونین پرورشی مدارس استان البرز بیان کرد: بازی‌های رایانه‌ای به دلیل هیجانی که برای کودکان و نوجوانان به همراه دارد سبب می‌شود تا ساعت‌ها فرزندان خانواده‌ها در یک جای ثابت بنشیند و به یک بازی لمسی- فکری بپردازند.

وی اظهار کرد: برای هدایت صحیح کودکان و نوجوانان که گرایش خاصی به بازی‌های رایانه‌ای دارند لازم است در خانه و مدرسه تحت پوشش دوره‌های آموزشی- تربیتی با عنوان آثار مثبت و منفی بازی‌های رایانه‌ای قرار گیرند.

وی اظهار کرد: در پژوهش میدانی انجام‌شده فقط ۳۳ درصد از خانواده‌ها در انتخاب بازی‌های رایانه‌ای فرزندانشان توجه لازم را داشتند درحالی‌که این توجه در بین خانواده‌های اروپایی و امریکایی ۹۸ درصد است.

خشونت ارمغان بازی‌های رایانه‌ای

مهم‌ترین ویژگی بازی‌های رایانه‌ای، حالت جنگی بیش‌تر آن‌هاست و این‌که فرد باید برای رسیدن به مرحله بعدی بازی، با نیروهای به‌اصطلاح دشمن بجنگند. استمرار چنین بازی‌هایی، نوجوان را پرخاش گر و ستیزه‌جو می‌سازد و تلاش می‌کند خواست‌هایش را با زور و تهاجم به دست آورد.

عوارض یادشده تنها بخشی از آسیب‌های بازی رایانه‌ای است که مجید قادری مدیر مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری درباره آن سخن می‌گوید.

وی ادامه می‌دهد: «خشونت» و «سکس»، مهم‌ترین محرکه‌هایی است که در طراحی جدیدترین و جذاب‌ترین بازی‌های رایانه‌ای، به حد افراط از آن استفاده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: چهره‌های معروف هالیوود که در فرهنگ اسلامی ما ضد ارزش و غیراخلاقی هستند، در این بازی‌ها به‌صورت قهرمان‌های شکست‌ناپذیر جلوه‌نمایی می‌کنند.

وی بیان می‌کند: نوجوانانی که همیشه با بازی‌های رایانه‌ای درگیرند، به انزوا و درون‌گرایی متمایل شده و در برقراری ارتباط اجتماعی پویا با دیگران ناتوان خواهند بود. این روحیه انزواطلبی باعث می‌شود که نوجوان از گروه هم‌سالان جدا شود که این خود زمینه‌ساز ناهنجاری‌های دیگر است.

وی می‌گوید: در این بازی‌ها، به دلیل این‌که بیش‌تر، کودک و نوجوان با ساخته‌ها و برنامه‌های دیگران روبه‌روست و کم‌تر قدرت دخالت و تصرف در آن‌ها را می‌یابد، حالت انفعال گرفته و اعتمادبه‌نفس او در برابر ساخته‌ها و پیش رفت دیگران، متزلزل می‌شود

وی ادامه می‌دهد: بیش‌تر خانواده‌ها تصور می‌کنند در بازی‌های رایانه‌ای، فرد در بازی، مداخله فکری همیشگی دارد اما به نظر من این مداخله، فکری نیست؛ بلکه این بازی‌ها سلول‌های مغزی را فریب می‌دهند.

وی یادآور می‌شود: ما هرچه در این مسیر حرکت کنیم و این بازی‌ها را گسترش دهیم، انسان‌هایی را تحویل جامعه خواهیم داد که سرخورده، افسرده، غیر متحرک و غیر سازنده می‌باشند، خوداتکایی آن‌ها بسیار کم خواهد بود و ابتکار عمل نخواهند داشت؛ درحالی‌که برای جامعه، نیاز به انسان‌هایی خلاق، مبتکر و متفکر داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.