عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بخش وسیعی از جهان در حال حاضر توسط تمدن غربی مدیریت می شود و برای رسیدن به تمدن اسلامی نیازمند علوم انسانی اسلامی هستیم.

برای رسیدن به تمدن اسلامی نیازمند علوم انسانی اسلامی هستیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، غلامعلی حداد عادل ظهر چهارشنبه در همایش علوم عقلی و تمدن نوین اسلامی در مشهد با اشاره به اینکه با  فلسفه اسلامی می توان در برابر تهدیدهای عالم منطق، سربلند بیرون آمد، اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت فلسفه اسلامی از یک سو فیلسوفان بزرگ اسلام را معرفی کرده ایم و از سوی دیگر در مسیر احیای تمدن اسلامی قدم برداشته ایم.

وی افزود: عمر فلسفه اسلامی در ایران به صدر اسلام باز می گردد و این علم از علوم سنتی ایران به شمار می رود به صورتی که فیلسوفان ایرانی بیش از هزار سال در این زمینه تلاش کرده اند و ذخیره دارند.

وی با اشاره به جایگاه خراسان به عنوان مهد فیلسوفان بزرگ از قدیم تا جدید، شهید مطهری را نمونه بارزی از از این دست معرفی کرد و افزود: فلسفه اسلامی را نباید رقیب دین دانست چرا که فلسفه اسلامی نتیجه کنکاش عقلی مسلمانان برای فهم عالم است و معارف وحیانی با منطق همراهی و هماهنگی دارد.

وی افزود: جایگاه فلسفه اسلامی با فلسفه در غرب کاملا متفاوت است و این تفاوت ریشه در رنسانس دارد که غرب فلاسفه را جایگزین پیامبران کرد.

وی با بیان این که برای رسیدن به تمدن اسلامی نیازمند علوم انسانی اسلامی هستیم تصریح کرد: بخش وسیعی از جهان در حال حاضر توسط تمدن غربی مدیریت می شود و  برای شناخت این وضعیت باید تمدن غرب را واکاوی کرد و با شناخت کامل از فیلسوفان اروپایی و فلسفه غربی؛ استدلال های محکم برای شبهات ارائه داد.

وی افزود: عقل زبان مشترک تمام انسان هاست و با منطق می توان پاسخ افراد را به شکل مطلوب ارائه داد و در همین جاست که ارزش فلسفه اسلامی روشن می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که در حوزه های علمیه نظام ها و ابواب فلسفه را مورد تطبیق قرار دهند، ابراز کرد: هیچ تمدنی در دنیا بدون تفکر عقلانی ایجاد نشده و نخواهد شد و باید گفت زحمات در حوزه فلسفه اسلامی در ۵۰ سال آینده بروز خواهد یافت از همین رو خواهید دید که فیلسوفان غربی از فلسفه اسلامی تغذیه خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.