وزیر خارجه آمریکا در نطقی روز چهارشنبه درباره مذاکرات سازش بین اسرائیل و فلسطینی‌ها سخنرانی کرد.

جان کری: اوباما عمیقاً به امنیت اسرائیل متعهد بوده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، جان کری، وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات متوقف‌شده سازش بین اسرائیل و فلسطینی‌ها سخنرانی کرد. 

وی در ابتدای این نطق، راهکار دو دولتی را تنها راه رسیدن به «صلحی پایدار و منصفانه» میان اسرائیل و فلسطین عنوان کرد. 

کری درباره رأی ممتنع آمریکا به قطعنامه‌ای که شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، از جمله قدس شرقی را محکوم می‌کند اظهار نظر کرد و گفت که این رأی با ارزش‌های آمریکا سازگار و همخوان بوده است. 

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد که هیچ دولتی به اندازه دولت اوباما به امنیت اسرائیل متعهد نبوده است و نخست‌وزیر اسرائیل خود به کمک‌نظامی بی‌سابقه واشنگتن به تل‌آویو اذعان کرده است. 

کری گفت که کمک نظامی آمریکا ضمانت خواهد کرد که حاشیه برتری نظامی اسرائیل در منطقه در سال‌های آتی پابرجا خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اضافه کرد که بودجه کمک به اسرائیل دائماً رو به افزایش بوده و هم‌اکنون بیش از نیمی از کمک‌های آمریکا به سمت اسرائیل سرازیر می‌شود.  

وزیر خارجه گفت که او شخصاً به کرانه باختری سفر کرده و از نزدیک شاهد یأس مردم این مطنقه در اثر سیاست‌های اشغال‌گری اسرائیل بوده است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت: «در صورتی که انتخاب اسرائیل یک دولت باشد، اسرائیل یا یک کشور یهودی خواهد بود و یا یک کشور دموکراتیک؛ نه هر دوی آنها.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اضافه کرد در صورتی که راهکار دو دولتی متوقف شود، دفاع از اسرائیل و محافظت از آن امکان‌پذیر نخواهد بود. 

جان کری سپس با اشاره به اینکه کابینه اسرائیل بیش از هر زمان دیگر «دست‌راستی» است گفت که راهکار دو دولتی اکنون در خطر است. 

کری در ادامه با اتهام‌پراکنی علیه گروه‌های فلسطینی ادعا کرد که رسانه‌های جنبش فتح کشتار را روی وب‌سایت‌های خود تمجید می‌کنند و مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطین هم این اقدامات را محکوم نمی‌کنند. 

وزیر خارجه آمریکا گفت که اسرائیل از زمان توافق اوسلو اقدام به اسکان 270 هزار شهرک‌نشین بیبشتر در کرانه باختری کرده است. وی همچنین با یادآوری اینکه کابینه نتانیاهو اخیراً اقداماتی برای شهرک‌سازی‌های جدید انجام داده است پرسید: «این کار به دنیا درباره مقاصد اسرائیل چه می‌گویند؟»

کری ادعا کرد که شهرک‌سازی‌ها تنها دلیل درگیری‌ها و خشونت‌های میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها نبوده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.