حماس اعلام کرد سخنرانی وزیر خارجه آمریکا چیز جدیدی که سیاست واشنگتن را در قبال مناقشه خاورمیانه تغییر دهد نداشت.

حماس: سخنان جان کری هیچ چیز جدیدی نداشت

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالعطیف الغنو سخنگوی حماس در غزه گفت: حماس می خواهد تغییری واقعی را در سیاست های خارجی آمریکا به شکلی که از پایان اشغال حمایت کند و با مردم فلسطین منصف باشد مشاهده کند.

الغنو با بیان این که تمام قراردادهای قبلی برای ما جز نابودی چیزی نداشته اظهار داشت: هر دو اقدام یعنی شهرک سازی و اشغال غیرقانونی هستند. قطعنامه شورای امنیت بر این حقیقت تاکید کرده است بنا بر این چیزی که مورد نیاز است نه فقط سخنرانی بلکه تفسیر واقعی یک قطعنامه با حداکثر سرعت ممکن است.

سخنگوی حماس از این سخنان کری که حماس و سایر گروههای فلسطینی در حال احداث تونل های زیرزمینی در نوار غزه هستند که به امنیت اسرائیل آسیب می زند انتقاد کرد و گفت: همانگونکه اشغالگران اسرائیلی حق دارند یک زرادخانه بزرگ نظامی داشته باشند و هواپیماهای جنگی بخرند حماس و سایر گروههای مقاومت فلسطینی هم حق دارند توانایی های لازم را برای مقابله با اشغالگری به دست آورند.

از سوی دیگر یک مقام سازمان آزادی بخش فلسطین هم گفت سخنرانی کری برای روشن کردن موضع آمریکا در ارتباط با صلح و مناقشه اسرائیل - فلسطین بسیار دیر بود. احمد مجدلانی افزود: فکر می کنم اگر این موضع در طول دوره دوم ریاست جمهوری اوباما در چهار سال قبل تصریح می شد الان نقشه خاورمیانه و کل منطقه تغییر کرده بود.

مجدلانی گفت زمان باقی مانده برای دولت اوباما آن قدر نخواهد بود که بر اساس این سیاست مبنای جدیدی برای یک فرایند صلح ایجاد کند که به اشغالگری خاتمه دهد و ثبات منطقه را تضمین نماید.

در همین رابطه یک تحلیلگر سیاسی مقیم غزه به نام اکرم عطاالله گفت: سخنرانی کری بر دولت اسرائیل اثری نخواهد داشت چون این دولت تصمیم گرفته است تا با دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا که از ماه آینده کار خود را شروع می کند ارتباط داشته باشد.

با این حال یاسر عبدربه مقام سابق کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین به خبرگزاری شین هوا گفت سخنان کری مهم، خوب و مثبت بودند و باید به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.