بردسکن- رئیس اداره سرمایه گذاری اداره کل بهره وری سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در بازدید از اراضی مستعد موقوفه شهرستان بردسکن در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در سطح کشور ۱۷۰ هزار موقوفه داریم که این تعداد دارای یک میلیون و ۲۰۰ هزار رقبه می باشند.

۱۰درصد موقوفات کشور فاقد در آمد هستند

 محمود استاجی  با بیان اینکه این موقوفات در حوزه های مختلف کشاورزی ، صنعتی و عمرانی هستندافزود:  ۹۰ درصد این رقبات حقوق آنها به مردم واگذار شده است و ۱۰درصد دیگر نیز فاقد درآمد و بلاتکلیف می باشند.

وی ادامه داد : سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به دنبال شناسایی موقوفات بلا تکلیف است که  در قالب یک بانک اطلاعاتی در یک برنامه ۵ ساله به عنوان یک سبد سرمایه گذاری نسبت به  نیازهای اجتماعی و احیاء آنها اقدام کند.

وی خاطر نشان کرد: با دیدی که در حوزه سرمایه گذاری  این سازمان وجود دارد  یکی از برنامه های این حوزه در سال ۹۶  درراستای توسعه و ترویج فرهنگ احیاء موقوفات است که بتوانیم در هر شهرستانی ۳ پروژه مشارکتی اجرا کنیم.

 استاجی یاد آور شد: خوشبختانه با نظارت عالیه که سازمان اوقاف  در حوزه اراضی دارد تصرف اراضی نسبت به قبل کمتر و  حق و حقوقات خود را پرداخت می کنند و در مواردی که افراد تعامل نداشته باشند از طریق مراجع قضایی نسبت به گرفتن حق و حقوقات موقوفات اقدام خواهیم کرد.

وی استان خراسان رضوی را  یکی از استان های قدر در بحث سرمایه گذاری اراضی موقوفه در کشور بر شمرد و گفت: استان خراسان رضوی  در حوزه سرمایه گذاری اراضی از ظرفیت بالایی برخوردار است و امید است در یک برنامه ۵ ساله   بتوانیم با جذب سرمایه گذاران  به سمت و سوی احیاء اراضی موقوفه در کشور حرکت کنیم.

وی از آمادگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برای تسهیل سرمایه گذاری در اراضی موقوفه خبرداد و خواستار همکاری همه جانبه مسئولان در احیاء این مهم شد.

 رئیس اداره سرمایه گذاری اداره کل بهره وری سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از اجرای ۲۵۰ پروژه در اراضی موقوفه از ابتدای امسال تاکنون در کشور خبرداد و اضافه کرد : این پروژه ها با کمک بنیاد توسعه و عمران موقوفات کشور در بخش های مختلف  سرمایه گذاری و واگذار شده است.

 استاجی عنوان کرد: یکی از برنامه های سازمان در سال ۹۶ این است که بتوانیم با توجه به ظرفیت های هر منطقه در هر شهرستان با مشارکت بخش خصوصی ۳ پروژه را در حوزه اراضی موقوفات اجرایی کنیم.

 وی در عین حال بااشاره به اینکه هر گونه تغییر کاربری در اراضی موقوفات بدون گرفتن مجوز از سازمان اوقاف تخلف محسوب است افزود : متاسفانه برخی از ادارات خدماتی  در اجرای طرح تفصیلی  بدون هیچ گونه هماهنگی و مجوز لازم اقدام به تغییر کاربری اراضی وقفی می کنند که این ظلم به موقوفات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.