تبریز- عضوکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رقابت ناسالم در زمینه جذب سپرده و پرداخت سود بالاتر از نرخ بازدهی اقتصاد و همچنین سنتی بودن روش‌های مدیریت و ارائه خدمات از عوامل موثر در عملکرد ضعیف سیستم بانکی است.

وضعیت فعلی بانک ها نتیجه فقدان نظارت کارآمد است/ لزوم اصلاح نظام بانکی

به گزارش قدس آنلاین، معصومه آقاپور علیشاهی ،درباره عملکرد سیستم بانکی گفت: مقولاتی همچون هراس بانکی، هجوم سپرده گذاران، ورشکستگی، موسسات پولی غیرمجاز، زیان، سود موهوم و غیره به کرات مطرح شده است.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نقطه نظرات مردم و نمایندگان مجلس در خصوص عملکرد بانک ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: وضعیت فعلی بانک ها نتیجه فقدان نظارت کارآمد در گذشته است.

وی افزود: اصلاح وضعیت عملکرد بانک ها بطورمثال تنها به عهده مجلس، بانک مرکزی یا دولت نیست؛بلکه باید مجموعه‌ای از عوامل در کنار یکدیگر هماهنگ شوند.

آقاپور علیشاهی افزود: قوانین ذی ربط بانکی دارای قدمت سنی قابل توجهی بوده و متناسب با تحولات اقتصادی مورد بازنگری قرار گرفته نشده است.

وی با اشاره به بررسی طرح قانون بانکداری جمهوری اسلامی در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت نیز به اصلاح نظام بانکی توجه کرده و در حال تهیه لایحه است.

آقاپور علیشاهی با تاکید برلزوم توجه به زیرساخت ها برای اصلاح نظام بانکی گفت: انتظارات سیاسی و اجتماعی بار سنگینی بر دوش بانک‌ها گذاشته که چندان با طبع وکالتی فعالیت آن‌ها سازگار نیست.

وی افزود: رقابت ناسالم در زمینه جذب سپرده و پرداخت سود بالاتر از نرخ بازدهی اقتصاد و نیز سنتی بودن روش‌های مدیریت و ارائه خدمات و در نهایت شفافیت گریزی مدیران، مجموعا باعث وضعیت فعلی سیستم بانکی شده است.

آقاپور علیشاهی درباره حقوق سهامداران بانک‌ها و سپرده‌گذاران گفت: جایگاه هریک در قوانین و مقررات مشخص شده و اینگونه نیست که گفته شود یکی بر دیگری ارجح است. وظیفه پاسخگویی مدیریت بانک‌ها در قبال هر یک از ذینفعان مذکور متفاوت است.

وی افزود: بانک وکیل سپرده‌گذاران بوده و باید در این چارچوب عمل کند ضمن اینکه وظیفه ذاتی بانک مرکزی صیانت از حقوق سپرده‌گذاران بوده و اصلاحات اخیر آن نیز در همین چارچوب صورت پذیرفته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: سهامداران در چارچوب قوانین ذیربط دارای حقوق شناخته شده هستند که باید به آن توجه شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.