کرج-آب‌گرفتگی معابر کرج با بارش باران و به محاصره درآمدن شهروندان در کمترین زمان ممکن تنها بخشی از بحران به وجود آمده در این شهر براثر نبود مدیریت است که برای شهروندان کرجی به سریالی تکراری تبدیل‌شده است.

«مدیریت بحران» در کرج دچار بحران است

به گزارش قدس آنلاین، کرج با کمتر از ۱۳ میلی‌متر باران تاکنون بسیاری از شهروندان و خودروهای درون خود را غرق کرده است و با همین مقداربارش می‌توان مدیریت بحران و آمادگی نیروهای خدماتی را محک زد.

با گذر از برخی خیابان‌ها هم چون میدان طالقانی، میدان آزادگان، چهارراه طالقانی، میدان سپاه، خیابان شریعتی به‌خوبی می‌توان بر این ادعا مهر تائید زد.

گره‌خوردن مشکلات ایجادشده براثر آب‌گرفتگی با صف طولانی ترافیک در خیابان‌ها آن روی داستان بی‌تدبیری مسئولان و مدیریت شهری این کلان‌شهر بیخ گوش پایتخت را گوشزد می‌کند، به‌طوری‌که بزرگ‌ترین مشکل شهروندان کرجی در روزهای بارانی تردد در سطح شهر و گرفتار شدن در ترافیک است.

آب‌گرفتگی گسترده، سرریز شدن کانال‌های آب، نبود تاکسی و اتوبوس و خیل عظیم مسافران درراه ماندن تنها بخشی از صحنه‌های آشنا هنگام بارندگی است و توانمندی مجموعه شهرداری را برای مدیریت شهر در روزهای بحرانی به چالش می‌کشد و بار دیگر لزوم چاره‌اندیشی برای کلان‌شهری را که هر بار مغلوب بارندگی می‌شود، عیان می‌کند.

به‌عبارت‌دیگر آب‌گرفتگی معابر کرج و پدیده‌های عجیبی مانند جوهای آبی که به خیابان‌ها منتهی می‌شوند، شهروندان کرجی راکِ حالا خود را ساکنان مرکز استان البرز می‌دانند، خسته کرده است.

داستانی تکراری

داستان آب‌گرفتگی‌ها در کرج حکایت دیروز و امروز نیست؛ با مروری بر آرشیو خبری رسانه‌ها، رد پای این معضل را می‌توان دست‌کم از سال۸۶ پیگیری کرد. خبرگزاری فارس در آذرماه ۸۶ از بارش ۱۲میلی‌متری باران در شهر کرج خرداد و نوشت: «به دنبال باران شدیدی که از شب گذشته در شهرستان کرج بارید، معابر این شهرستان درده‌ها نقطه دچار آب‌گرفتگی شده است و تردد مردم و وسایل نقلیه به‌کندی صورت می‌گیرد»

مدیر هماهنگی و خدمات شهری شهرداری کرج در آن زمان، عامل اصلی این آب‌گرفتگی‌ها را وجود زباله در جوی‌های آب اعلام ‌کرد و گفت: «زباله‌ها مانع از حرکت آب‌های سطحی و ورود آن‌ها به سطح معابر شده است.»

بهار۸۷

حدود ۴ماه از این ماجرا گذشت. بیستم فروردین‌ماه۸۷ باران بهاری، دوباره کرج را به هم‌ریخت و به روال قبلی موجب ایجاد مشکلاتی برای شهروندان و دلخوری آنان از وضع موجود ‌شد. اما بازهم مدیریت شهری کرج علت عمده آب‌گرفتگی معابر و خیابان‌های این شهر را، بی‌توجهی عده‌ای از شهروندان و ریختن زباله‌های خانگی در جوی‌ها عنوان کرد.

بهار۸۸

باران‌های بهاری سال۸۸ نیز چند بار مسئولان خدمات شهری شهرداری کرج را به دردسر ‌انداخت و مردم را درگیر گل‌ولای، زباله، آب‌گرفتگی و ترافیک کرد  و بنا بر گزارش رسانه‌ها مسئولان کرج را غافلگیر و خواب آن‌ها را آشفته کرد، خیابان‌ها را شست، ماشین‌ها را تا نیمه در خود فروبرد و به‌جای عطر ترنم باران، بوی تعفن فاضلاب‌های سرریز شده را در شهر پراکند و به‌تناوب که اخبار رسانه‌ها را پیگیری کنید تا سال ۹۶ این داستان همچنان ادامه دارد!

جوی‌ها مقصر همیشگی

در این راستا جانشین معاون خدمات شهری شهرداری کرج در خصوص وضعیت ساختاری جوی‌های آب در سطح کلان‌شهر کرج بیان می‌کند: بارش کم باران در سال‌های گذشته باعث شده که به وضعیت ساختاری جوی‌های آب در سطح شهر توجه کافی نشود و در حال حاضر پس از بارش باران شاهد سرازیر شدن آب در سطح خیابان‌ها هستیم.کرج با کمتر از 13 میلی‌متر باران تاکنون بسیاری از شهروندان و خودروهای درون خود را غرق کرده است و با همین مقداربارش می‌توان مدیریت بحران و آمادگی نیروهای خدماتی را محک زد

اصغر نصیری  با اشاره به اینکه در بعضی مناطق انجام امور ساختار شهری به شهرداری منطقه تفویض اختیار شده و مسئولیت بر عهده همان منطقه است، گفت: در بعضی مناطق به این موضوع توجه کافی نشده است.

وی با تأکید بر اینکه در این خصوص غیر استاندار بودن جوی‌های آب بررسی‌هایی انجام‌شده است، گفت: بسیاری از ایرادات مشخص‌شده و در حال ترمیم است.

وی در خصوص مدیریت آب‌های سطحی حاصل از بارش باران در سطح شهر می‌افزاید: در خصوص هدایت آب‌های سطحی طرح‌هایی ارائه‌شده که از آب‌های سطحی در بخش کشاورزی استفاده شود، این طرح در برخی مناطق قابلیت اجرایی دارد و سعی می‌شود در دیگر مناطق هم اجرا شود.

وی ادامه می‌دهد: برای جذب این آب‌های سطحی باید نسبت به حفر چاه‌های جذبی اقدام شود که در بسیاری از مناطق اقدام شده اما به نظر می‌رسد تعدادان ها کافی نیست.

زیرساخت کرج نیازمند نگاه ویژه است

سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه کرج می‌گوید: کلان‌شهر کرج با مشکلاتی در حوزه‌های مختلف مواجه است که باید تدابیر لازم برای آن‌ها اندیشیده شود.

علی قنبر زمانی بابیان اینکه آب‌گرفتگی معابر تنها یکی از مشکلات کوچک این کلان‌شهر است ادامه می‌دهد: آسیب‌های اجتماعی ناشی از مهاجرت‌ها و کمبود امکانات زیرساختی در بخش بهداشت و درمان، ترافیک ، فضای آموزشی ازجمله مشکلات دیگری است که گریبان گیر کرج شده است.

قنبر زمانی ادامه می‌دهد: آمادگی برای مقابله با بحران‌های احتمالی نظیر طغیان رودخانه، رانش زمین، ریزش کوه و تصادفات جاده‌ای در کرج ضروری است.
وی از ادارات شهرستان کرج می‌خواهد تا با فرمانداری تعامل بیشتری داشته باشند  و ضمن ارایه گزارش عملکرد و بیان مشکلات نسبت به راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکلات اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.