رسانه های غربی در اولین روز از مرحله دوم عملیات موصل، تمرکز گسترده ای بر روی حضور نیروهای امریکایی در عملیات موصل داشتند، بطوری که القا کردند، گویا ارتش عراق قدرت آزادسازی موصل را ندارد و اگر آمریکایی ها وارد نشوند، این عملیات موفق نخواهد شد.

بزرگنمایی حضور نیروهای آمریکایی در نبردهای موصل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، حجم کار تبلیغاتی بسیار بالا بود؛ گزارش برخی شبکه های غربی و عربی در شامگاه پنجشنبه درباره عملیات موصل، فقط نظامیان آمریکایی را نمایش می داد که در حال شلیک توپخانه هایشان بودند و نمایی از شهر که از آن صدای شلیک های پراکنده می آمد و گزارشگران نیز خبر از پیشروی های بزرگ می دادند.
اما نیروهای عراقی هفته هاست وارد بخش شرقی شهر موصل شده اند. آن روزها، هربار که شلیک توپخانه های عراق نشان داده می شد، رسانه های غربی و عربی که همچنان گروه تروریستی داعش را با عنوان 'دولت اسلامی' خطاب می کنند و از اتلاق واژه تروریست به این گروه اجتناب می ورزند، بی درنگ تصاویری از کودکان و زنان را به تصویر می کشیدند و از وضعیت غیر نظامیان در موصل ابراز نگرانی می کردند.
آن روزهای مرحله اول عملیات، ارتش عراق بطور مداوم متهم به گلوله باران اهداف غیر نظامی و شهروندان می شد، در حالی که این رسانه ها، روز پنجشنبه گذشته آمریکایی ها را در حال شلیک توپخانه سنگین نشان می دادند و هیچ اشاره ای به وضعیت خانواده های غیرنظامی نشد و تصاویری که از مردم در حال انتقال به مناطق امن نشان داده می شد نیز مربوط به مرحله اول عملیات بود.
این جریان رسانه ای که تنها در روز پنجشنبه داغ بود و در روز جمعه بطور کامل فروکش کرد، در روزهایی که اظهارات رجب طیب اردوغان مبنی بر حمایت آمریکا از داعش، چالش جدیدی برای واشنگتن شکل داده است، خیلی عجیب به نظر نمی رسد؛ این مساله را کارشناسان رسانه ای در عراق می گویند.
گزارشگر بی بی سی از جمله رسانه های غربی در گزارش خود، یک خبر هم داد که قبلا هیچ رسانه ای آن را ثبت نکرده است، این شبکه در خبر پنجشنبه شب خود از موصل گفت که در مرحله اول عراقی ها تلفات بالایی در جنگ علیه داعش دادند و این درحالی است که سابقه چنین خبری در هیچ رسانه ای وجود ندارد و فرماندهان عراقی وجود تلفات سنگین در این عملیات را رد می کنند.
عبدالوهاب الساعدی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: هیچ نیرویی در جهان نمی تواند این چنین عملیاتی با تلفات کم را که عراقی ها پیش برده اند، انجام دهد.
نمایش حضور نظامیان آمریکایی در مرحله دوم عملیات آزادسازی موصل، بیش از آنکه یک مانور واقعی باشد، یک نمایش برای برائت جستن از حجم بزرگی از اتهام ها علیه این کشور است که پاسخی برای آنها ندارد.
از هنگامی که اظهارات هیلاری کلینتون در جریان رقابت های انتخاباتی آمریکا فاش شد که داعش تشکیلاتی است که توسط آمریکایی ایجاد شده است، تا اظهارات اخیر اردوغان درباره این گروهک، مقام های آمریکا جز تکذیب هیچ توجیه محکمی در قبال این اتهام ها نداشته اند.
برجسته سازی حضور نظامیان آمریکایی در مرحله دوم عملیات موصل و القای ناتوانی ارتش عراق در جنگ جاری، درحالی است که فرماندهان ارتش عراق تاکید دارند، عامل اصلی کندی عملیات آزادسازی موصل، فشارهای آمریکا بوده است.
آمریکایی ها در مرحله نخست عملیات، در کمتر از یک هفته، عملیات را متوقف کردند و فرماندهان نیروهای مبارزه با تروریسم و پلیس اتحادیه در قرارگاه عملیات در القیاره به صراحت گفتند که آمریکایی ها به بهانه نرسیدن یکی از جناح ها در موعد مقرر، عملیات را متوقف کرده اند.
این در حالی بود که پیشروی سریع عراقی ها در محورهای مختلف، باعث شگفتی ناظران امنیتی شده بود و پیش بینی می شد که اگر عملیات با همین سرعت پیش برود، در کمتر از دو ماه موصل آزاد خواهد شد.
البته برخی ناظران رسانه ای در عراق اعتقاد دارند که بزرگنمایی حضور آمریکایی ها در مرحله دوم عملیات موصل، با این هدف است که کار تمام شده داعش در عراق را در پایان به نام خود ثبت کنند و از همین رو شاید در روزهای آینده مجبور باشیم نماهایی از رمبوهای آمریکایی را که در نبردهای خیابانی هم حضور دارند، ببینیم که بیش از آنکه نبردهایی واقعی باشند، تصاویری هالیوودی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.