«سراوان» از شهرهای مهم سیستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران است اما مشکلات شهری از جمله معضل دستفروشی، معابر و خیابان‌های نامناسب، خاکی و آسفالت‌های خراب و انباشت زباله و نخاله‌ها از نابسامانی این شهر حکایت دارد.

نگین جنوب شرق ایران از آشفتگی‌های شهری رنج می‌برد

قدس آنلاین - حسین سپاهی:دستفروشی در شهر سراوان پیر و جوان، تحصیلکرده و بی‌سواد نمی‌شناسد، از چهره فرتوت و سیمای تکیده پیرمردان سپیدموی چروکیده روی، تا جوانان رشید و تنومند که همه جا جلوی چشمان مردم بساط می‌گسترانند و در بازارشان همه چیز یافت می‌شود.

واقعیت این است که وجود مشکلات زیرساختی و ضعف در کارآفرینی و اشتغالزایی موجب شده شمار زیادی از شهروندان برای تهیه نیازهای اولیه زندگی به سوی شغل‌های کاذب و دستفروشی سوق داده شوند.

تملک زمین میوه فروشان توسط شهرداری

در خیابان نبوت سراوان، زمین میوه فروشان توسط شهرداری تملک شده و دستفروشان سرگردان شده‌اند، به همین سبب آن‌ها خیابان جمهوری (کشتارگاه قدیم) را محل کسب و کار خود انتخاب و شهرداری نیز چند سال پیش زمین میوه فروشان را فروخته است اما فکری به حال آن‌ها نکرده و سکوت کرده است.

دستفروش‌های سراوان اکنون کف خیابان و پیاده روها، پشت خودروها و... بساط می‌کنند؛ کاری که به یک معضل شهری تبدیل شده و هر روز بر شمار این دستفروش‌ها در این منطقه افزوده می‌شود. اما برخی از شهروندان وجود دستفروشان در پیاده روها و حاشیه خیابان‌ها را دردسرساز می‌دانند و از سد معبر و آلودگی صوتی آن‌ها گلایه می‌کنند.

توسعه دستفروشی و مشکلات زیرساختی

نظارت کافی و حمایت برای ایجاد زیرساخت‌ها وجود ندارد و نیروی انتظامی از ورود کالاهای قاچاق به سطح شهر جلوگیری نمی‌کند و شهرداری نیز بصورت موردی و غیرمؤثر با دستفروشی‌ برخورد می‌کند.

شهروندان سراوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گویند: دولت باید از این افراد محروم حمایت کند.

رئیسی در این باره می‌افزاید: چرا شهرداری مغازه تملک شده در خیابان عدالت را به دستفروشان و میوه فروشان با قیمت مناسب اجاره نمی دهد، یا اینکه آن‌ها را به غرفه نمایشگاه تبدیل نمی کند، تا دستفروشان سد معبر نکنند؟

وی می‌افزاید: برخورد با سد معبرکنندگان کار درستی است اما از طرفی مسؤولان نیز برای مدیریت درست شهری باید خدمت کنند.

کوچه‌های بدون آسفالت سراوان

از سوی دیگر اکثر کوچه‌های سراوان خاکی است و سال‌هاست شهرداری توجه کافی به این امر ندارد و تنها هدف شهرسازان خیابان‌های اصلی است، به همین دلیل وضعیت کوچه‌های این شهر خرابتر از قبل شده است.

محمدی یکی دیگر از شهروندان سراوانی به خبرنگار ما اظهار می‌دارد: چون کوچه‌ها خاکی هستند، مجبوریم برای جلوگیری از گرد و خاک آب پاشی کنیم، اما شهرداری به جای آسفالت خیابان‌ها کتبی تذکر می‌دهد که جلوی فاضلاب منازل را بگیرید و گر نه طبق قانون برخورد می‌کنیم.

سراوان گرفتار بحران زباله

چهره این شهر به دلیل انباشت زباله‌ها و نخاله‌ها نمای زیبایی ندارد و در جای جای شهر با سطل‌های مملو از زباله روبرو هستیم، بوی بد زباله، خانه‌ها و شهر را پر کرده و طاقت مردم طاق شده است.

شهروندان سراوانی با اعتراض به عملکرد شهرداری اظهار می‌دارند: سطل‌های زباله شهری و منازل مملو از زباله است، اما شهرداری فقط در بعضی از خیابان‌ها اقدام به جمع‌آوری زباله‌ها می‌کند و اغلب مردم دچار مشکلات بهداشتی شده‌اند.

یکی از مسافران شهرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: شهرستان سراوان شهر خوبی است با مردمان خونگرم، اما آشفتگی و پریشانی به چشم می‌خورد و مانند یک شهر جنگ زده است، چون امکانات و نمای شهرستان را ندارد وحتی یک سرویس بهداشتی در معابر ساخته نشده است.

بدهی ۳۸ میلیارد ریالی شهرداری

ایرج رستم زهی، رئیس شورای اسلامی شهر سراوان نیز می‌گوید: بودجه مصوب این شهر با احتساب ارزش افزوده و تملک دارایی دولت برای کمک به شهرداری سراوان ۲۱۰ میلیارد ریال است، ولی هم اکنون شهرداری سراوان ۳۸ میلیارد ریال بدهی دارد.

مولوی عبدالصمد ساداتی، امام جمعه اهل سنت سراوان نیز اظهار داشت: عملکرد شهرداری مورد قبول مردم نیست زیرا خدمات دهی به مردم اندک و با سرعت بسیار پایین انجام گرفته است.

نارویی، فرماندار سراوان نیز ضعف در مدیریت مالی و پراکنده کاری در گذشته را از مشکلات حوزه شهرداری بیان می‌کند و در این باره می‌گوید: اختصاص افزون بر ۲۰ میلیارد ریال اعتبار به شهرداری می‌تواند وضعیت شهر را بهبود بخشد.

وی شهرداری را سازمانی مردمی و متکی به مشارکت عمومی عنوان می‌کند و موفقیت شهرداری را نیازمند کمک شهروندان و مشارکت در امور شهرداری و خدمات شهر می‌داند.

❄اختصاص ۲۶ میلیارد ریال به شهرداری سراوان

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری سیستان و بلوچستان در این باره از اختصاص بودجه به شهرداری سراوان خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال در پی سفر وزیر کشور به شهرستان سراوان ۲۶ میلیارد ریال به شهرداری این شهر کمک مالی شده است.

محمدمهدی سلمان‌زاده افزود: راه‌اندازی سازمان حمل و نقل عمومی سراوان به تایید رسیده و ابلاغیه آن به شهردار جدید ارایه می‌شود.

وی بیان کرد: در سفر وزیر کشور در قالب پروژه‌های شبکه جمع آوری زباله‌ها، مجتمع ورزشی، آتش نشانی، ایجاد پارک‌های محله‌ای و آسفالت معابر عمومی اعتبار لازم اختصاص یافته است.

البته هر چند این بودجه برای برطرف کردن مشکلات فراوان شهر سراوان ناچیز است اما می‌توان امیدوار بود با مدیریت صحیح بخشی از مشکلات را با آن برطرف کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.