رسانه های گروهی چین با انتشار گزارش‌های مختلف، تلاش‎های ایران، روسیه و ترکیه برای انجام مذاکرات صلح و برقراری آتش بس در سوریه را جدی و قابل توجه دانستند.

رسانه‌های چین: تلاش‌های ایران، روسیه و ترکیه برای مذاکرات صلح در سوریه قابل توجه است

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از وزیران خارجه روسیه، ایران و ترکیه در نشست اخیر خود در مسکو برای پشتیبانی از برگزاری مذاکرات سوری - سوری در آستانه پایتخت قزاقستان توافق کردند و انجام این توافق از دیدگاه رسانه‌های کشور چین ارزشمند توصیف شده است.
خبرگزاری شین هوا، ‌تارنماهای چاینا ارگ و گلوبال تایمز روز دوشنبه در گزارش هایی خاطرنشان کرده اند، مردم و دولت سوریه نمی خواهند قطر و عربستان با توجه به سیاستگذاری های خاص خود در مذاکرات صلح نقشی داشته باشند.
در همین حال این گزارش ها حاکی است که ایران، ترکیه و روسیه می کوشند تا مذاکرات صلح بین دولت سوریه و مخالفان در قزاقستان شروع شود.
گلوبال تایمز نوشت: از دیدگاه دمشق، عربستان و قطر در شش سال گذشته به دلیل حمایت های مالی، لجستیک و رسانه ای از گروه های تروریست در سوریه مصائب زیادی به مردم این کشور تحمیل کرده اند.
همین رسانه می نویسد: چنانچه ترکیه از سیاست های گذشته دست برداشته و به دنبال جدایی اندازی در سوریه نباشد و همچنین به حقوق مشروع این کشور احترام بگذارد، می تواند در مذاکرات صلح بازیگر مهمی باشد.
بنا به گزارش رسانه های چین، ایران بر این باور است که عربستان برای سوریه مشکلات زیادی ایجاد کرده و ائتلاف غربی هم به هیچ وجه به دنبال ریشه کن کردن تروریست ها در سوریه نیست.
گزارش ها می افزاید: تروریست ها برای آنکه باعث بی نظمی و بی ثباتی در خاورمیانه شوند، در واقع ابزار و آلت دست غربی ها شده اند.
تلاش های جدید برای برقراری آتش بس فراگیر در سوریه در چارچوب همگرایی ایران، روسیه و ترکیه صورت می گیرد. وزیران خارجه سه کشور اول دی ماه در مسکو در پایان مذاکرات یک روزه خود بر لزوم حل سیاسی بحران سوریه تاکید کردند.
مذاکرات صلح سوریه بیش از شش ماه قبل با خودداری برخی گروههای مسلح تحت الحمایه چند کشور غربی - عربی به ویژه گروه ریاض با تعیین پیش شرط برکناری بشار اسد متوقف شد.
نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان اواخر آذر ماه سالجاری پیشنهاد ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رئیسان جمهوری روسیه و ترکیه و همچنین جلب موافقت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را برای میزبانی مذاکرات صلح سوریه پذیرفته بود.
به دنبال اعلام آتش بس سراسری در سوریه، ‌وزارت امور خارجه چین نیز با انتشار بیانیه ای از تلاش های ایران، روسیه و ترکیه در این زمینه تمجید کرد و آن را ارزشمند دانست.
سوریه از سال ۲۰۱۱ صحنه جنگ داخلی بین نیروهای دولتی، معارضان ضد دولتی و تروریست ها از جمله گروه تروریستی و تکفیری داعش است.
ائتلاف غرب به سرکردگی آمریکا متشکل از ۶۰ کشور از سال ۲۰۱۴ حملاتی را علیه تروریست های داعش انجام داده است که این حملات بدون مجوز قانونی از سوی دولت سوریه یا شورای امنیت سازمان ملل متحد صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.