رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: طی سال‌های گذشته ۱۹۲ کرسی ترویجی در این دانشگاه برگزار شده است.

برگزاری ۱۹۲ کرسی ترویجی در دانشگاه علامه

 به گزارش «قدس آنلاین»،  حسین سلیمی صبح امروز در اولین اجلاس ملی کمیته‌های دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه علامه گفت: این دانشگاه تجربه زیادی در زمینه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی دارد و از ۱۶ نظریه جدید ثبت شده در کشور، ۶ نظریه مربوط به دانشگاه علامه طباطبایی بوده است.

وی افزود: برای رونق کرسی‌های نظریه‌پردازی، حمایت‌هایی در زمینه ترفیع و ارتقای اعضای هیأت علمی، اعطای گرنت و چاپ نظریه‌ها در مجلات معتبر صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: برنامه داریم نظریه‌پردازی را به عنوان جریان اصلی در حیات دانشگاهی و پژوهشی بدل کنیم.

سلیمی اظهار داشت: دانشگاه صرفاً محل تربیت افراد برای حضور در بازار کار و تولید ثروت نیست بلکه دانشگاه در واقع باید معرفت‌محور باشد.

وی تأکید کرد: پس از دوران انقلاب صنعتی با بوجود آمدن پلی‌تکنیک‌ها، گونه جدیدی از دانشگاه‌ها شکل گرفت که هدف این دانشگاه‌ها تنها تربیت افراد برای ورود به صنعت و خلق ثروت بود و بر این اساس دانشگاه‌ها از هدف اصلی خود دور شدند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: کار اصلی دانشگاه، معرفت‌محوری است و دانشگاه‌ها باید گره‌های معرفتی را در جامعه باز کنند که این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است.

سلیمی افزود: نباید کارکرد دانشگاه‌ها به تربیت حرفه و فن تقلیل یابد، بنابراین با برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، می‌توانیم کارکرد و مفهوم دانشگاه به معنای عام را به آن برگردانیم.

وی اظهار داشت: ۶۰ درصد دانشجویان کشور در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند. اگر دانشگاه هدف اصلی خود را دنبال نکند، بنابراین ما به سمتی می‌رویم که دانشجویان و اساتید این حوزه تنها تکرارکننده و ترجمه‌کننده نظریات دیگران خواهند بود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در حال حاضر در حوزه علوم انسانی با برخی دانشجویان و محققان مواجه می‌شویم که حتی نمی‌توانند یک پرسش طرح کنند اما این افراد به راحتی می‌توانند نظریات دیگران را بیان کنند.

سلیمی تأکید کرد: حیات و ممات آینده کشور به چگونگی برداشت و فهم ما به بنیاد دانشگاه و تربیت انسان‌های اهل اندیشه است.

وی عنوان کرد: در دوره جدید فعالیت این دانشگاه تلاش کرده‌ایم تا نظریه‌پردازی و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی یکی از اولویت‌های اصلی دانشگاه قرار گیرد و در این زمینه شورای مرکزی برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی در دانشگاه تشکیل شد و در هر دانشکده نیز یک نفر مسئول پیگیری این موضوع انتخاب شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.