کرمان - استاندار کرمان گفت: بیش از ۶۵۰ اثر ثبت ملی در استان کرمان داریم که بخشی از آنها در دست مرمت است و تاکنون پنج اثر تاریخی به ثبت جهانی رسیده است که سه مورد از این آثار را در دولت یازدهم به ثبت رسیده اند.

بیش از ۶۵۰ اثر تاریخی ثبت ملی در استان کرمان وجود دارد

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا رزم ‌حسینی صبح چهارشنبه در آیین کلنگ‌زنی پروژه مرمت و بازسازی حمام ظهیرالدوله و کاروانسرای حاج آقا علی گفت: اگر به میراث فرهنگی و آثار تاریخی کشورمان توجه کنیم، میراث فرهنگی می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی ما شود.

وی افزود: بیش از ۶۵۰ اثر ثبت ملی در استان کرمان داریم که بخشی از آنها در دست مرمت است و تاکنون پنج اثر تاریخی به ثبت جهانی رسیده است که سه مورد از این آثار را در دولت یازدهم به ثبت رسیده اند.

استاندار کرمان ادامه داد: ظرفیت ثبت جهانی سه اثر دیگر از آثار تاریخی استان کرمان هم وجود دارد.

رزم حسینی ابراز داشت: کرمان در دیرباز پشتیبان جنوب شرق ایران بوده است و اثار تاریخی کرمان حکایت از پیشینیه تاریخی این خطه دارد.

در ادامه این مراسم مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به احیا و مرمت های میراثی این اداره کل گفت: پس از مرمت و بازسازی باغ متولی باشی ماهان، خانه حاج آقا علی رفسنجان، مرمت حمام ظهیر الدوله و کاروانسرای حاج آقا علی شهرستان کرمان سومین مرمت بناهای تاریخی موقوفه می باشد.

حجت الاسلام محمد قاسمی زاده افزود: بنای حمام ظهیر الدوله به مساحت ۷۰۰ متر مربع که تا ۲۰۵ سال قبل قابل استفاده بوده و تا حدود هشت سال قبل به عنوان مکان گردشگری مورد بازدید قرار می گرفت و به دلایلی از هشت سال پیش تا کنون هیچ گونه استفاده ای از آن نمی شد که با مراجعه سرمایه گذاران بخش خصوصی و انجام امور اداری مربوطه هم اکنون آماده بازسازی و مرمت هستند.

در ادامه نیز محمود وفایی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: کاروانسرای حاج آقا علی پس از مرمت و بازسازی توسط سرمایه گذار به عنوان مجموعه اقامتی، پذیرایی و گردشگری مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی ابراز داشت: تبدیل ابنیه تاریخی به اقامتگاه یکی از نیازهای شهر کرمان است که این اتفاق تاکنون به نحو مطلوبی روی نداده است.

وفایی ادامه داد: همچنین حمام ظهیرالدوله پس از مرمت به موزه جواهرات و سنگ های قیمتی تبدیل می شود زیرا در بازار زرگرهای کرمان قرار دارد.
 
در ادامه استاندار کرمان پس از بازدید از کاروانسرای گنجعلی خان و بازار کرمان به همراه قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه و مدیران استان در مراسم کلنگ زنی مرمت کاروانسرای حاج آقا علی حضور یافت.
گفتنی است، کاروانسرای حاج آقا علی مربوط به دوره قاجار و مجموعه ای شامل مسجد چهل ستون ,کاروانسرا ,بازار و آب انبار احداث کرد .

این کاروانسرا در بازار حاج آقا علی قرار گرفته و ضلع شمالی آن مشرف به خیابان شریعتی است که درصورت احیا نه فقط خدمت بزرگی به یکی از آثار تاریخی کرمان صورت خواهد گرفت.آب انبار این کاروان سرا به عنوان بزرگترین آب انبار شناخته شده کشور با ۱۲ متر ارتفاع و ۶۰۰ مترمربع زیر بنا که آب شهر کرمان را در روزگار قدیم تامین می کرده است.

پروژه بازسازی کاروانسرای حاج آقاعلی و حمام ظهیرالدوله در ادامه پروژه بازسازی بافت تاریخی کرمان به عنوان یکی از پروژه های ۱۷گانه استاندار کرمان انجام می شود  و طبق برنامه زمانبندی این دو پروژه تا یک سال و نیم الی دو سال آینده آماده بهره برداری خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.