زاهدان- رئیس دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: ایران از مناطق مهم زلزله خیز دنیا است و بیشتر ساختمانهای کشور در مقابل زلزله های شدید آسیب پذیر هستند.

 بیشتر ساختمانهای کشور در مقابل زلزله های شدید آسیب پذیر هستند/ ایران، ششمین کشو زلزله خیز دنیا

به گزارش قدس آنلاین، دکتر حسین نگارش با بیان این مطلب افزود: زمین لرزه بم بزرگترین زمین لرزه اخیر در ایران است باید باور داشت که ایران جزء ۱۰ کشور بالاخیز و ششمین کشو زلزله خیز دنیا است.

رئیس دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی دانشگاه سیستان وبلوچستان در ادامه اظهار کرد: به طور کلی سه منطقه زلزله خیز در ایران وجود دارد که از آن جمله می توان به زاگرس، البرز و ایران مرکزی اشاره کرد.

به گفته وی، زلزله را می توان به عنوان غم انگیزترین و مخوف ترین پدیده طبیعی قلمداد کرد بویژه اینکه تعداد زیادی از کشور جهان سوم در معرض این پدیده قرار دارند.

نگارش تصریح کرد: وجود شکست‌ها و گسل‌ها در بلوک‌های قاره ای از جمله عواملی هستند که در امتداد آنها انرژی‌های درون ساخت آزاد می شود و به همین خاطر در مجاورت آنها معمولا زمین لرزه ای شدیدی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: ایران از مناطق مهم زلزله خیز دنیا محسوب می شود و انرژی ناشی از فشارها در مناطق گسلی ذخیره و پس از رها شدن به صورت امواج مخرب  زلزله موجبات نابودی و تخریب شهرها را فراهم می سازد و زلزله‌های ایران بیشتر به خاطر فعالیت همین گسل‌ها می باشد.

رئیس دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر  بیشتر ساختمانهای کشور در مقابل زلزله های شدید آسیب پذیر هستند.

وی اظهار کرد: اکثر زلزله های ایران در عمق سطحی هستند و از قدرت تخریبی بالایی برخوردار می باشند.

نگارش افزود: باید سطح آگاهی همه جامعه را در رابطه با شناخت و نحوه فعالیت گسل ها و زلزله ها بالابردن و مقاوم سازی ساختمانها را افزایش داد و به مردم فهماند که هزینه ایمن سازی ساختمانها به مراتب کمتر از هزینه زیباسازی آن است.

رئیس دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: هیچ نقطه ای از کشور ایران در مقابل زلزله‌های شدید منطقه امن نخواهند بود بنابراین مردم و مسئولان باید زلزله را باور داشته باشند و با مقاوم سازی ساختمانها و رعایت اصول فنی و مهندسی سعی نمایند تلفات و خسارات را به حداقل کاهش دهند.

 نگارش تصریح کرد: از ساخت شهرها در کنار گسل ها باید پرهیز کرد و فاصله قانونی را رعایت نمود زیرا فعالیت گسل ها موجب تخریب شهرها می شود و توسعه این گونه شهرها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست. 

رئیس دانشکده جغرافیا و برنامه ریزی محیطی دانشگاه سیستان و بلوچستان در پایان تاکید کرد: فقر باعث اسکان بی رویه و ساخت و سازهای بدون کنترل و با کیفیت پایین در حاشیه شهرها می شود که خود درهنگام فعالیت گسل ها و وقوع زلزله فاجعه آمیز خواهدبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.