پس از گذشت بیش از دو سال از فاجعه پایگاه نظامی 'اسپایکر' در شمال 'تکریت' مرکز استان 'صلاح الدین' که منجر به قتل بیش از یک هزار و ۷۰۰ جوان عراقی به دست گروه تروریستی 'داعش' شد، وزارت بهداشت عراق فاش کرد که هنوز دو هزار و ۷۰۰ قربانی این فاجعه مفقود الاثر هستند.

وزارت بهداشت عراق: ۲۷۰۰ نفر قربانی جنایت اسپایکر هنوز مفقود الاثر هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر کل اداره پزشکی قانونی در وزارت بهداشت عراق روز پنجشنبه به خبرگزاری عراقی 'المعلومه' گفت که تاکنون تعداد مفقودالاثرهای فاجعه پادگان نظامی اسپایکر در ۱۸۰ کیلومتری شمال بغداد به دو هزار و ۷۰۰ نفر رسیده است.
'زید علی' افزود که پزشکی قانونی عراق دو هزار و ۷۰۰ گزارش مفقودیت افراد در نتیجه فاجعه اسپایکر دریافت کرده که یک هزار و ۷۰۰ نفر از این مفقودان متعلق به فرماندهی عملیات امنیت استان صلاح الدین هستند.
به گفته وی، ۷۰۰ نفر از سربازان مفقودالاثر منتسب به فرماندهی عملیات امنیت استان 'نینوا' و نیروهای فراری از زندان مرکز 'بادوش' در شمال 'موصل' و عده ای نیز از فرماندهی 'عملیات دجله' هستند که اغلب از استان 'کرکوک' در این پایگاه بسر می بردند که اغلب آنها به دست گروه تروریستی داعش اعدام شده اند.
زید علی تاکید کرد که در حال حاضر وزارت بهداشت با همکاری دفتر نخست وزیری عراق و دیگر نهادهای ذیربط تلاش گسترده ای برای شناسایی گورهای جمعی جدید در مناطق مختلف انجام می دهد تا سرنوشت مفقودالاثر این فاجعه روشن شود.
مدیر کل پزشکی قانونی در وزارت بهداشت عراق، طرح شناسایی مفقودالاثرهای حادثه اسپایکر را بسیار مشکل توصیف کرد و افزود که فقط در یک گور جمعی، جسد ۴۵۱ نفر شناسایی شد که پس از انتقال اجساد، آزمایش DNA روی آنها انجام شد و با خانواده های قربانیان مطابقت داده شد.
در جریان فاجعه اسپایکر که همزمان با یورش داعش در دهم ژوئن ۲۰۱۴ همراه بود، این گروه تروریستی با فریبکاری، هزاران جوان عراقی را که برای فراگیری آموزش نظامی به این پادگان اعزام شده بودند، از پادگان بیرون کشید و سپس بیش از یک هزار و ۷۰۰ نفر از آنها را که عموما از استان های جنوبی عراق بودند، به طور فجیعی قتل عام کرد.
این گروه تروریستی همچنین، جوانان استان های شمالی عراق که اغلب از اهل سنت هستند را به طرز نامعلومی سر به نیست کرد و هنوز سرنوشت این عده نامعلوم است و بسیاری از خانواده ها، در طول دو سال گذشته بارها در تظاهرات مختلف، خواهان روشن شدن سرنوشت فرزندان خود شده اند.
در جریان عملیات آزادسازی شهرهای 'علم'، 'دور' و 'تکریت' در سال ۲۰۱۵، نیروهای عراقی تعدادی از عوامل این جنایت فجیع را دستگیر کردند و دستگاه قضایی عراق چندی قبل تعدادی از آنها را پس از انجام محاکمه عادلانه، اعدام کرد.
در عراق بر فاجعه اسپایکر عنوان 'جنایت عصر' گذاشته شده و کاخ های 'صدام' دیکتاتور سابق حاکم بر عراق مشرف به رودخانه دجله در شهر تکریت که گروه تروریستی داعش عملیات اعدام جمعی جوانان عراقی را در آنجا اجرا کرد، به یادمان دایمی قربانیان این فاجعه دردناک تبدیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.