مقامات تایوانی اعلام کردند جنگنده‌‏ها و ناوهای نیروی دریایی خود را هنگام عبور ناو هواپیمابر و کشتی‎های جنگی چین از تنگۀ تایوان برای نظارت به این منطقه اعزام کرده است.

استقرار جت‌ها و ناوهای تایوان هنگام عبور ناوگان چین

به گزارش "قدس آنلاین"، ناوگان چین در حال بازگشت از محل برگزاری یک رزمایش در دریای جنوبی چین بوده است.

چن چونگ-چی، سخنگوی وزارت دفاع تایوان، گفت جت‌ها و کشتی‌های تایوانی روز چهارشنبه برای «نظارت و کنترل» عبور کشتی‌های چینی از تنگه‌ای که تایوان و چین را از یکدیگر جدا می‌کند، مستقر شدند.

به گفتۀ چن، ناو هواپیمابر لیائونینگِ چین به آب‌های سرزمینی تایوان تجاوز نکرده بود، اما وارد منطقۀ شناسایی دفاع هوایی تایوان شده بود.

سخنگوی وزارت دفاع تایوان افزود مقامات تایوانی تمام تحرکات ناوگان چین را زیر نظر داشتند.

چین پیشتر اعلام کرده بود ناو هواپیمابر لیائونینگ برای آزمایش تسلیحات و تجهیزات در رزمایش‌های پکن در دریای جنوبی چین حضور خواهد داشت و عزیمت این ناوگان مطابق با قانون آزادی کشتیرانی است.

پکن ادعای مالکیت بر بخش اعظمی از دریای جنوبی چین را دارد که سرشار از منابع طبیعی است. برخی از همسایگان چین ازجمله تایوان، فیلیپین، بروئنی، ویتنام و مالزی نیز ادعای مالکیت بر بخش‌هایی از این دریای استراتژیک را دارند.

مقامات تایوانی چهارشنبه به چین هشدار دادند که تایپه دارای قابلیت نظامی کافی برای محافظت از امنیت خویش است و تهدیدها تنها روابط تایوان و چین را تیره‌تر خواهد کرد.

نیروی هوایی چین ماه گذشته چندین رزمایش در آسمان دریاهای شرقی و جنوبی چین برگزار کرد.

تنگۀ تایوان خاک سرزمینی چین و تایوان را از یکدیگر جدا کرده است. تقسیم سیاسی این دو سرزمین بعد از جنگ داخلی چین بین سال‌های ۱۹۲۷ تا ۱۹۵۰ میلادی رخ داد و از آن زمان روابط دیپلماتیکی میان پکن و تایپه وجود نداشته است.

تنش میان چین و تایوان اخیراً از زمانی تشدید شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا، در تماسی تلفنی با رئیس اجرایی جزیرۀ تایوان گفت‌وگو کرد.

ترامپ سپس در اظهاراتی جنجالی گفته بود امریکا ملزم به ادامۀ سیاست «چین واحد» که تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند، نیست. دولت چین در واکنش به این گفتۀ ترامپ اعلام کرد زیر سؤال بردن اصل «چین واحد» اثری جدی بر صلح و ثبات در تنگۀ تایوان خواهد گذاشت.

منبع: پرس تی وی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.