قزوین- مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : ظرفیت ذخیره سازی محصولات زراعی گندم ، جوو سایر غلات استان ۳۵۴ هزار تن است که بخش عمده آن بصورت سیلوهای مکانیزه و بهداشتی می باشد .

ظرفیت ذخیره سازی گندم ، جو و غلات استان قزوین  ۳۵۴ هزار تن است

به گزارش قدس آنلاین، نخستین همایش استانی اصول ذخیره سازی غلات و ضرورت استفاده از سیلوهای فلزی که با حضور مسعود ربانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان و معاونین و مدیران این سازمان و نماینده شرکت بنتال رولنز انگلیس در مجموعه باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد.

آبرادات مصلایی با بیان این مطلب گفت : ذخیره سازی گندم و غلات از لحاظ اقتصادی ، کیفی و بهداشتی حائز اهمیت است بنابراین باید توجه ویژه ای شود تا محصولات کشاورزی از هر گونه مخاطرات آسیب رسان در امان باشند .

وی با اشاره به اینکه سیستم های ذخیره سازی گندم و غلات شامل سیلوها و انبارهای ذخیره سازی است اظهار داشت : سیلوهای ذخیره سازی غلات شامل بتونی و فلزی است و انبارها نیز شامل ساده ، مکانیزه ،نیمه مکانیزه و روباز هستند.

مصلایی مزایای سیلوهای بتونی را ، ذخیره سازی بلند مدت ، سازگاری با مناطق آب و هوایی مختلف ، تبادل حرارتی و مقاومت در برابر پوسیدگی و خوردگی و همچنین معایب این سیلوها را ؛ هزینه ساخت و طراحی بالا ، هزینه تعمیر بالا و زمان بر بودن ذکر کرد.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به اهمیت مزایا و معایب سیلوهای فلزی اشاره کرد و گفت : امروزه سیلوهای فلزی در کشورها استفاده می شود بجهت اینکه هزینه ساخت کمتر ، سرعت ساخت بالاتر و امکان ماشین کاری و تهویه هوادهی دارند و همچنین امکان جابجایی سیلوها و تغییرات در آنها بیشتر است در حالیکه تبادل حرارتی بالا و پایین بودن مقاومت نسبت به سیلوهای بتونی از معایب سیلوهای فلزی است .

به گفته ی مصلایی ؛ در سال جاری حدود ۴۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شده که از این میزان ۲۶۰ هزار تن گندم توسط دولت از کشاورزان گندم کار استان خریداری شده است .

وی  تصریح کرد کرد : ظرفیت ذخیره سازی غلات در استان ۳۵۴ هزار تن است که از این میزان ۱۰۰ هزار تن در اختیاز شرکت غله و خدمات بازرگانی استان ، ۲۳۰ هزار تن بخش خصوصی و ۲۴ هزار تن مربوط به انبارهای تعاونی روستایی است .

مصلایی اضافه کرد : از ۳۵۴ هزار تن ظرفیت ذخیره سازی  استان حدود ۲۸۵ هزار تن بصورت سیلو و مابقی بصورت انبارهای ساده می باشد .

مصلایی یاد آور شد : ظرفیت کمی ذخیره سازی سیلوهای استان مناسب است ولی باید از لحاظ بهداشتی مدرن و مکانیزه شود  همچنین در نحوه پراکنش سیلوها در استان باید تعادل برقرار شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.