وزیر کشور گفت: بسیاری از قوانین مربوط به مدیریت شهری و روستایی کشور نیازمند بازنگری است و باید در راستای تقویت نقش این نهادها و واگذاری مسئولیت به آنها گام برداریم.

قوانین مربوط به مدیریت شهری و روستایی کشور نیازمند بازنگری است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی عصر پنجشنبه در نشست مشترک با شوراها و شهرداران استان مرکزی در اراک اظهار داشت: وجود شوراهای شهر و روستا یکی از برکات انقلاب اسلامی است چرا که نماد مشارکت و تعیین سرنوشت مردم به دست مردم و تجلی بلوغ و رشد یافتگی و اراده ملت برای اداره امور خود است.

وی افزود: وقتی تاریخ ایران را مطالعه می کنیم می بینیم که در هیچ مقطعی از تاریخ کشور، مردم به معنای واقعی در سرنوشت خود نقش نداشته اند و حکوت های استبدادی خود تصمیم گیر و تصمیم ساز بوده اما امروز به برکت انقلاب زمینه نقش آفرینی مردم در امور فراهم شده است.

هم اکنون ۳۶هزار دهیاری در کشور فعال هستند

وزیر کشور بیان کرد: در حال حاضر ۳۶هزار دهیاری در کشور فعال است که این تعداد مدیر در ارتباط مستقیم با مدیریت امور شهری و روستایی کشور تربیت شده اند و بر مبنای این تجربیات، یک سرمایه برای انقلاب و کشور هستند.

رحمانی فضلی خاطرنشان ساخت: با وجود مختصر هزینه ای که دولت برای مدیریت مردم بر مردم می کند، در مقابل آن نتایج مثبت فراوانی از این موضوع حاصل می شود.

وی ادامه داد: در رابطه با مدیریت شهری و روستایی در کشور طی سال های اخیر گام های خوبی برداشته شده که تدوین لایحه مدیریت جامع شهری از جمله این اقدامات است.

وزیر کشور تصریح کرد: در رابطه با لایحه جامع مدیریت شهری دو دیدگاه وجود دارد یکی اینکه ما باید ظرفیت لازم را برای واگذاری مدیریت شهری به شهرداری ها ایجاد کنیم و سپس مسئولیت واگذار شود و رویکرد دیگر اینکه ابتدا باید مسئولیت واگذار شود و سپس به تدریج زمینه واگذاری مدیریت شهری به شهرداری ها فراهم خواهد شد.

رحمانی فضلی خاطرنشان ساخت: دیدگاه ما در دولت یازدهم این است که باید به شوراها و شهرداری ها اعتماد کنیم هر چند که برای ما هزینه داشته باشد اما بایستی مسئولیت را به آنها واگذار کنیم.

مدیریت یکپارچه روستایی باید تقویت و خودکفا شود

وی افزود: یکی دیگر از مسائلی که نیاز به بازنگری دارد قوانین مربوط به دهیاری ها در راستای تقویت این نهاد است، چرا که ما در تاریخ یک مدیریت یکپارچه در روستاها نداشتیم اما معتقدیم که باید دهیاری ها وضعیت خودکفا پیدا کنند و از محل بودجه عمومی و مالیات بر ارزش افزوده به دهیاری ها کمک شود.

وزیر کشور در بخش دیگر سخنان خود گفت:  نباید اصول شهرسازی و قوانین حاکم بر فضای زیست شهری به نفع ایجاد درآمد مورد بی توجهی قرار گیرد اما در موضوع تراکم فروشی ما با این مشکل موجه هستیم که یک امر رایج در کشور شده، در حالی که در دنیا به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

رحمانی تصریح کرد: باید در یک بازه زمانی ده ساله درآمدهای ناشی از تراکم فروشی را به ده درصد میزان فعلی کاهش دهیم که تصمیماتی در این زمینه از سوی دولت گرفته شده و به زودی به لایحه تبدیل خواهد شد.

نیازمند تجدیدنظر در شرح وظایف و ماموریت های شوراها هستیم

وی ادامه داد: بعد از گذشت چندین سال از عمر شوراها وقت آن است که تجدیدنظرهایی در شرح وظایف و ماموریت های شوراها داشته باشیم و در این زمینه تفاوت نظرها و رویکردهایی مختلفی وجود دارد که تلاش داریم نقطه مشترکی بیابیم.

وزیر کشور افزود: در سال های اخیر تلاش کردیم از محل مالیات بر ارزش افزوده و بودجه عمومی به شهرداری ها کمک و مساعدت شود و اخیرا دولت دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از خزانه برای پرداخت بدهی شهرداری ها به پیمانکاران اختصاص داده است.

رحمانی فضلی اضافه کرد: همچنین با سازمان برنامه و بودجه به منظور تخصیص اعتبار به شهرداری ها از محل مالیات بر ارزش افزوده و بودجه عمومی طی دو ماه آینده رایزنی شده تا زمینه خرید تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز برای شهرداری ها فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.