جلسه اخیر استنطاق از «هانیبال قذافی» پسر «معمر قذافی» دیکتاتور سابق لیبی در پرونده ناپدید شدن امام موسی صدر و یارانش «شیخ محمد یعقوب» و «عباس بدرالدین»، با جلسات سابق بازجویی از وی که با در حضور «زاهر حماده» قاضی پرونده برگزار شد، تفاوت داشت.

جزئیات جدید از پرونده ناپدید شدن امام صدر و یارانش: برگزاری جلسه بازپرسی از فرزند قذافی

به گزارش "قدس آنلاین"؛  در جلسه روز گذشته دادگاه آرامش و سکوت عجیبی حاکم بود که از زمان بازداشت قذافی در دسامبر گذشته بی سابقه بوده است و همین موضوع باعث شد تا پسر قذافی اطلاعاتی را بر زبان آورد که از سوی منابع آگاه،  استثنایی خوانده شود؛ به جهت اینکه در این جلسه برخی از اطلاعات سابق تایید و اطلاعات دیگری فاش شد که تا آن زمان ناشناخته باقی مانده بود اما موضوع قابل ملاحظه و بی سابقه در روز گذشته دادگاه، اصرار قذافی بر بی گناهی پدرش در موضوع ربایش امام صدر و یارانش و تاکید وی بر دست داشتن «عبدالسلام جلود» نخست وزیر دوران قذافی و مرد دوم رژیم وی (که همچنان زنده است ودر ایتالیا اقامت دارد) در این جنایت بود.

براساس این گزارش، پسر قذافی در دادگاه ادعا کرد که پدرش در این قضیه تنها مسئولیت مدنی مربوط به پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان را برعهده داشته، و طراح عملیات ربایش، یکی از مسئولان رسمی نظام پدرش بوده است.

وی درباره هویت کسانی که از ماجرای کامل قضیه امام صدر اطلاع دارند، گفت: آنها سه نفر هستند؛ «سیف الاسلام قذافی» برادرم که در لیبی در زندان به سر می برد، «عبدالسلام جلود» نخست وزیر سابق لیبی و برادرم «معتصم» که در جریان درگیری های لیبی کشته شد.

هانیبال قذافی با اشاره به اینکه آماده همکاری برای حل این قضیه است، در پاسخ به سوال قاضی که درباره نحوه همکاری از وی پرسید، افزود: به محض آزادی، می توانم به منظور دستیابی به جزئیات قضیه با شخصیت های اصلی دولت سابق لیبی تماس برقرار کنم.

«سیف الاسلام»، «عبدالاسلام جلود» و «معتصم قذافی» از جزئیات کامل قضیه خبر دارند

به گفته منابع آگاه، هانیبال قذافی در جلسه روز گذشته دادگاه درباره نقش ارکان رژیم قذافی در ربایش امام و یارانش سخن گفت و تاکید وی بر عبدالسلام جلود مرد دوم آن زمان لیبی پس از قذافی و «موسی کوسا»( که همچنان زنده است و احتمال می رود مقیم لندن باشد) وزیر امور خارجه قذافی بود و سپس ادعا کرد: «عبدالسلامجلود»، امام صدر را به هدف اقامت اجباری و حصر خانگی، به منطقه «جنزور» در لیبی انتقال داد اما پس از آن را نمی دانم چه شد».

این در حالی است که «قاضی حماده»قاضی پرونده به وی یادآوری کرد که در اظهارات سابقش گفته است که از جنزور به زندان سیاسی منتقل و در آنجا به شهادت رسید؛ اما وی در پاسخ حماده مدعی شد که استنتاج وی اینگونه بوده و اطلاعاتی دقیقی در این خصوص در دست ندارد.

پسر قذافی در ادامه جلسه دادگاه، با بیان اینکه«عبدالسلام جلود»، در قضایای زیادی لیبی را به مخمصه انداخت؛ از  تنش با مصر در ایام انور سادات گرفته تا جنگ با چاد و ربایش امام موسی صدر، در پاسخ به اینکه آیا این امکان وجود دارد که  وی بدون اطلاع پدرش تصمیمی درخصوص امام صدر اتخاذ کرده باشد، گفت: «هرچیزی ممکن است».

قذافی در استنطاق خود که با حضور وکیلش «محمد مظلوم» و وکلای سه خانواده شخصیت های ناپدید شده سه ساعت به طول انجامید، ادعا کرد که از یکسال پیش پیگیری قضیه امام موسی صدر و یارانش را دنبال کرده و به این نتیجه رسیده است که یقین دارد یک نظامی لیبیایی که نامش را نمی داند و موسی کوسا و شخص سومی، هویت امام صدر و دو همراهش را جعل کردند و با جازدن خود به نام آنها به ایتالیا رفتند.

قاضی حماده در ادامه دادگاه از قذافی پرسیید که آیا فردی به نام «محمد علی الرحیبی» را که اخیرا نامش در پرونده ذکر شده و مظنون به جعل هویت امام و دو یارش می باشد را می شناسد یا خیر؟ اوی در پاسخ گفت که او را نمی شناسد. حماده همچنین از وی درباره روایتی از رسانه های مصر از زبان حسنی مبارک رئیس جمهور اسبق مصر که گفته بود امام صدر و دو یارش از سوی نظام لیبی به شهادت رسیده اند، نیز گفت که چنین سخنی را تاکنون نشنیده است.

پسر قذافی همچنین در پاسخ به اینکه وکیل سابقش خانم «بشری خلیل» به نقل از وی گفته است« همه می دانند که امام صدر و یارانش سه روز پس از ربایش به شهادت رسیده اند و در این خصوص به سید محمد باقر صدر اطلاع رسانی شده و وی نیز به شیخ مهدی شمس الدین اطلاع رسانی کرده است»، ادعا کرد که سخنانی با این مضمون را بر زبان نیاورده است؛ اما در عین حال تایید کرد که برادرش سیف الاسلام از سوی پدرش برای حل و فصل این قضیه و پرداخت غرامت برای پایان دادن به آن مامور شده بود. در این خصوص قاضی حماده از وی پرسید که آیا قابل تصور است که برادرت تو را از بلایی که بر سر امام صدر آوردند، باخبر نکرده باشد، که قذافی در پاسخ مدعی شد: «برادرم هفت سال از من بزرگتر و به مثابه پدر برای من است. هنگامی که با او دست می دهم، دستش را می بوسم. یکبار در این خصوص از او پرسیدم اما گفت به تو ربطی ندارد».

پسر قذاقی در جلسه دادگاه همچنین اطلاع رسانی به وی درباره این قضیه از سوی برادرش معتصم و «احمد قذاف الدم» از دوستان معمر قذافی را  تکذیب کرد .

هانیبال قذافی در پایان جلسه مدعی شد که از مرحله آخر قضیه امام صدر هیچ اطلاعی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.