مشهد- اولین نمایشگاه تابلو نقاشی‌های انفرادی شیدا شکروی هنرمند نقاش مشهدی که از نعمت داشتن دودست محروم بوده و با کلیه پیوندی خویش روزگار می‌گذراند، در گالری ارغوان مشهد گشایش یافت.

هنر پاهای یک نقاش مشهدی به نمایش درآمد

قدس آنلاین- جلیل فخرایی: شیدا شکروی هنرمندی که آثارش را در چندین نمایشگاه جمعی در معرض دید گذاشته، افزون بر ۱۰ سال است که به صورت حرفه‌ای به هنر نقاشی می‌پردازد.

وی که تا کنون صدها اثر نقاشی خلق کرده، در این نمایشگاه تنها ۲۸ تابلوی نقاشی را در سبک سورئالیستی با محتوای انسان مداری عرفانی و با استفاده از اشعار مولوی و با مواد اکرولیک، آبرنگ و خودکار به معرض نمایش عموم است.

وی که چند سال است بر اثر عارضه کلیوی دو کلیه خود را از دست داده و تنها با کلیه‌ای پیوندی ادامه حیات می‌دهد از نعمت داشتن دو دست نیز محروم است و تمامی نقاشی‌های خود را با پاهایش کشیده است.

شکروی در پاسخ به این سؤال که آیا این معلولیت برایت ایجاد محدودیت نمی‌کند، می‌گوید: مفهوم داشتن دست را دیگر حتی درک نمی‌کنم. دنیای من بدون دست شکل می‌گیرد و این نکته حتی در آثارم نیز نمود پیدا کرده است.

وی می‌افزاید: تنها مشکل من این است که با دست خالی و بدون حمایت هیچ ارگان و یا سازمانی و با وجود مشکلات مالی فراوان و با کمبودهای شدید مالی اما با عشق به هنر به کار خود ادامه داده ام.

این نقاش معلول مشهدی که از دو عارضه مهم جسمی چون نداشتن دست و کلیه‌ها رنج می‌برد، دانش آموخته کارشناسی حقوق بوده و با سختی‌ها و مشکلات فراوان تحصیل کرده است. او به سبب محدودیت در ارتباطات اجتماعی هر روز با مشکلات بسیار مالی حتی با مشکل تهیه دارو که یکی از ضروریات هر بیمار پیوندی است، روبه روست.

این هنرمند و بیمار پیوند کلیه می‌گوید: هر از چندی که برای تهیه داروهای پیوند مراجعه می‌کنیم، می‌گویند آن داروی خارجی که سهمیه معمول ماست، نیامده و فقط مشابه آن هست و گاهی با مصرف همین مشابه‌ها ما بیماران پیوندی دچار عارضه‌های شدید گوارشی و حتی در بعضی موارد پس زدن کلیه پیوندی در بدن شده‌ایم.

شکروی همچنین می‌افزاید: به خاطر وجود این دو بیماری و نقص بدنی در روابط عمومی و ارتباطات اجتماعی دچار محدودیت شده‌ام و به همین سبب برای ادامه کار هنری خویش با مشکلات فروان موقعیتی و مالی مواجه می‌شوم.

خوب است که مسؤولان فرهنگی و هنری قدری نسبت به شناسایی و حمایت اینچنین استعدادهای گمنام در مشهد؛ مهد ادب و هنر و پایتخت فرهنگی جهان اسلام اقدام کنند.

مدیر نگارخانه ارغوان در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص تسهیلات ویژه این نمایشگاه برای هنرمندان جوان و بویژه برای هنرمندانی که توان مالی کمتری برای عرضه آثار خود را دارند، تأکید می‌کند.

زینب امت رضا در ادامه می‌گوید: بهتر است، فرهنگ ترویج هنر و آثار هنری و همچنین فروش آن از سمت ارگان‌های دولتی مورد حمایت قرار گیرد و مدیران و مسؤولان، فضا را برای پیشرفت هنرمندان فراهم کنند. چه بسا شماری از این هنرمندان درآینده پیشکسوتان هنر این مرز و بوم خواهند شد. اگر گالری‌ها از طرف سازمان‌های ذی‌ربط مورد حمایت قرار بگیرند، می‌توانند گالری را با شرایط بهتری در اختیار هنرمند قرار دهند.

این فعال فرهنگی در ادامه خاطرنشان می‌کند: تبلیغات باید از طریق سازمان برای نگارخانه‌ها صورت بگیرد تا عموم مردم در جریان برنامه‌های هفتگی نگارخانه‌ها باشند. نگارخانه‌ها به تنهایی توان تبلیغات برای عموم مردم و علاقه مندان را ندارند و گاه حتی بسیاری از علاقه مندان، نمایشگاه‌های هنرمندان مورد علاقه خود را به دلیل ناآگاهی از دست می‌دهند.

نمایشگاه آثار شیدا شکروی هنرمند نقاش معلول مشهدی با عنوان نگاره عصرها از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در نگارخانه ارغوان واقع در بولوار سجاد بین سجاد ۲ و ۴ پلاک ۸۶ جهت بازدید عموم دایر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.