معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ۹۹ درصد شهرهای کشور در معرض خطر زلزله و ۵۰ درصد آنها در مسیر سیل قرار دارند آمادگی مردم را در مقابله با اینگونه حوادث به طور متوسط ۹ و سه دهم درصد اعلام کرد.

جمعیت هلال احمر: متوسط آمادگی خانوارها برای مقابله با بلایای طبیعی ۹/۳ درصد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر سید حمید جمال الدینی در مصاحبه با خبرنگاران آموزش های همگانی را با اهمیت توصیف کرد و گفت : بر همین اساس جمعیت هلال احمر از امروز تا پایان امسال ۲۵۰ هزار خانوار ایرانی را بر مبنای ضریب آسیب پذیری با اولویت شهری تحت پوشش طرحی قرار می دهد که در قالب آن علاوه بر اینکه آمادگی خانواده ها ارزیابی می شود جامعه هدف نیز با ۱۵ شاخص مهم ارتقای آمادگی در برابر بلایای طبیعی آشنا شوند.
وی با اشاره به اینکه طرح ملی خادم را داوطلبان جمعیت هلال احمر اجرا می کنند تاکید کرد: این طرح تا پایان سال ۱۴۰۰ همه خانوارهای ایرانی را پوشش می دهد.
جمال الدینی ارائه کارت شناسایی معتبر داوطلبان به خانواده ها را ضروری دانست و افزود: هر یک از دواطلبان موظف هستند در این طرح ۱۲ بار به هریک از منازل مسکونی مراجعه کنند و آموزش های لازم را به خانواده ها ارائه دهند.
وی با بیان اینکه کمتر خانواده ای به اهمیت داشتن نقشه اضطرار ساختمان محل سکونت خود توجه می کند تهیه این نقشه را از شاخص های مهم ارزیابی طرح خادم برشمرد و گفت : در طرح همچنین داوطلبان نقاط خطر را در ساختمان برای خانواده ها شناسایی خواهند کرد.
جمال الدینی افزود : براساس این طرح در صورتی که یکی از اعضای خانواده آموزش های مربوط به امدادگری را طی کرده باشد شاخص امادگی این خانواده تا ۱۲ درصد ارزیابی می شود.
وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از آسیب های مربوط به زلزله و هر نوع بلایای طبیعی از طریق اجزای غیرسازه ای ایجاد می شود شناسایی آنها را برای ارتقای امادگی مردم ضروری دانست و تاکید کرد : درطرح خادم داوطلبان تلاش می کنند در قالب مشاوران کار آزموده آگاهی خانواده ها را در این بخش افزایش دهند.
جمال الدینی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح خادم ۱۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است افزود : خانواده ها به هیچ وجه نباید به داوطلبانی که به منازل آنان مراجعه می کنند وجه نقد بپردازند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.