بردسکن- مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان رضوی از بحرانی بودن ۳۴ دشت استان خبرداد.

استان خراسان رضوی ۳۴ دشت بحرانی دارد

مهندس حسین اسماعیلیان در حاشیه معرفی محسن عبدالهی  به عنوان مدیر جدید آب و فاضلاب شهری بردسکن در گفت و گو با خبرنگار ما  گفت: خشکسالی ها در استان  باعث شده است سطح سفره‌های آب زیر زمینی به‌شدت کاهش پیدا کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت:کل استان خراسان رضوی در ۳۷ محدوده مطالعاتی دشت قرار گرفته است که از این تعداد ۳۴ دشت در شرایط بحرانی قرار دارند و متوسط هر سال ۱ متر افت سطح آب‌های زیر زمینی را شاهد هستیم.

اسماعیلیان با بیان اینکه بیشتر مصارف آب در بخش‌های مختلف متکی به منابع آب زیر زمینی است، اظهار داشت:۸۰ درصد مصارف آب از طریق سفره‌های زیر زمینی تأمین می‌شود و تنها ۲۰ درصد از طریق سفره های منابع آب سطحی انجام می‌شود.وی در همین راستا گفت: این مهم باعث شده است که فشار زیادی به سفره آب زیر زمینی وارد شود که با توجه به خشکسالی، این مسئله تشدید شده است.

وی گفت:از ابتدای سال تاکنون ۱۴۵ پروژه آبرسانی انجام شده است که پیش‌بینی می‌شود جهت احداث مخزن و توسعه شبکه تا پایان سال ۶۵ پروژه دیگر در سطح شبکه با تأمین اعتباری بالغ‌بر هزار میلیارد ریال اجرا شود.

وی با بیان اینکه بیشترین کسری مخزن آب زیرزمینی کشور را خراسان رضوی داراست گفت: در تابستان امسال ۳۰ منطقه از شهرهای استان در تنش‌های آب قرار داشتند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با بیان اینکه بیش از ۳۵ حلقه چاه جدید سال گذشته حفر شده است، گفت:حدود ۱۲۰۰ متر بر ثانیه افزایش تأمین آب صورت گرفت و بیش از ۸۰ کیلومتر خطوط انتقال آب انجام شده است.

اسماعیلیان با اعلام اینکه سال ۹۶ وضعیت سخت‌تری را شاهد خواهیم بود گفت:حتی اگر وضعیت بارندگی خوب شود به‌دلیل  افتی که در سطح سفره‌های زیر زمینی هر سال صورت می‌گیرد توان تولید ما کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: ۸ درصد کاهش بارندگی نسبت به مشابه سال قبل داریم که نگرانی ما را برای سال آینده در تابستان بیشتر کرده است.

وی اظهار داشت: برنامه‌ای برای تابستان سال آینده در دست اقدام است که حداقل ۴۵ حلقه چاه را در سطح چاه‌های استان حفر یا جابه‌جا کنیم و ۹۰ کیلو خط انتقال اجرا و ۱۵ هزار متر مکعب احداث مخزن را در شهرهای بحرانی‌تر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اجرای این عملیات نیازمند اعتبارات است گفت: تقاضا داریم که مردم نسبت به صرفه جویی در مصرف آب دقت کافی را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.