۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 496035

واضح بود که موتورهای جست و جوگر، برای کشف اطلاعات مورد نیاز، در دسترس ترین و آسان ترین فناوری به حساب می‌آمدند، بر همین اساس رقابت صاحبان وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها، بر سر دستیابی به اولین نتیجه جست‌وجوها در موتورهای جست و جوگری مانند گوگل، یاهو، بینگ و دیگر موارد مشابه شدت گرفت.

«الکسا» دیگر رایگان نیست!

قدس آنلاین/  از زمانی که اینترنت، در دسترس عموم قرار گرفت و امکان وبلاگ نویسی و حضور در اینترنت، برای عموم مردم، تبدیل به فعالیتی روتین و روزانه شد، تمایل به جلب و جذب بازدیدکننده اینترنتی نیز اهمیت و افزایش یافت.

واضح بود که موتورهای جست و جوگر، برای کشف اطلاعات مورد نیاز، در دسترس ترین و آسان ترین فناوری به حساب می‌آمدند، بر همین اساس رقابت صاحبان وبسایت‌ها و وبلاگ‌ها، بر سر دستیابی به اولین نتیجه جست‌وجوها در موتورهای جست و جوگری مانند گوگل، یاهو، بینگ و دیگر موارد مشابه شدت گرفت.

* پیج رنک چیست؟

پیج رنک و یا همان رتبه صفحه، نوعی فناوری است که در آن موتورهای جست و جوگر، وب سایت هایی را که به هدف جست و جوی کاربران نزدیک تر، در رده‌های بالاتری نسبت به بقیه وب سایت‌ها قرار می‌دهند. پیج رنک مربوط به موتور جست و جوگر گوگل می‌باشد و برای نخستین بار در سال 1996 ابداع شده است. پیج رنک در واقع همان نتیجه تجزیه و تحلیل لینک‌های ورود به یک وب سایت و رتبه‌ای است که گوگل بین صفر تا 10 به یک وبسایت اختصاص می‌دهد. هر چه رتبه پیج رنک گوگل یک وبسایت بالاتر باشد، به این معناست که آن وبسایت لینک‌های ورودی بسیاری دارد و تعداد وب سایت‌هایی که به این وب سایت لینک داده‌اند، بسیار زیاد است.

رتبه صفحات اینترنتی، با استفاده از تعداد یافته‌های موتورهای جست‌وجوگر در وبسایت‌های اینترنتی نیز قابل پردازش است.

* الکسا چیست؟

الکسا، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ آمازون است که فعالیت خود را همزمان با پیج رنک گوگل در سال 1996 آغاز کرده است. الکسا دارای نوار ابزاری است که می‌تواند به کاربران اعلام کند، پس از صفحه در حال مشاهده به چه صفحه‌ای بروند. این پیشنهاد براساس آنالیز ترافیک کاربر می‌باشد.

الکسا برای مدیران وبسایت‌ها نیز امکانات فراوانی همچون نمایش تعداد بازدید کننده، بازدید کل، لینک‌های ورودی، میانگین زمان حضور و تعداد صفحات بازدیدی هر کاربر، ورودی از موتورهای جست و جو و سایر موارد مرتبط با همین موضوعات دارد. البته این امکانات تا پیش از ارایه نسخه جدید وبسایت الکسا به صورت رایگان در دسترس مدیران وب سایت‌ها قرار داشت، اما به تازگی تغییرات زیادی در ظاهر کلی الکسا، قوانین و شرایط آن و امکانات ارایه شده در سیستم آمارش ایجاد شده است که مهم‌ترین این تغییرات حذف ثبت رایگان سایت در الکسا است. این رویکرد جدید بسیاری از کاربران را سردرگم و ناراحت کرده است. در حال حاضر استفاده از وبسایت الکسا برای تازه واردان تنها به مدت هفت روز رایگان است و پس از آن برای استفاده از امکانات مبتدی این آنالیزگر، باید 99/9 دلار به صورت ماهانه پرداخت کرد و در صورتی که بخواهید از امکانات کامل این وبسایت استفاده کنید، هر ماه باید مبلغ 149 دلار پرداخت کنید.

با این وجود، کارشناسان فنی، راه‌هایی را برای ثبت رایگان وبسایت در الکسا پیدا کرده‌اند، اما مسلماً این راه‌ها، باز هم امکان استفاده از تمام امکانات آنالیزگر الکسا را در اختیار شما قرار نمی‌دهد.

البته علاوه بر هزینه بر شدن استفاده از وبسایت الکسا، امکانات دیگری همچون جلوگیری از دسترسی الکسا به وبسایت‌ها ایجاد شده که برای برخی افراد، جالب به نظر آمده است. این امکان مناسب کسانی است که به هر دلیلی نمی خواهند وضعیت رتبه وبسایتشان برای دیگران قابل مشاهده باشد.

* رنک الکسا چیست؟

رنک الکسا، عددی است که این آنالیزگر برای رتبه سایت شما نشان می‌دهد. این رتبه براساس ترافیک، نمایش سایت شما در نتایج جست وجو و سنجش میزان محبوبیت سایت شما تخمین زده شده است. هر چه این عدد کمتر باشد، نشان از پرترافیک بودن و مقبول‌تر بودن وبسایت شما نزد کاربران است.

هر چند که تاکنون بسیاری از مدیران سایت‌ها در ایران، برای تبلیغ محصولات و وبسایت خود از رتبه و آمار الکسا به منظور انتخاب وبسایت تبلیغ کننده، استفاده می‌کنند، اما از چندین سال گذشته روش‌هایی برای افزایش دروغین رتبه الکسا به وجود آمده است که مدیران وبسایت‌ها را ملزم می‌کند که به موارد دیگری به جز رتبه الکسا برای آنالیز وضعیت وبسایت خود توجه کنند. یکی از این موارد، مدت زمان حضور کاربران اینترنتی در وبسایت است که توجه به آن، در آنالیز صحیح‌تر وبسایت‌های افراد مؤثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.