بعد از آرامگاه فردوسی، به همت یکی از زنان مهربان شهر مشهد، جایی راه اندازی شده که به حیوانات بی پناه و آسیب دیده کمک می کند.

جایی برای مهربانی با حیوانات

قدس آنلاین - در تاریخ آمده است، رسول رحمت حضرت محمد(ص) هنگامی که با سپاه اسلام برای فتح مکه می‌رفت، سگی را دید که کنار توله‌های خود زوزه می‌کشید و بچه هایش شیر می‌خوردند. پیامبر به جُعَیْل بن سُراقه فرمود، کنار آن حیوان بایستد و از او مراقبت کند تا مبادا سپاهیان که از آنجا می‌گذرند به او و بچه‌هایش، آسیبی برسانند.در کجای تاریخ تصویری به این زیبایی در مهربانی با حیوانات دیده‌اید؟ آن هم در بحبوحه فتح یک شهر و در گیر و دار جنگ و این یعنی دین اسلام همان گونه که برای انسان ارزش بالایی قایل است، از حقوق دیگر اجزای طبیعت غفلت نکرده است که از آن جمله است حقوق حیوانات و حتی درختان و گیاهان و برای آن‌ها نیز حق و حقوقی قایل شده است و از این جهت نحوه برخورد پیامبر اکرم(ص) و دیگر ائمه(ع) با حیوانات می‌تواند سرمشق خوبی برای ما باشد که پیرو این دین و آن بزرگان هستیم.

* همت بلند یک انسان مهربان

چهار سال پیش برای گفت‌وگو با فروغ امامی، مؤسس پناهگاه حمایت، نجات، درمان و ساماندهی حیوانات آسیب دیده و بی سرپناه به روستای شوراب رفتم. جایی بعد از آرامگاه فردوسی. چیزی که می‌دیدم جالب بود که به همت یکی از زنان مهربان شهرمان اتفاق افتاده بود. او به این نتیجه رسیده بود که به حیوانات بی پناه و آسیب دیده کمک کند. یادم هست، آن زمان کمتر از ۱۰۰ قلاده سگ بی پناه را جمع کرده بودند. با خودم فکر می‌کردم شاید یک سال این برنامه ادامه داشته باشد و بعد تمام شود که خوشبختانه نشد و توسعه پیدا کرد.

* از آنچه دیدم تعجب کردم

اوایل هفته به همراه عکاس و راننده روزنامه به محل جدید پناهگاه رفتم. چیزی که دیدم برایم جالب و عجیب بود. آن فضای کوچک قبلی به فضایی بزرگ تبدیل شده بود و حالا پناهگاه دارای قسمت‌های مختلف همچون بخش قرنطینه سگ‌های آسیب دیده یا بیمار، اتاق عمل، اتاق ریکاوری و ... است.

خانم امامی در توضیح درباره سگ‌هایی که در پناهگاه نگهداری می‌شوند، می‌گوید: بخش زیادی از این سگ‌ها از سوله مرگ شهرداری نجات داده شده‌اند. یعنی از بین سگ‌هایی که قرار بود به سبب ولگردی و بی‌صاحب بودن معدوم شوند. بعضی از این سگ‌ها هم سگ‌های آسیب دیده در تصادف‌ها هستند که مردم به ما اطلاع دادند و ما برای بهبود آن‌ها همه تلاشمان را انجام دادیم و بعضی از این سگ‌ها هم به شکل‌های مختلفی سر راه ما قرار گرفتند و عضوی از پناهگاه شدند.

او ادامه می‌دهد: ما پس از چهار سال و نیم دوندگی توانستیم برای کارمان شماره ثبت دریافت کنیم و رسمی شویم و اکنون هم پناهگاه، هیأت مدیره دارد و کار ما شکل قانونی دارد. تاکنون مدیرانی از استانداری، دامپزشکی، مدیریت پسماند، محیط زیست و ... برای بازدید از این پناهگاه میهمان ما بوده اند، هر چند این پناهگاه هیچ بودجه دولتی ندارد. برای هزینه‌های نگهداری هم باید بگویم، در پناهگاه در حال حاضر از حدود ۶۰۰ سگ آسیب دیده، بی‌سرپرست و رها شده نگهداری می‌شود و در این راه باید سپاسگزار انسان‌های مهربانی بود که به ندای وجدان و آنچه دین و آیین ما خواسته عمل و ما را یاری می‌کنند، هر چند هزینه‌ها آن قدر بالاست که ما اکنون ۱۵ میلیون تومان بدهی هم داریم که شامل هزینه درمان برخی سگ‌های آسیب دیده، هزینه غذای خریداری شده، هزینه اجاره پناهگاه و دیگر موارد می‌شود.

* مردم کمک کنند

خانم امامی البته در ادامه می‌گوید: «مردم به ما لطف دارند و کمک می‌کنند، اما وقتی ما می‌توانیم برنامه‌ریزی بهتر و درست‌تری داشته باشم که بدانیم کمک‌های ثابتی در ماه داریم و مردم می‌توانند در این زمینه ما را یاری کنند، آن وقت است که ما می‌دانیم در ماه چقدر کمک ثابت داریم تا برنامه ریزی کنیم.

از وی می‌پرسم، اگر مردم کمکی داشته باشند که کمک غذایی باشد چگونه آن را به شما تحویل بدهند و او در این مورد می‌گوید: اگر مردم میهمانی داشته باشند و مقدار مانده غذا به اندازه ای باشد که به درد پناهگاه بخورد یا مستقیم می‌توانند آن را به پناهگاه برسانند، یا ما در داخل شهر از آن‌ها تحویل می‌گیریم، هر چند ما هنوز در داخل شهر دفتری برای این برنامه‌ها نداریم.

* از نگاه بعضی‌ها وضع مالی ما خوب است!

امامی درباره هزینه‌های روزانه پناهگاه می‌گوید: هر کدام از سگ‌ها در روز یک کیلو غذا مصرف می‌کند که شامل پای مرغ، بال، گردن یا استخوان می‌شود.غیر از این، هزینه واکسن‌ها و انجام برخی عمل‌ها و داروها هست و با توجه به تورمی که وجود دارد، هزینه‌های ما هم بالا رفته است و در کنار این البته باید هزینه کارگرها و اجاره مکان را هم در نظر گرفت که موجب می‌شود هزینه بالایی در ماه داشته باشیم، چیزی حدود ۲۴ میلیون تومان، هر چند متاسفانه از نگاه برخی ما اینجا وضع مالی خوبی داریم. ای کاش این افراد هزینه یک حسابرس را پرداخت کنند تا کارهایی که انجام شده است دقیق حسابرسی بشود و به جای این کم لطفی‌ها یاور ما باشند.

* تیم پزشکی داریم، تجهیزات نداریم

برخی سگ‌ها که در پناهگاه نگهداری می‌شوند به خارج از کشور فرستاده می‌شوند. امامی در این زمینه می‌گوید: بعضی‌ها در این باره هم حرف‌های خنده‌داری زده‌اند و ما را متهم کرده‌اند، از این راه کاسبی می‌کنیم، اما بهتر است مردم بدانند در مواردی سگ‌هایی که به درمان نیاز دارند، سرپرستی آن‌ها به افرادی در دیگر کشورها هم واگذار می‌شود، چون با اینکه در مشهد تیم درمانی دامپزشکی بسیار قوی داریم، اما برخی تجهیزات برای برخی عمل‌ها یا درمان‌ها را نداریم و برای تجهیز اتاق عمل خود نیازمند یاری نیکوکاران هستیم.

* سری به پناهگاه بزنید

اگر شما هم دوستدار حیوانات هستید، می‌توانید جمعه‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۴ به پناهگاه سری بزنید: بزرگراه آسیایی، میدان آرامگاه فردوسی، سمت راست خیابان بهارستان سمت چپ، جاده امامزاده حاتم، نرسیده به پل سمت چپ. پناهگاه حیوانات مهر.

و نکته آخر؛ کاش شهرداری مشهد در سطح شهر مکان‌هایی را برای تبلیغ این پناهگاه در اختیاز مدیران پناهگاه قرار بدهد تا با تبلیغ بیشتر، مردم بیشتر با این حرکت مهربانانه همراهی بکنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.