۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 496594

مجازات‌های جایگزین زندان، یکی از مواردی است که در قانون برای آن هایی که مرتکب جرمی شده اند در نظر گرفته شده و هرازگاهی صحبت آن به میان می‌آید. یکی از آخرین خبرها در این باره همین چند روز پیش منتشر شد.

قدس آنلاین - چندی پیش، شکارچی متخلفی یک قطعه «خوتکا» را که از خانواده اردک‌ها و کوچک‌ترین نوع اردک است که در فصل‌های سرد به ایران مهاجرت می‌کند شکار کرده بود و البته پس از شکار این پرنده، توسط نیروهای یگان محیط زیست شهرستان آستانه اشرفیه دستگیر شد. پرونده این شکار غیرمجاز به مراجع قضایی ارجاع شد. در ادامه روند رسیدگی به پرونده، قاضی، برای شکارچی متخلف حکمی صادر کرد که بر اساس آن شکارچی متخلف باید در طول 6 ماه یکصد اصله درخت سازگار با محیط و ویژگی‌های طبیعی منطقه را تحت نظارت اداره محیط زیست این شهرستان بکارد.

به نظر می‌رسد، این گونه برخورد با شکارچیان غیرمجاز در کشورمان می‌تواند سودبخش باشد، البته با قید این نکته که نظارت بر اجرای این حکم از سوی دستگاه مربوط یعنی سازمان حفاظت محیط زیست به طور جدی انجام شود و نتیجه این حکم باید به گونه ای باشد فردی که به طور مثال قرار است 100 اصله درخت بکارد، به صرف کاشتن آن‌ها راحت نشود و تا مدتی حفاظت و نگهداری از درخت‌ها هم بر عهده اش باشد تا بداند که باید از محیط زیست و اجزای ارزشمند آن حفاظت کرد.

صدور این حکم از سوی این قاضی طبیعت دوست و دیگر قضات، هم می‌تواند به احیای محیط زیست کمک کند و هم سبب می‌شود، اندکی از شمار زندانیان ما که هم هزینه‌ای را بر دوش دولت می‌گذارد کم شود و هم از تأثیرهای احتمالی منفی زندان بر فرد متخلف بکاهد.

کوتاه سخن اینکه در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده‌ایم که برخورد با متخلفان محیط زیستی می‌تواند شکل‌های دیگری غیر از گرفتن جریمه و به زندان فرستادن افراد متخلف داشته باشد و امید است این مجازات‌های جایگزین سبب توجه هر چه بیشتر مردم به مقوله محیط زیست و لزوم حفاظت از آن شود، بخصوص برای آن‌هایی که دانسته یا ندانسته قدمی بر می‌دارند که نتیجه آن آسیب رساندن به محیط زیست است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.