مشهد- فروش تانکر های فاضلاب در کشف رود که به گفته فرماندار ماهیانه قریب به ۳ میلیارد تومان درآمد از آن حاصل می شود کلاف این مشکل را سر در گم تر می کند.

درآمد ۳ میلیاردی فاضلاب«کشف رود» در هاله ای از ابهام/فرماندار هم خط و نشان کشید

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، درج سلسله گزارش‌های قدس از وضعیت تأسفبار تخلیه روزانه حدود ۶۰۰ تانکر فاضلاب در تصفیه خانه اولنگ و افشای باندهای مافیای فاضلاب و کشف ابعاد تازه‌ای از فساد مافیای فاضلاب در کشف‌رود، به برگزاری جلسه‌ای فوری با حضور تمامی دستگاه‌های متولی در مشهد منجر شد.

به گزارش خبرنگار ما، گرچه این جلسه به همت شورای اسلامی شهرستان مشهد برگزار شد، اما سرانجام پای فرماندار مشهد را هم به جلسات پیگیری مسایل کشف‌رود باز کرد.

فرماندار مشهد در این جلسه از رفع مسایل کشف رود به عنوان اولویت کاری یاد کرد و گفت: به همه ادارات اعلام کرده‌ایم هیچ اولویتی از این بالاتر نداریم.

نوروزیان در این جلسه خط و نشان‌هایی هم کشید که همراه با ذکر چند نکته بود.

وی با بیان اینکه اداره شهر مشهد با همه مسایل و مشکلات موجود نیازمند پیش نیاز است، گفت: البته ما در این راستا قانون کم نداریم.

وی با تأکید بر ضرورت درست تدوین قوانین موجود افزود: فقط کافی است این قوانین درست تفهیم و اجرا شوند.

کلاف سردرگم

فرماندار مشهد درهم تنیدگی وظایف دستگاه‌های مسؤول را یکی از دلایل اجرای نادرست قوانین برشمرد و اظهار داشت: متأسفانه گاهی در راستای رفع مسایل کلافی سردرگم به وجود می‌آید که مانع به نتیجه رسیدن کارها می‌شود.

نوروزیان با بیان اینکه این در حالی است که رفع مسایل باید به عنوان یک مطالبه مدنظر قرار بگیرد، گفت: تدوین این رویکرد نیز نیازمند بازتعریف حد و حدود وظایف دستگاه‌های متولی است.

وی با انتقاد از نقش کمرنگ ادارات شهرستان مشهد در رفع مسایل افزود: متأسفانه در حال حاضر ادارات شهرستان مشهد در سایه ادارات کل استان دیده می‌شوند، در حالی که این ادارات حداقل نیمی از جمعیت استان را تحت پوشش دارند.

نوروزیان با بیان اینکه با اعمال قوانین سلیقه‌ای و تشریفاتی نمی توان مشکلات را برطرف کرد، گفت: قانون وظایف همه دستگاه‌ها را مشخص کرده و در این راستا باید سلایق کنار گذاشته شود.

موازی کاری ممنوع!

فرماندار مشهد در این جلسه از موازی کاری، پراکنده کاری و کار جزیره‌ای بشدت انتقاد کرد و گفت: متأسفانه این ضعف‌ها در مشهد از همه جای کشور بیشتر وجود دارد.

نوروزیان با تأکید بر اینکه ما در مشهد عادت به کار هیأتی داریم، افزود: این در حالی است که این شکل فعالیت با توجه به سیستم‌های اداری موجود جواب نمی‌دهد، هرچند معتقدیم کار هیأتی ارزشمند است و باید به خیلی از مناسبت‌های ملی و مذهبی ما هم رسوخ پیدا کند.

وی درخصوص ضرورت هماهنگی و همکاری بین بخشی دستگاه‌ها برای رفع مشکلات کشف‌رود هم  اظهار داشت: تاکنون کارهای جمعی خوبی با اشکالات اندک یا بدون اشکال در کارنامه داریم.

وی با بیان اینکه در کارهای جمعی گذشته اولویت منابع بوده که به محدودیت منجر شده است، افزود: وگرنه نمی توان براحتی منکر تعطیلی کشت بی‌ضابطه صیفی جات، آزادسازی حریم کال و سایر اقدام‌های مطلوب شد.

حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن

این جلسه با حاشیه‌های زیادی همراه بود که اولین آن وقت اندک ۵۵ دقیقه ای به دلیل رزور سالن برای جلسه دیگری بود که باز هم زمان جلسه به بیش از یک ساعت و ۵۵ دقیقه کشیده شد.

در این جلسه یک بسته پیشنهادی شامل «اجرای دقیق قانون مدیریت پسماند، پیگیری تأمین اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومانی مصوب سفر هیأت دولت، اهتمام شهرداری بر احداث سکوی تخلیه فاضلاب، تعیین تکلیف تصفیه خانه فاضلاب چرمشهر، احداث تصفیه خانه محلی فاضلاب بیمارستانی و تأمین اعتبار پمپاژ فاضلاب تصفیه خانه اولنگ به دشت چناران» از سوی بادیانی عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهرستان مشهد ارایه شد تا به عنوان مصوبه لحاظ گردد.

به گفته وی، در حال حاضر روزانه ۳۰ هزار تومان عوارض از هر تانکر فاضلاب اخذ و به حساب مشترک شهرداری و شرکت آب و فاضلاب مشهد واریز می‌شود که اگر هر روز به طور متوسط ۳۰۰ تانکر درنظر بگیریم، روزانه ۹ میلیون تومان، ماهانه ۲۷۰ میلیون تومان و سالانه بیش از ۳ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان درآمد روانه این حساب می‌شود.

در برابر بررسی این ادعا از سوی فرماندار مشهد، نمایندگان شرکت آب و فاضلاب منکر دریافت ریالی از این درآمد شدند و شهرداری مشهد هم که غایب بزرگ این جلسه بود.  

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در این جلسه از برگزاری مناقصه راه اندازی تصفیه خانه چرمشهر با توجه به استانداردهای ویژه در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: فاز دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی توس هم با ۳ درصد پیشرفت در حال اجراست.

سخدری، معاون شرکت آب و فاضلاب مشهد هم با انتقاد از نامشخص بودن متولی فاضلاب تانکری گفت: این در حالی است که در هیچ جای کشور متولی فاضلاب تانکری شرکت آب و فاضلاب نیست.

جهانبخش، عضو شورای اسلامی شهرستان مشهد هم وضعیت زیست محیطی کشف‌رود و قصه پرغصه تخلیه فاضلاب را زیبنده مشهد ندانست و گفت: رفع این معضل از ۱۲ سال پیش روی کاغذ مانده است.

بخشدار رضویه هم در این جلسه با انتقاد شدید از رویه اقداماتی که تاکنون برای نجات کشف رود و حفظ محیط زیست بخش رضویه صورت گرفته است، گفت: با این جلسات هیچ پیشرفتی برای رفع مشکل حاصل نخواهد شد، زیرا هنوز متولی اصلی این امر مشخص نیست و برگزاری جلسه بدون حضور شهرداری هرگز به نتیجه مطلوب منجر نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.