یک قانون‌گذار امریکایی پس از دیدار محرمانه با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه گفت امریکا باید حمایت از تروریسم را چه از طریق ترکیه و عربستان سعودی و یا کمک مالی مستقیم به داعش متوقف کند.

قانون‌گذار امریکایی: واشنگتن باید از حمایت از تروریسم دست بردارد

به گزارش "قدس آنلاین"، تولسی گابارد، نمایندۀ دموکرات مجلس نمایندگان امریکا این سخنان را در بیانیه‌ای که چهارشنبه (۶ بهمن) منتشر شد، مطرح کرد.

این بیانیه در پی سفر یک‌ماهۀ وی به سوریه صورت گرفت که در آن با آوارگان، خانواده‌های معارضان و نیروهای سوری و همچنین اسد دیدار کرد.

غرب همچنان تأکید می‌کند بحران سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شده تنها با برکناری اسد از قدرت پایان می‌یابد. این در حالی است که نیروهای مسلح سوریه هدف تروریست‌های تکفیری داعش قرارگرفته‌اند.

گابارد افزود: «من ابتدا قصد نداشتم با اسد دیدار کنم اما وقتی فرصتی پیش آمد احساس کردم برگزاری این دیدار اهمیت دارد. من فکر می‌کنم اگر فرصتی وجود داشته باشد که بتواند به پایان یافتن این جنگ که درد و رنج زیادی برای مردم سوریه به دنبال داشته، کمک کند ما باید آماده باشیم با هرکسی دیدار کنیم.»

وی همچنین پیشنهاد کرد وجود اسد در بازگشت آرامش به سوریه ضروری است؛ ایده‌ای که سیاستمداران جریان اصلی در غرب آن را رد می‌کنند.

این قانون‌گذار امریکایی در مصاحبه با شبکۀ خبری سی‌ان‌ان گفت: «هر فکری که دربارۀ رئیس‌جمهور اسد بکنید حقیقت این است که وی رئیس‌جمهور سوریه است. برای دستیابی به هرگونه توافق صلح پایدار باید با وی گفتگو شود.»

گابارد ۳۵ ساله که عضو «گارد ملی هاوایی» است دو هفته پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در ۱۸ آبان ۱۳۹۵ با بشار اسد دیدار کرد. این دیدار گمانه‌زنی‌ها را دربارۀ اینکه ممکن است در دولت جدید امریکا سمتی برای رسیدگی به اوضاع سوریه به گابارد پیشنهاد شود، مطرح کرد.

وی افزود: «ما باید حمایت مستقیم و غیرمستقیم از تروریست‌ها را متوقف کنیم – حمایت مستقیم از طریق تأمین سلاح، آموزش و حمایت تدارکاتی از گروه‌های شورشی هم‌پیمان القاعده و داعش و حمایت غیرمستقیم از طریق عربستان سعودی، کشورهای حوزۀ خلیج (فارس) و ترکیه که به‌نوبۀ خود از این گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند.»

دمشق مدت مدیدی است که از عربستان سعودی، ترکیه و قطر به‌عنوان حامیان اصلی پیکارجویان تکفیری که در سوریه مرتکب جنایات جنگی می‌شوند، شکایت کرده است.

امریکا و برخی از متحدانش در سپتامبر ۲۰۱۴ حملات هوایی را به تروریست‌های داعش در خاک سوریه آغاز کردند؛ تروریست‌هایی که گفته می‌شود سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) سال ۲۰۱۲ در اردن به بسیاری از آن‌ها برای مقابله با دولت سوریه آموزش داده بود.

به گفتۀ ناظران، در این حملات خسارت اندکی به تروریست‌ها وارد شده و هدف از این حملات، تضعیف زیرساخت‌های سوریه است.

منبع: پرس تی وی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.