دبیر هنری نهمین دوره جشنواره داستان انقلاب با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل حوزه کتاب، کتاب‌نخواندن مسؤولان فرهنگی، معلمان و والدین است گفت: اگر خانواده‌ها علاقه‌مند به تربیت فرزندانی اهل مطالعه هستند  باید از کودکی بچه‌ها را به مطالعه علاقه‌مند کنند.

مسؤولان فرهنگی ما خودشان کتابخوان نیستند

قدس آنلاین - دبیر هنری نهمین دوره جشنواره داستان انقلاب، مهم‌ترین دلیل قهر مردم با کتاب را کتاب‌نخواندن بدنه فرهنگی جامعه دانست.

منیژه آرمین با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل حوزه کتاب، کتاب‌نخواندن مسؤولان فرهنگی، معلمان و والدین است، بی‌توجهی گروه‌های تأثیرگذار به کتاب را دلیل بی‌میلی جامعه به مسأله مطالعه عنوان کرد.

آرمین گفت: زمانی که ما دانش‎آموز یا دانشجو بودیم، کتابخوانی و توجه به کتاب و حتی خرید آن جزو اولویت‌های زندگی بود اما الان متأسفانه کتاب‌نخواندن و بی‌توجهی به آن مسأله‌ای عادی برای مردم شده است.

نویسنده رمان «شب و قلندر» همچنین گفت: مشکل اساسی این است که مسؤولان فرهنگی ما خودشان کتابخوان نیستند. منظورم از مسؤولان فرهنگی هم لزوماً وزیر و وکیل نیست. وقتی معلم، پدر و مادر به مسأله مطالعه اهمیت نمی‌دهند و کتاب در اولویت‏ نخست زندگی آنها قرار نمی‌گیرد، ما شاهد این بی‌تفاوتی‌ها در جامعه هستیم. حتی افراد متخصص در حوزه تخصصی کارشان هم کمتر به مطالعه اهمیت می‌دهند.

به اعتقاد این نویسنده، حتی در دنیای امروز و با تغییر شرایط زندگی و ورود فضای مجازی به زندگی، هیچ چیز نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد. کتاب ویژگی‌هایی دارد که همه ابزارهای سرگرم‌کننده در مقابل آن سر خم می‌کنند.

آرمین مسایل تربیتی را هم در علاقه‌مندکردن افراد به مطالعه مؤثر دانست و گفت: اگر خانواده‌ها علاقه‌مند به تربیت فرزندانی اهل مطالعه هستند  باید از کودکی بچه‌ها را به مطالعه علاقه‌مند کنند و بستر مطالعه و توجه به کتاب را در خانه فراهم کنند. 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.