بجنورد- معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: خروجی همایش زلزله مدیریت بحران باید انجام اقدامات موثر برای پیشگیری از حوادث ناگوار و شناسایی نقاط قوت و ضعف حوزه مخاطرات طبیعی به خصوص زلزله باشد.

خروجی همایش باید شناسایی نقاط قوت و ضعف مخاطرات طبیعی باشد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمدفرید لطیفی پیش از ظهر پنج شنبه در نخستین همایش ملی و تخصصی زلزله مدیریت بحران و دورنمای آینده در خراسان شمالی اظهار کرد: برای پیشگیری از وقوع حوادث باید پیش بینی، پیشگیری و آمادگی داشت و این در حالی است که باید اقدامات این موارد به جامعه اطلاع رسانی شود.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: استاندارد سازی مصالح در ساخت و ساز ها امری مهم محسوب می شود تا ساختمان در برابر زلزله ها مقام باشند.

وی با اشاره به ساختمان های ساخته شده در حریم رودخانه ها نیز گفت: این ساختمان ها در معرض آسیب های بسیاری هستند که باید از ساخت چنین خانه هایی جلوگیری شود.

وی گفت: هم اکنون در صورت وقوع حوادث در مناطق شهری برای جبران خسارت ۶۰ میلیون ریال و در روستاها ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض و در مناطق شهری ۳۰۰ میلیون ریال و در روستاها ۲۰۰ میلیون ریال وام پراخت می شود.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز گفت: برای جلوگیری از برخی مشکلات باید مدیریت یکپارچه در ساختمان سازی و مدیریت بحران به خوبی و جدی مورد توجه قرار گیرد.

تورج نائیج پور افزود: در بسیاری از ساخت و سازها عدم هماهنگی بین نیرو ها وجود دارد و در مواقع حادثه بعضا مشکلاتی ایجاد می کند که باید منابع انسانی در مدیریت بحران توجه ویژه داشت.

وی با اشاره به عضویت ۴۰۰ هزار نفر در سازمان نظام مهندسی کشور گفت: ۸۰ درصد این افراد را افراد زیر ۴۰ سال تشکیل می دهند و باید از ظرفیت این نیروهای جوان استفاده کرد.

وی یادآور شد:باید سرمایه های نمادین شهر ها شناسایی شود تا در مواجه با بحران از این سرمایه ها استفاده کنیم.

استاندار خراسان شمالی نیز در این همایش گفت: در ساختمان سازی و ساخت و سازهای شهری و روستایی باید کیفیت سازی مورد توجه قرار بگیرد.

محمدرضا صالحی با بیان اینکه این استان به لحاظ تجهیزات وامکانات از استان های کم برخوردار است، گفت: در این زمینه تامین امکانات و تجهیزات لازم بویژه در حوزه مدیریت بحران می تواند از وقوع بسیاری از اتفاقات پیشگیری کند.

وی افزود: با برگزاری چنین همایش هایی می توان نیازها را شناسایی و برنامه ریزی درستی و دقیقی با استفاده از مطالب دقیق و تخصصی کرد.

وی با تاکید بر رعایت مقررات لازم در ساختمان سازی تصریح کرد: اداره استاندارد نیز بر استفاده از مصالح استاندارد ساختمان سازی نظارت داشته باشد و استاندارد بودن مصالح مورد نیاز ساختمان سازی را بررسی کند.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز گفت:امیدواریم با کنترل کیفی بیشتر و استفاده از سازه های مقاوم در برابر زلزله انشالله ، دیگر شاهد این اتفاقات در استان نباشیم .

بدیعی مقدم افزود: در این خصوص کارگروهی در استان متشکل از ادارات مختلف تشکیل شده که باعث سهولت در کار شده است.

گفتنی است همایش ملی و تخصصی زلزله مدیریت بحران و دورنمای آینده تا جمعه در بجنورد ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.